Har tänkt köpa en träsvarv inom kort men vet inte vilka tillverkare som gör kvalitetsmaskiner. Jag är inte intresserad av en tung i gjutjärn utan en ny maskin.

Storleken på svarv är inte heller bestämt, men det är för hemmabruk.
 
Det är svårt att tillverka en kvalitetssvarv som inte blir tung. Ju grövre stomme destu mindre vibrationer och destu mindre fjädrar den under belastning.
 
Vilken storlek söker du. Alltså dubbavstånd och dubbhöjd.

Det är som hemilaga säger. Stora nya moderna svarvar väger mera än äldre. Fast då pratar vi en kostnad på hemskt massa tusenlappar
 
En modern hobbysvarv som har goda recension vore t.ex. Record Power. Kinamaskiner är det väl i grund och botten. Nya men gjorda i gjutjärn. Jag kollade på en Record Power DML305 själv men köpte en begagnad maskin. Hade jag haft pengarna hade jag inte haft något emot Recorden dock.
 
Har en längre tid tittat på denna: Holzmann svarv D460FXL Vario hos Swedendro-tools.se. Bra dubbavstånd och svarvhöjd (åtminstone för mina behov) samt steglöst varierbar hastighet lockar. Dessutom just nu till kampanjpriser 3 890 ex moms.

Är det någon som har erfarenhet av den här svarven eller Holzmann-maskiner överhuvudtaget?

Ber om ursäkt för trådkapningen.
//Ronnie
 
Jag hittade en gång en nästan oanvänd men något rostig Holtzmann metallbandsåg på skroten. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som var fel men kvaliteten kändes absolut inte trovärdig.
Jag ville inte betala 60 cent kilon för den helt enkelt för att jag bedömde att den inte var värd besväret.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Storlek på svarv är inte bestämt, jag har tänkt att ha den som hobbysvarv helt klart. Pris är inte så viktigt, när jag räknar på kostnader så slår jag alltid ut dom på 50 år så blir det inte så farligt. Jag behöver veta vilka märken man skall titta på och vilka man skall hålla sig undan. Jag vill gärna veta vem som tillverkars svarvarnas Rolls Royce för hobby. Alltså inte industrimaskiner.
 
Såvitt jag kan bedöma är den så bra som de säger. Jet är ju ett stort märke i USA och hamnar ofta bra i tester.
Hiskligt mycket pengar bara, för en liten svarv...

//Ronnie
 
Just träsvarvar verkar det vimla av på blocket. Så om du vill ha mycket svarv per krona så ska di nog kolla där. Den där i Varberg för 1500:- är riktigt bra.

Inte tung = vibrerar lätt, och då är det ingen bra svarv. Så vill du ha en lätt svarv som är bra landar det i att du bara kan svarva tändstickor.. (Lite överdrivet förstås men du förstår tanken)
 
Frustrator skrev:
Just träsvarvar verkar det vimla av på blocket. Så om du vill ha mycket svarv per krona så ska di nog kolla där. Den där i Varberg för 1500:- är riktigt bra.

Inte tung = vibrerar lätt, och då är det ingen bra svarv. Så vill du ha en lätt svarv som är bra landar det i att du bara kan svarva tändstickor.. (Lite överdrivet förstås men du förstår tanken)
Helt klart. Den får inte vara fluglätt så klart.
 
Dessvärre vimlar det inte av mini/midi-svarvar på blocket, eller någon annanstans. Eftersom jag bor i Varberg högg det ju till när annonsen dök upp men storleken gör det omöjligt att köpa en dylik, även om jag inser att det är bra grejer till bra pris.

//Ronnie
 
Record Power
Luna
Jet
Holzmann
Proxxon


Hjälp mig här. Fyll på listan och skriv gärna omdömen.
Vilka gör svarvarnas Rolls Royce idag? Nya för hobbybruk alltså, inte industri.
 
nia79 skrev:
Record Power
Luna
Jet
Holzmann
Proxxon


Hjälp mig här. Fyll på listan och skriv gärna omdömen.
Vilka gör svarvarnas Rolls Royce idag? Nya för hobbybruk alltså, inte industri.

Hur definierar du hobbybruk?

Inte tillverka saker som ska säljas? Accepterar lägre precision? Prisgräns? Viktgräns?

Tror det finns lika många definitionet som personer på forat så för att få bättre svar så tror jag en förtydling är bra.
 
Redigerat:
Frustrator skrev:
Hur definierar du hobbybruk?

Inte tillverka saker som ska säljas? Accepterar lägre precision? Prisgräns? Viktgräns?

Tror det finns lika många definitionet som personer på forat så för att få bättre svar så tror jag en förtydling är bra.


OK Hobbybruk, i mitt snickeri och inte inom industrin.
Om det skall säljas eller inte hör inte alls hit. Det jag tillverkar gör jag alltid lika noggrant.
Jag är inte ute efter någon skit.
Pris inte viktigt.
Vikt ca 50 kg kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.