B
Vi har länge gått i bygga-hus-tankar. Vridit fram och tillbaka på olika förslag och tankar. Vår önskan är att bygga ett fredriksdal från Smålandsvillan men sneglar även på syskonet Näsby som är mindre.

Älvsbyhus nya Greta tilltalar oss också men vi är fruktansvärt veliga över vilket som är mest prisvärt.

Nya Greta: 1 392 300 inkl. grund.
Näsby: 1 311 000 (målningsförberett) exkl. grund.

Vi vart lite skrämda av Älvsbyhus då många här på forumet avråder från att bygga med dem. Vore väldigt intressant att se om deras nya hus är så pass "revolutionerande" så att det blir OK att bygga med dem eller om det är samma kritik de kommer få.
 
Smålandsvillan får ju även dom en hel del kritik... o de är väl de 2 största.
Syster byggde med älvsbyhus för några år sedan. Deras bygge fungerade mycket bra. Anmärkningarna på besiktningen åtgärdades snabbt o smidigt.

Har ingen bekant som byggt med Småland så har ingen erfarenhet av dom. Däremot byggde mannens kusin med värsåsvillan. Problem från början till slutet... det slutade med att de sålde o flyttade.

Vi har nu beställt ett Selma.
 
Går det att lägga in golvvärme? Det finns vattenburet som man kan ha under golv, skulle det funka på de nya modellerna, hur mycket skulle det kosta. Lägger man också in kakel i hall och helkaklar badrum så kommer man nog i närheten av de andra.(smålandsvillan, lbhus)
 
1:A villan (forstavillan.se) smart val mellan Älvsby och LB.
 
Vi byggde med Smålandsvillan och valde bort golv, lister och tapeter. Detta gjorde det möjligt att flytta en ingång till ett rum samt isolera mellanväggarna. Sedan la jag in furugolv och tapetserade och listade själv med eget valt material. Avdraget för golv var 70kr/kvm och 20-25 tusen om jag minns rätt för tapeter och lister.
 
Just det, vi har Smålandsvillans varmgrund och saknar inte värmegolv. Klart att element tar lite utrymme men. Inget som stör.
 
Älvsbyhus avdrag för golv var 2013 190 kr / kvm. Avdrag för tapetsering minns jag inte men det kändes inte värt det. Golvet hade jag gärna valt bort och bytt mot något bättre men vi behövde flytta in direkt efter slutbesiktningen och nu med småbarn I huset så känns det ok att slita på fanérgolvet tills dottern är stor nog att vara lite mer försiktig. :)
 
Att byta golv och sätta upp gipsskivor samt tapetsera känns som grundläggande färdigheter en husägare bör ha. Kostnaden känns inte överdriven hög. Vet inte hur länge fanergolvet och tapeterna håller men efter 10 år vill man nog göra en förändring oavsett. Då har man nog bott in sig och kan avgöra om man vill ljudisolera.
Badrummet är jag mer frågande till. Kostnaden att göra om den är betydligt högre. Plastmatta är lite billighetsvarning hade gärna sett alternativ med golvvärme och klinkers (eller att man får avdrag för tomt badrum, förutsatt att man lejer bort badrummet till behöriga för garantins skull) smålandsvillan påstår att man kan sätta kakel och klinkers på deras våtmatta.
 
Mickepet skrev:
Att byta golv och sätta upp gipsskivor samt tapetsera känns som grundläggande färdigheter en husägare bör ha. Kostnaden känns inte överdriven hög. Vet inte hur länge fanergolvet och tapeterna håller men efter 10 år vill man nog göra en förändring oavsett. Då har man nog bott in sig och kan avgöra om man vill ljudisolera.
Badrummet är jag mer frågande till. Kostnaden att göra om den är betydligt högre. Plastmatta är lite billighetsvarning hade gärna sett alternativ med golvvärme och klinkers (eller att man får avdrag för tomt badrum, förutsatt att man lejer bort badrummet till behöriga för garantins skull) smålandsvillan påstår att man kan sätta kakel och klinkers på deras våtmatta.
Man kan välja bort badrummet helt på Älvsbyhus vilket en del gör som vill ha kakel och klinkers. Dock är avdraget inte mycket att hänga I granen. Nu var det länge sedan men jag läste att 2008 så var avdraget 4500 kr om man utgår från standardbadrummet. Då är badrummet helt tomt bortsett från framdragna anslutningar för vatten/avlopp. Så även om det är mer idag så räkna inte med att man sparar mer än kanske 6000-7000. Dock är ju det som sagt från standardbadrummet som I stort sett bara är en toastol, badkar och ett handfat. Samt såklart våtrumsmattan och Fibo Trespo skivorna.
 
Det beror också vad som är vettigt att göra. Byta ut ytskick kan vara vettigt om den dåliga kvalitén gjort att den är utslitet. Här menar jag att bättre kvalité inte behöver kosta mycket mer. Badrum är en annan fråga, det är ett fullt fungerande, att byta ut det är närmast kapitalförstöring. Avdraget var dock i minsta laget, hoppas man får med möblerna annars är det ren förlust.
Min poäng är att det borde inte kosta mycket extra att få till det betydligt bättre om man gör rätt val från början.
 
Ytskikten i sig anser jag inte är dåliga dock så hörde vi att flera upplevde husen som lyhörda så vi köpte gips och pratade med snickarna så att de gipsade väggen mellan vardagsrum och sovrum på båda sidor. Nu vet jag ju inte hur det låter annars men vi upplever inte att huset är lyhört. Att gipsa hela nedervåningen är ju ett hästjobb dock. Tapeterna är av bra kvalitet men inga jätteroliga kollektioner. Det är som sagt golvet som man kan få väsentligt bättre för inte mycket mer pengar.

Och nej, man får inte möblerna om man väljer bort badrummet. Så visst är det en ren förlustaffär. Men vissa kan inte tänka sig annat än kakel och klinkers och tycker att radiatorer på sin höjd hör hemma i en sommarstuga.
 
Visst det är ett tips om man kan få snickarna att lägga på gips på utvalda rum. (när de ändå håller på borde det inte bli så stor prispåslag - inte alla som kan få snickare att jobba gratis.)

golvet borde man kunna byta ut då det läggs sist iallafall - att säga att golvläggarna skall använda det egnaköpta borde inte påverka priset för arbetet. (här borde Älvsjöhus kunna köpa in betydligt billigare ex 13 mm parkettgolv och ha som alternativ finns utmärkta för 300 kr/m2)

givetvis säger man åt att man vill ha lösa garderober (eller inga alls) så golvet läggs på hela ytan.

badrummet:
el-golvärme och klinkers borde kunna gå att sätta i fabriken (andra gör det) annars är det något som får göras i efterhand och då talar vi om prispåslag på över 100 000. (om man inte gör det själv) det är något som man får ha i baktanke; att ta med alla tillval och extrakostnader när man jämför.

dock: är det inte ett krav att det skall finnas en energideklaration när man köper hus? var finns det för de nya modellerna? (alla andra hustillverkare har jag sett har det)
 
Någon som beställt ett av dom nya Älvsbyhusen?
Vi är själva intresserade av att bygga ett Tove eller ha sållat marknaden.
 
N NorthernLiving skrev:
Någon som beställt ett av dom nya Älvsbyhusen?
Vi är själva intresserade av att bygga ett Tove eller ha sållat marknaden.
Vi håller på att bygga Selma.
Finns lite bilder på www.selma.blo.gg
 
  • Gilla
NorthernLiving och 2 till
  • Laddar…
L lundsbo skrev:
Vi håller på att bygga Selma.
Finns lite bilder på www.selma.blo.gg
skönt att bli av med dom externa fönsterbänkar, gör mycket för utseendet.
En fråga, gjorde dom något mer åt grunden än som på bilden?
20170928_075639_59ce8e3be087c370da798f12.jpg
ser aningen ofärdigt ut med en springa i mattan/duken på marken
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.