K
B Bigfoot skrev:
Fast det där med rensningen är inte lätt om man har träd nära huset. Det spelar ingen roll om man rensar före regn om det är löv på taket som spolas med direkt det börjar regna.
Jag har många träd nära huset men tycker inte att det är så besvärligt att rensa silen.
Jag tar bort en näve löv ibland när jag ändå går förbi.
Det hinner inte bygga på så mycket så det blir igentäppt.
 
B Bigfoot skrev:
Fast det där med rensningen är inte lätt om man har träd nära huset. Det spelar ingen roll om man rensar före regn om det är löv på taket som spolas med direkt det börjar regna.
K K. L skrev:
Jag har många träd nära huset men tycker inte att det är så besvärligt att rensa silen.
Jag tar bort en näve löv ibland när jag ändå går förbi.
Det hinner inte bygga på så mycket så det blir igentäppt.
Jo, så är det.
 
Men det verkar ju oavsett luta åt fel håll på marken efter som du får en vattensamling mot grunden.
 
T TypRätt skrev:
Men det verkar ju oavsett luta åt fel håll på marken efter som du får en vattensamling mot grunden.
Ja det är nog tidens tand som gjort en grop där. Så det får åtgärdas.
 
Stupröret ska anslutas till lövavskiljaren med en brunnsutkastare. Den gör att vattnet inte rinner längs med i framkant på silen.
 
  • Vit plastcylinder på fot, avsmalnande upptill, verkar vara en del av sanitetsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Den har de uppenbarligen missat.
 
  • Gilla
Gullliver
  • Laddar…
Hos mig går röret längre ned (sneddat) och går att lyfta (inskjutna i varandra). Lite för platt mot gallret dock så jag har fått snedställa det lite så att mossa och löv faktiskt kastas ut. Innan jag snedställde så bildade löv/mossa en propp och vatten rann över i hängrännan vid kraftigt regn. Det spolade på bra när jag lyfte på röret.
 
Z
xarfez xarfez skrev:
Nytt tak innebär nya hängrännor och stuprör.

Men jag är fundersam på om detta är rätt?
Känns som det kommer en del vatten utanför.

Kan jag förändra på något sätt så allt vatten går mer ner i markrör?
Vrid den 90 grader, så att vattnet följer sidan
 
  • Gilla
xarfez och 1 till
  • Laddar…
G Gullliver skrev:
Stupröret ska anslutas till lövavskiljaren med en brunnsutkastare. Den gör att vattnet inte rinner längs med i framkant på silen.
Var hade du satt den delen? Efter lövsil eller innan?
 
@
K K. L skrev:
Jag har många träd nära huset men tycker inte att det är så besvärligt att rensa silen.
Jag tar bort en näve löv ibland när jag ändå går förbi.
Det hinner inte bygga på så mycket så det blir igentäppt.
Finns ju denna lösning också. Har inte testat..... Någon som testat?
 
  • Nät skyddar ränna från löv, varumärke Poly-Net Lövstopp, del av takgutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
@ @ndreas skrev:
Finns ju denna lösning också. Har inte testat..... Någon som testat?
Tack för tipset, jag har heller inte testat den där varianten, jag tycker det funkar bra med min nuvarande lövsil.

Det där nätet ser ut att stoppa löven så att det täpper till hängrännan, i så fall så rinner det väl ner mellan ränna och vägg.
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
@
K K. L skrev:
Tack för tipset, jag har heller inte testat den där varianten, jag tycker det funkar bra med min nuvarande lövsil.

Det där nätet ser ut att stoppa löven så att det täpper till hängrännan, i så fall så rinner det väl ner mellan ränna och vägg.
Tanken är att löven ska stanna på nätet, torka och blåsa bort. Finns också andra lösningar där risken att löven "fastnar," mellan nätet och tegelpannorna är mindre då nätet istället är platt över hängrännorna.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Problemet är ju bara det att löven på hösten inte så gärna torkar förrän de bildat en gegga som torkar ihop som ett stycke...
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
xarfez xarfez skrev:
Var hade du satt den delen? Efter lövsil eller innan?
Den ska sitta före lövsilen. Övre änden på brunnsutkastaren är bara några mm större än stupröret och botten har som en krage som ska täcka hela överkanten på lövsilen
 
  • LEGO-konstruktion med rörformade element, grått, med en vinklad anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
G Gullliver skrev:
Den ska sitta före lövsilen. Övre änden på brunnsutkastaren är bara några mm större än stupröret och botten har som en krage som ska täcka hela överkanten på lövsilen
Orkar inte gå ut i snön och ta kort på mina men så här ska det se ut.
 
  • Två grå ventilationsrör med skyddsgaller vid husvägg, på betongplattor i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.