Nytt tak innebär nya hängrännor och stuprör.

Men jag är fundersam på om detta är rätt?
Känns som det kommer en del vatten utanför.

Kan jag förändra på något sätt så allt vatten går mer ner i markrör?
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Det finns andra silar men då är de inte självrensande, då måste man gå runt och rensa dem, och komma ihåg det.
Denna nedan och den du har är de vanliga varianterna, finns nog fler om man letar.
3240039A.jpg
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det finns andra silar men då är de inte självrensande, då måste man gå runt och rensa dem, och komma ihåg det.
Men hela denna lösningen känns så billig. Inget sitter fast liksom.
 
xarfez xarfez skrev:
Men hela denna lösningen känns så billig. Inget sitter fast liksom.
Jag håller med, jag har samma lika och ger samma betyg.
 
  • Gilla
xarfez
  • Laddar…
K
xarfez xarfez skrev:
Nytt tak innebär nya hängrännor och stuprör.

Men jag är fundersam på om detta är rätt?
Känns som det kommer en del vatten utanför.

Kan jag förändra på något sätt så allt vatten går mer ner i markrör?
Svart lövsil/renstratt för stuprör, tillgänglig i olika färger, skärmdump från webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här får du rensa själv men de fungerar.

Edit: Oj vad sen jag var på den bollen.
 
  • Gilla
xarfez
  • Laddar…
F
Mina stuprör klämmer fast den på spåret bak och sitter ordentligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Mina stuprör klämmer fast den på spåret bak och sitter ordentligt.
Ja jag har också något spår men verkar inte göra så stor skillnad. Försöker luta silen bakåt.
 
Ser ju att vara en konstruktionsmiss då allt vatten rinner framtill på stupröret (eller det är väl en insats) så det inte linjerar med dagvattenhålet...
 
  • Gilla
MA.SP
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Ser ju att vara en konstruktionsmiss då allt vatten rinner framtill på stupröret (eller det är väl en insats) så det inte linjerar med dagvattenhålet...
Precis det jag också tycker. Marköret känns som det är precis rakt under så jag vet inte var felet är.
 
Måste bara fråga om delen mot marken är av metall?
 
V Vaftrudner skrev:
Måste bara fråga om delen mot marken är av metall?
Hehe ja det är original gjutjärn från -71. Så det är väl därför det inte passar riktigt. Just detta markrör har dessutom en större diameter än övriga.

Ett av mina andra markrör har rostat sönder i marknivå och ska bytas mot moderna fula plaströr 😉
 
xarfez xarfez skrev:
Hehe ja det är original gjutjärn från -71. Så det är väl därför det inte passar riktigt. Just detta markrör har dessutom en större diameter än övriga.

Ett av mina andra markrör har rostat sönder i marknivå och ska bytas mot moderna fula plaströr 😉
Plaströren kan du få att smälta in väl om du målar dem. Rugga upp med sandpapper, spraya plastprimer och sedan på med färg i lämplig kulör. Blir garanterat snyggare än metall som börjat rosta!
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
V Vaftrudner skrev:
Plaströren kan du få att smälta in väl om du målar dem. Rugga upp med sandpapper, spraya plastprimer och sedan på med färg i lämplig kulör. Blir garanterat snyggare än metall som börjat rosta!
Yäääs låter bra. Blir frugan glad 😀
 
Blir ju stora pölar vid regn. Stänker ut alldeles för mycket. Kan ju inte vara rätt. Tar jag bort lövavskiljaren rinner vattnet längs bakkanten. Men med den och röret innanför blir det konstigt. 🤔
 
  • Vit stupränna, vatten, rostig rörände, stenläggning, fuktigt, droppar på ytan, husvägg, grusanläggning, ljus dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit stupränna med regnvatten, våt mark, stenkross, regndroppar på ytan, grå dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografen Fotografen skrev:
Det finns andra silar men då är de inte självrensande, då måste man gå runt och rensa dem, och komma ihåg det.
Denna nedan och den du har är de vanliga varianterna, finns nog fler om man letar.
[bild]
Fast det där med rensningen är inte lätt om man har träd nära huset. Det spelar ingen roll om man rensar före regn om det är löv på taket som spolas med direkt det börjar regna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.