Snyggt!

Min hantverkare påstår att mina är korrekta. 😄
 
Lövsilen är gjord för att monteras i ett 110mm markrör. Om detta måste sticka upp ur marken finns en plåtkrage att trä utanpå markröret. Ovanpå silen ska det sitta ett sådant rör med krage som det är bild på ovan.

Då blir det korrekt gjort.
 
  • Gilla
xarfez
  • Laddar…
G Gullliver skrev:
Skicka gärna Lindabs monteringsanvisning till honom 😉
[länk]
Alltså ... Blir så less.
Det är Lindab jag har då? Frågade och han sa areco, men det måste vara leverantören?

Jag har ett rör inuti lövsilen, ska det vara kvar?
 
  • IMG_20231030_150904.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
xarfez xarfez skrev:
Alltså ... Blir så less.
Det är Lindab jag har då? Frågade och han sa areco, men det måste vara leverantören?

Jag har ett rör inuti lövsilen, ska det vara kvar?
Jag har ingen kunskap om vad det är för system/tillverkare men jag tycker mig kunna se en streckkod. Skanna den så ska du kunna utröna vad det är för system.
 
  • Gilla
xarfez
  • Laddar…
xarfez xarfez skrev:
Alltså ... Blir så less.
Det är Lindab jag har då? Frågade och han sa areco, men det måste vara leverantören?

Jag har ett rör inuti lövsilen, ska det vara kvar?
Det är i stort sett samma. Sa han Areco har du Caracol vilket är deras varumärke för takavvattning. Men systemet är samma och de har också brunnsutkastare till lövavskiljarna. Jag har sålt både Lindab och Caracols system i många år. Enda skillnaden är att Caracols stuprör är 90mm och Lindab kör 87.
Nej det där påskjutsröret är till för en sån lövsil som du får rensa själv (en sån som föreslogs längre upp i tråden).
 
  • Toalett med påskjutet PRT (pappersrullställning), instruktion visar uppåtriktad montering, blåa och vita färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gullliver skrev:
Det är i stort sett samma. Sa han Areco har du Caracol vilket är deras varumärke för takavvattning. Men systemet är samma och de har också brunnsutkastare till lövavskiljarna. Jag har sålt både Lindab och Caracols system i många år. Enda skillnaden är att Caracols stuprör är 90mm och Lindab kör 87.
Nej det där påskjutsröret är till för en sån lövsil som du får rensa själv (en sån som föreslogs längre upp i tråden).
Alltså om de inte ens kan montera stuprör hur ser taket ut då 🤣🧐🫣.

Har du länk till monteringsanvisning?
 
I lövsilen finns det två piggar i bakkant upptill där stupröret ska vila för då sticks det inte ner för långt samt att det hålls i bakkant på lövsilen.
Kan det vara då att ditt nedstuckna rör går der för djupt i lövsilen och i framkant vilket får vatten att skvätta ut?🤔
 
O
@ @ndreas skrev:
Finns ju denna lösning också. Har inte testat..... Någon som testat?
Jag hade sådana tidigare och upplevde de mycket sämre. Lite löv och sen var det stopp där uppe och hängrännan svämmade över. Jag köpte lövsil modellen icke självrensande och det skvätter lite ur de också.
 
  • Gilla
xarfez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.