G
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tror inte ett jota på någon skatte"växling".
Jodå, man växlar uppåt och därmed får man in mer i skatt, eller är det något jag missat?
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Nu sparkar jag på ett lik till tråd, men jag har funderat på det här, så jag tänkte skriva av mig lite, om inte annat för att få bort annonserna.

Det var en insändare i DN idag där det återigen talades om "miljonärerna i Stockholmsvillorna" i motsats till "vanliga löntagare". Som om vi som bor i Stockholm har betalat våra hus kontant. Faktum är ju att de allra flesta, i alla fall de senaste åren, har lånat det allra mesta av köpeskillingen.

Något som slog mig är att det ju blir en sorts dubbelbeskattning för oss med höga lån. Säg att mitt hus är värt 4 miljoner, och jag har lån på 3 miljoner. Då äger jag ju egentligen inte mitt hus fulla värde. Dvs jag kan inte realisera värdet, sälja huset och stå kvar med 4 miljoner i kontanter, utan jag måste lösa lånet. Ändå skall jag beskattas för hela värdet (eller taxeringsvärdet då, det innefattar ändå lånade pengar). Det här lånet skall jag ju även betala tillbaka med skattade pengar.

Så när jag har betalat tillbaka mitt lån, så har jag dels betalat det med skattade kronor, men även skattat _på själva lånet_ under X antal år. Borde inte det strida mot någon sorts skatteteknisk princip? Eller hävdar man att det är någon form av "bruksvärdesbeskattning" där bruksvärdet speglas av taxeringsvärdet? Dvs en vill i Stockholm är "till mer nytta" för innehavaren än en villa ute på landet?
Intressant. Fastighetsskatten (avgiften) är väl avsedd att betrakta som en kapitalskatt (som nu är borttagen) och det blir ju som du säger man skattar för kapital man inte äger. Så antagligen skall man se det som att du skattar för att du disponerar ett lånat kapital. Men hur blir det då om man inte har lån? Vad är det egentligen vi skattar?
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Det var väl ungefär åt det hållet jag menade...
 
A Andreas_jti skrev:
Jag tror du missat att de flesta inte förespråkar högre skatt utan en skatteväxling mot till exempel inkomstskatt. Vi har i Sverige forskning genom vetenskaplig analys, det är snarare vi andra som håller på med tyckande. Det som också är intressant är att fastighetsskatten förespråkas av både vänstervridna och högervridna personer med ekonomisk bakgrund. De är inte heller folk på landsbygden som driver debatten.
Det är klart att det blir högre skatt för fastighetsägarna. När dessa extra pengar som tas in som fastighetsskatt skall delas ut så går dom inte till fastighetsägare utan till alla löntagare som en sänkt inkomstskatt och med all sannolikhet främst till låginkomsttagarna
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är klart att det blir högre skatt för fastighetsägarna. När dessa extra pengar som tas in som fastighetsskatt skall delas ut så går dom inte till fastighetsägare utan till alla löntagare som en sänkt inkomstskatt och med all sannolikhet främst till låginkomsttagarna
Låginkomsttagare i hyreslägenheter lär ju få sin inkomstskattesänkning uppäten av hyreshöjningar, pga att fastighetsskatten ska betalas...vilken löntagare bor fö i något det inte kommer tas fastighetsskatt för, om den nu blir verklighet?
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Men vad innebär den skatteväxlingen i praktiken? Det lär ju knappast bli ett nollsummespel, då funnes det ju ingen poäng. För många i Stockholm blir det 40-50 tkr om året för ett hushåll (om vi räknar på 1% av taxeringsvärdet). Har svårt att se att någon inkomstskattesänkning skall kompensera det.

Jag fattar att det är en tilltalande skatt för ekonomer och teknokrater i den meningen att den klämmer åt medelklassen, de som har tillräckligt för att det skall vara värt att ta, men inte så mycket att de har möjlighet att undkomma skatt via juridiska abrovinkar. Men det betyder inte att det är rättvist. Argumentet "vi måste ta pengarna någonstans, så låt oss ta dem där det är enklast" håller inte för mig.

Det finns en anledning till att det är riksdagen som beslutar om budgeten och inte finansdepartementet.
Och den skatteväxlingen skulle ju verkligen inte gynna de med lägre inkomster, snarare de med högre inkomster.
 
Mats-S
N nallepu skrev:
Våra politiker vill att man ska återinföra fastighetsskatten. Främst för att öka omsättningen på bostäder och villor.
Notera "VILL"
Kommer inte att hända i nära framtid, minns att sossarna förlorade ett val på det här, fortfarande politiskt självmord för sossarna om dom går ut med det här i val ...

Och, Nej det är inte för att öka omsättningen på bostäder, syftet är som vanligt främst att dra in pengar till staten så att man får lite mer pengar att strö omkring sig.

Däremot har man just nu ett unikt tillfälle att kraftigt minska alla räntebidrag ... men inget parti vågar ta tag i den frågan ...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast framför allt förespråkas den av teknokrater som tycker om stabila skattebaser. Det är en skatt som är lätt att ta ut och svår att runda för den enskilde, fattig som rik.

Jag vet nog inga ideologiskt grundade högermänniskor som är för den, men väl många teknokrater vars åsikter annars stämmer överens med (höger-)liberala ståndpunkter.
Ett lysande exempel på en högermänniska som förespråkar skatten är Bo Lundgren, det finns många fler.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är klart att det blir högre skatt för fastighetsägarna. När dessa extra pengar som tas in som fastighetsskatt skall delas ut så går dom inte till fastighetsägare utan till alla löntagare som en sänkt inkomstskatt och med all sannolikhet främst till låginkomsttagarna
Det är mycket möjligt det blir så. Vad den politiska majoriteten beslutar är svårt att veta i förväg. Jag tycker mer att det är orimligt hög skatt på arbete i Sverige och för höga priser på tjänster. Folk med vanlig lön har knappt råd att anlita hantverkare utan att belåna husen. Det är samtidigt för dyrt att laga saker då kostnaden att laga överstiger kostnaden att nytillverka. Det behövs en stor skattereform, men hur den blir lämnar jag till experterna.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tror inte ett jota på någon skatte"växling".
Så kan det absolut bli, beroende på vem som har makten i Sverige.
 
Tittar man på fastighetsavgiften har den inte alls hängt med i värdeutvecklingen på bostäder. Den har nog till stor del bidragit till värdeökningen. Man kan fråga sig också om det är rimligt att vi ligger ungefär på samma nivå som 2006?
Graf som visar utvecklingen av fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift mellan 2000 och 2019 i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kan också notera att det totala skattetrycket också minskat nu under några år.
Linjediagram som visar Sveriges skattetryck som andel av BNP från 1900 till 2019, toppande på 42,9%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
A Andreas_jti skrev:
Tittar man på fastighetsavgiften har den inte alls hängt med i värdeutvecklingen på bostäder. Den har nog till stor del bidragit till värdeökningen.
Slopa ränteavdragen så är det "Problem solved". Kommer garanterat stoppa den sjuka värdeökningen på fastigheter, en värdeökning som just nu finansieras med skattemedel (dvs ränteavdrag).

A Andreas_jti skrev:
Vi kan också notera att det totala skattetrycket också minskat nu under några år.
Har du problem med det? Eller vill du tillbaka till "pomperipossa"-tiden?
 
Tja, Bo Lundgren lade på tiden fastighetsskatten fanns riksdagsmotioner som kallade fastighetsskatten orättfärdig och nu skriver han förslag som ska optimera det ena eller det andra.

Jag tror förvisso att det senare är mer hans faktiska åsikt, och det pekar i mina ögon tydligt på att han är just en teknokrat. Och det finns som sagt många nationalekonomer som är för skatten också på samma grunder.

Ändå vill jag hävda att det är en högerposition att finna den orättfärdig.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Slopa ränteavdragen så är det "Problem solved". Kommer garanterat stoppa den sjuka värdeökningen på fastigheter, en värdeökning som just nu finansieras med skattemedel (dvs ränteavdrag).
Tänker att båda delarna kanske är rimliga på sikt


Har du problem med det? Eller vill du tillbaka till "pomperipossa"-tiden?
Jag tänker mer att vi ser en minskning nu, det lät på flera här som att skattetrycket ökar hela tiden, vilket då inte stämmer. Samtidigt tycker jag att skatter ska kunna täcka en världsledande skola, lika sjukvård för alla, rimlig ersättning för sjuka och en rimlig pension för äldre. Var den nivån hamnar har jag inte kunskap att avgöra.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Som jag ser det bör man ställa två krav på ett skattesystem och det är att det ska vara hållbart och försvarbart. Hållbart på så vis att det ska skada den ekonomi den beskattar så lite som möjligt, så att man inte slaktar hönan som värper guldäggen. Försvarbart menar jag är att den utformas så att den inte drabbar enskilda människor så illa att det inte kan få politiskt stöd

Den skatt som anses skada ekonomin mest är kapitalskatterna eftersom de minskar intresset för att investera i ny teknik som ger bättre resursutnyttjande och därmed ekonomisk tillväxt. De skatterna har också sänkts, mycket eftersom allt fler människor sparar för sin egen framtid i t.ex. fonder och tycker därmed att det är försvarbart med låga skatter på avkastningen.

En skatt som skulle ge bättre ekonomi i landet är en enhetlig skatt som är lika mycket för alla. Det skulle pressa arbetslösa till att skaffa arbete, lågavlönade och deltidsarbetande skulle bli mer aktiva att utveckla sig och gå upp i arbetstid. Högavlönade, som läkare, kvalificerade civilingenjörer m.m. skulle jobba mer och istället anlita hantverkare, städhjälp o.s.v. på hemmaplan. En sådan skatt skulle leda till lägre skattetryck och lägre statsutgifter med bibehållen eller bättre service i offentlig sektor. Däremot skulle en sådan skatt vara helt oförsvarbar där även de som inte har några inkomster skulle krävas på skatt och många enskilda som på allvar inte kan få inkomst skulle drabbas mycket hårt och jag skulle inte vilja leva i ett sådant samhälle.

Vad gäller fastighetsskatten så finns det olika argument beroende på politisk övertygelse , en del ser den som äger sitt boende som privilegierade och de ska straffas för det, andra ser kapital i privat boende som dåligt och ska styras över till riskkapital i näringslivet där de ska bidra till ekonomisk tillväxt.
Jag tror att det är feltänkt, egenägt boende ger en drivkraft för att ta ansvar i samhället och att vilja utvecklas, att få ett mål för sitt yrkesliv och tänka uthålligt. Dessutom ser jag det inte som försvarbart med en hög fastighetsskatt som även drabbar människor som har låga inkomster och inte har råd att betala utan tvingas flytta från ett boende de sparat ihop till med beskattade inkomster under sitt yrkesliv.
 
  • Gilla
erik_83 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.