M maja.andersson27189 skrev:
Jag är liksom den första att erkänna ATT det växte massor av saker som vi grävde bort, men sedan har jag liksom inget att säga... Men är det ett fel i sig?
Lyd nu råden du fått och svara kort eller inte alls. Börja inte svara i stil med det du just skrev, att ni "visserligen grävt bort en massa saker", advokaten ser det säkert som en dialog att spinna vidare på och försöka få er att säga något som kan användas mot er.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Lyd nu råden du fått och svara kort eller inte alls. Börja inte svara i stil med det du just skrev, att ni "visserligen grävt bort en massa saker", advokaten ser det säkert som en dialog att spinna vidare på och försöka få er att säga något som kan användas mot er.
Jo, men det är vår plan! Vi kommer kortfattat bestrida utan att gå in på något alls. Att inte svara över huvud taget som vissa föreslagit känns ändå fel, lika bra att de får veta var vi står. Så kan de fatta sina beslut efter det.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maja.andersson27189 skrev:
Jo, men det är vår plan! Vi kommer kortfattat bestrida utan att gå in på något alls. Att inte svara över huvud taget som vissa föreslagit känns ändå fel, lika bra att de får veta var vi står. Så kan de fatta sina beslut efter det.
Klokt men låt det gå tre veckor i alla fall. Inget sänker stridviljan så mycket som långsam postgång. Hela domstolsväsendet bygger på det faktumet.
 
  • Gilla
  • Haha
andmat76 och 17 till
  • Laddar…
hamhamham hamhamham skrev:
De fick tillträde i våras? & kommer med klagan först nu? Tror inte de har så mycket att komma med, hur ska de kunna bevisa att parkslide ens fanns på tomten när ni lämnade. Parkslide sprids extremt effektivt så de kan lika gärna ha haft otur och fått in den efter tillträde.
Jag förstår inte heller varför de väntat tills nu. Vad var poängen med det? Å andra sidan kanske de märkt det sent, jag vet inte. Alltså fattade vad det var. Vi hade ju aldrig ens hört talas om det, och alltid hållit gräsmattan klippt där (så vi har m.a.o. inte haft chans att se något eller alls anledning att gå och nosa efter något där under somrarna vi bott där).
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maja.andersson27189 skrev:
Jag förstår inte heller varför de väntat tills nu. Vad var poängen med det? Å andra sidan kanske de märkt det sent, jag vet inte. Alltså fattade vad det var. Vi hade ju aldrig ens hört talas om det, och alltid hållit gräsmattan klippt där (så vi har m.a.o. inte haft chans att se något eller alls anledning att gå och nosa efter något där under somrarna vi bott där).
Det kanske är så enkelt att de har varit bortresta och under den varma och blöta sommaren så tittade parksliden upp överallt när de inte klippte gräset? Efter hemkomst till horror garden så tog de kontakt med sin vän advokaten?
 
Extremt många svar hör känns riktigt dåliga. Jag dka inte försöka räkna upp vilka, för det blir på tok för många.

Svara som folk. Gör inte långa utläggningar. Men inte heller ett svar bestående av tre ord. Du behöver blanda in advokater, jurister eller mäklare. Ta inte allt för stort intryck av svaren här. Majoriteten av dem är riktigt dåliga.
 
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M maja.andersson27189 skrev:
Jag förstår inte heller varför de väntat tills nu. Vad var poängen med det? Å andra sidan kanske de märkt det sent, jag vet inte. Alltså fattade vad det var. Vi hade ju aldrig ens hört talas om det, och alltid hållit gräsmattan klippt där (så vi har m.a.o. inte haft chans att se något eller alls anledning att gå och nosa efter något där under somrarna vi bott där).
Ni kan koppla av. Ni har inte gjort något fel, och detta är endast deras problem. Parkslide är hanterbart, det har många vittnat om. Men det hade inte varit ert problem oavsett.
 
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
P
hamhamham hamhamham skrev:
De fick tillträde i våras? & kommer med klagan först nu? Tror inte de har så mycket att komma med, hur ska de kunna bevisa att parkslide ens fanns på tomten när ni lämnade. Parkslide sprids extremt effektivt så de kan lika gärna ha haft otur och fått in den efter tillträde.
Det spelar ingen roll när parksliden fick fäste i trädgården. Det är inget fel att den växer där. Vare sig dolt eller öppet.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Du behöver blanda in advokater, jurister eller mäklare.
Jag gissar att du menar "Du behöver inte blanda in advokater, jurister eller mäklare".
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kanske är så enkelt att de har varit bortresta och under den varma och blöta sommaren så tittade parksliden upp överallt när de inte klippte gräset? Efter hemkomst till horror garden så tog de kontakt med sin vän advokaten?
Fast det står dock i brevet från juristen att köparna upptäckte växten när det överlag började blomma på våren... Så de har ju ändå väntat över sommaren med att höra av sig. Fast sak samma - det kan ju finnas andra skäl till det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M maja.andersson27189 skrev:
Fast det står dock i brevet från juristen att köparna upptäckte växten när det överlag började blomma på våren... Så de har ju ändå väntat över sommaren med att höra av sig. Fast sak samma - det kan ju finnas andra skäl till det.
Det är kanske så att 'upptäckten' av den misstänkta parksliden råkade sammanfalla med köparens önskemål om att göra extreme garden makeover, och därmed också förhoppningen att någon annan (=ni säljare) skulle stå för allt det dyra grävandet och schaktandet och planerandet?
 
  • Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M maja.andersson27189 skrev:
Fast det står dock i brevet från juristen att köparna upptäckte växten när det överlag började blomma på våren... Så de har ju ändå väntat över sommaren med att höra av sig. Fast sak samma - det kan ju finnas andra skäl till det.
För utomobligatoriskt skadestånd är preskriptionstiden 10 år, räknat från det att omständigheter som grundar anspråket blev kända (eller borde ha blivit kända). Preskriptionstiden för inomobligatoriskt skadestånd regleras normalt i avtalet. Om avtalet inte reglerar saken gäller 10-årig preskriptionstid även inomobligatoriskt.

Även vad gäller särregleringen om dolda fel i jordabalken är preskriptionstiden 10 år. Felet måste dock åberopas inom skälig tid från det att felet blev känt. Köparna i ditt fall håller sig inom den tiden med marginal.

Alltså, oavsett om det skulle anses vara ett dolt fel eller om det skulle grunda inom- eller utomobligatoriskt skadestånd behöver man som skadelidande inte vara alltför snabb i vändningarna.
 
Nissens
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
För utomobligatoriskt skadestånd är preskriptionstiden 10 år, räknat från det att omständigheter som grundar anspråket blev kända (eller borde ha blivit kända). Preskriptionstiden för inomobligatoriskt skadestånd regleras normalt i avtalet. Om avtalet inte reglerar saken gäller 10-årig preskriptionstid även inomobligatoriskt.

Även vad gäller särregleringen om dolda fel i jordabalken är preskriptionstiden 10 år. Felet måste dock åberopas inom skälig tid från det att felet blev känt. Köparna i ditt fall håller sig inom den tiden med marginal.

Alltså, oavsett om det skulle anses vara ett dolt fel eller om det skulle grunda inom- eller utomobligatoriskt skadestånd behöver man som skadelidande inte vara alltför snabb i vändningarna.
Man kan knappast ha ett dolt fel i form av en växt i trädgården. Det är ju bara dumheter…
 
Düsseldorff
Nissens Nissens skrev:
Man kan knappast ha ett dolt fel i form av en växt i trädgården. Det är ju bara dumheter…
Ja det håller jag med om. Jag redogjorde bara för preskriptionstid.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
M maja.andersson27189 skrev:
Fast det står dock i brevet från juristen att köparna upptäckte växten när det överlag började blomma på våren... Så de har ju ändå väntat över sommaren med att höra av sig. Fast sak samma - det kan ju finnas andra skäl till det.
Släpp detta och koppla av. Det spelar väl ingen roll vid vilken tidpunkt de hittat en växt i sin trädgård…. Det är deras trädgård, och det som växer i den är endast deras problem…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.