N NorthernLiving skrev:
skönt att bli av med dom externa fönsterbänkar, gör mycket för utseendet.
En fråga, gjorde dom något mer åt grunden än som på bilden?
[bild]
ser aningen ofärdigt ut med en springa i mattan/duken på marken
Alla skarvar i "liggunderlagen" i grunden tejpades och "hålen" i balkarna som syns på gaveln tätades.
 
L lundsbo skrev:
Alla skarvar i "liggunderlagen" i grunden tejpades och "hålen" i balkarna som syns på gaveln tätades.
Jamen då så :). Nöjda med huset?
Upptäckt några fel/brister?
 
I det stora hela är vi nöjda och det mesta har löpt på smidigt.

Några reflektioner om vad vi hittills upplevt.
Fungerat bra med säljare och med serviceavdelningen.
Däremot så stämmer inte det som vi fått kommunicerat och som står i katalogen om 1½ plans husen, där det står att bland annat vvs är förberett till övervåningen.

När jag började ställa frågor så hävdade de att det var framdraget och klart, vilket jag visste att det inte var... Nu har de fått bilder och information och jag får andra svar.

Avloppet är uppdraget och ligger i bjälklaget under framtida badrum (dock inte med de sticken som är inritade på ritningen. Vattnet är av någon anledning bara draget till gaveln och kommer upp under fönstret i en lucka i golvet. Vad man nu ska ha vattnet där till? Det kommer ju bli lite bökigt att få till rätt ställe utan synliga rör på väggarna då man inte får skarva i dolda utrymmen...
Värmen är inte alls förberett till övervåning som det var på förra generationens hus. Det finns 2 stick man kan gå på vid golvnivå i tvättstugan, vilket jag inte kallar för förberett till övervåning.
 
  • Gilla
Rolf Tore och 3 till
  • Laddar…
Det låter riktigt sniket. Det minsta man kan begära om det är "förberett" är ju att varmvatten, kallvatten, värme och värmeretur, avlopp samt rikligt med tomrör för el och nätverk är uppdraget till lämplig plats för att kunna skarva vidare. Kanske är det något missförstånd i produktionen?
Vad säger Älvsbyhus? Kan de på goodwill fixa till det värsta?

Hur ser det ut på de ritningar du fått? Stämmer de med verkligheten? Och stämmer ritningarna med specifikation för det ni köpt enligt avtalet?

/HLH
 
H hemljuvahem86 skrev:
Det låter riktigt sniket. Det minsta man kan begära om det är "förberett" är ju att varmvatten, kallvatten, värme och värmeretur, avlopp samt rikligt med tomrör för el och nätverk är uppdraget till lämplig plats för att kunna skarva vidare. Kanske är det något missförstånd i produktionen?
Vad säger Älvsbyhus? Kan de på goodwill fixa till det värsta?

Hur ser det ut på de ritningar du fått? Stämmer de med verkligheten? Och stämmer ritningarna med specifikation för det ni köpt enligt avtalet?

/HLH
Entreprenadavtalet stämmer (dessvärre), värme till övervåningen är inte omnämnt (inte heller i kundpärmen). Avlopp och vatten finns ju däruppe även om vattnet inte är vid badrummet.
Denna text står i katalogen och på Älvsbyhus hemsida och den är ju lite vilseledande...

"I den inredningsbara övervåningen ingår bland annat trappa, fönster, underlagsgolv samt förberedelser för el/tele/vvs. Kostnaden för att göra övervåningen färdig blir därför låg, oavsett om du väljer att bygga själv eller låter någon annan göra jobbet."

Då jag har en vän som är rörmokare och var här och kollade in resningen så visste vi i tidigt skede hur verkligheten såg ut, något som numera även kontorsfolket i Älvsbyn vet, efter flera mail-konversationer. Vatten och värme är inte med på ritningen över övervåningen och sticken till avloppen ser inte ut som på ritningen. Då vi flyttat runt altandörr och lagt till fönster så har vi lite olika ritningar, ibland standard huset och ibland vårt.

El och datarör kommer upp på övervåningen både här och var så de är det ingen brist på. Det monterade även en taklampa på en takstol, den verkar ha ingått.

Har även skickat in vår grundritning då det diffade lite från verkligheten på båda stuprör vid entrén, Annars verkar det mesta rätt trots att detta var det första av de nya 1½ plans husen som byggdes. (Grannen som bygger Linnea hade samma fel i sin grundritning...)
Byggarbetsplats med avloppsrör och grund, med grus och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Ingen som har byggt ett Åse och har bilder att dela med sig av? :)
 
Nu har dom även kompletterat med Regina 172kvm :)
 
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
N NorthernLiving skrev:
Nu har dom även kompletterat med Regina 172kvm :)
Systern till mitt Regin :crysmile:
 
L lundsbo skrev:
I det stora hela är vi nöjda och det mesta har löpt på smidigt.

Några reflektioner om vad vi hittills upplevt.
Fungerat bra med säljare och med serviceavdelningen.
Däremot så stämmer inte det som vi fått kommunicerat och som står i katalogen om 1½ plans husen, där det står att bland annat vvs är förberett till övervåningen.

När jag började ställa frågor så hävdade de att det var framdraget och klart, vilket jag visste att det inte var... Nu har de fått bilder och information och jag får andra svar.

Avloppet är uppdraget och ligger i bjälklaget under framtida badrum (dock inte med de sticken som är inritade på ritningen. Vattnet är av någon anledning bara draget till gaveln och kommer upp under fönstret i en lucka i golvet. Vad man nu ska ha vattnet där till? Det kommer ju bli lite bökigt att få till rätt ställe utan synliga rör på väggarna då man inte får skarva i dolda utrymmen...
Värmen är inte alls förberett till övervåning som det var på förra generationens hus. Det finns 2 stick man kan gå på vid golvnivå i tvättstugan, vilket jag inte kallar för förberett till övervåning.
Rören som kommer upp på gaveln kan ju vara till radiator?
 
Garningen Garningen skrev:
Rören som kommer upp på gaveln kan ju vara till radiator?
Nej, det är el och data.
 
L lundsbo skrev:
Nej, det är el och data.
Okej, du skrev att det var vatten tidigare, tänkte då att du kanske förväxlat med radiator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.