R RoAd skrev:
Det är uppenbart att Arne drivs av ett Stockholmshat och så länge skatten drabbar stockholmare hårt så spelar det ingen roll om den drabbar en och annan "oskyldig" också.

Det är ingen idé att bemöta honom mer för han drivs inte av logik, och logiska resonemang kommer inte att bita på honom.
Jag har inte sett varken logik eller logiska resonemang om en fastighetsskatt.

De resonemang jag ser är bara gjorda för att försvara sina egna tillgångar utan att se hela samhällets behov av resurser.

/ATW
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Finns mycket man kan göra för att underlätta nybyggnation.

Både det gäller regler/skatter/subventioner och andra förändringar.

Om du skulle starta en tråd om vad som varit de största hindren inför tomt/bygglov/byggstart/inflyttning osv är det nog inte en eventuell framtida fastighetsskatt som är det största problemet/kostnad.

Om man ville skulle alla bygglov kunna vara klara på en vecka.

/ATW
Fast på dig låter det ju som att man endast ska köpa ett hus man kan betala kontant. För de flesta lär ju behöva låna för att köpa en nybyggnation, du får ju inte ett nytt hus med mark på landet för 650 tkr.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Då klassar du alltså Stockholm som ett "olämpligt" ställe att bo på, men "onormala" husvärderingar som kräver "onormala" lån, så ingen vettig människa skulle vilja bo där?

Tja, så kanske det är. Men det är också min hemstad.
Ja. Så har många sagt innan de tvingats flytta.

Det borde kunna bli normalt i Stockholm också.

/ATW
 
S Smeds skrev:
Fast på dig låter det ju som att man endast ska köpa ett hus man kan betala kontant. För de flesta lär ju behöva låna för att köpa en nybyggnation, du får ju inte ett nytt hus med mark på landet för 650 tkr.
Nej. inte kontant. men man ska inte låna mer än att man har rimliga marginaler för tex ändrade skatter/räntor/avgifter.

/ATW
 
R
A ArneTW skrev:
Jag har inte sett varken logik eller logiska resonemang om en fastighetsskatt.

De resonemang jag ser är bara gjorda för att försvara sina egna tillgångar utan att se hela samhällets behov av resurser.

/ATW
Jag har förklarat det ologiska i att beskatta fiktiva värden och därmed riskera att köra ut folk från sina hus eftersom bostadens värde inte har någon direkt koppling till ägarnas förmåga att betala denna skatt.

Du däremot kommer enbart med känsloargument om krösusar i stockholm som "gott kan skratta hela vägen till banken" och liknande trams.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Varför är redan beskrivet. För kollektivet är ditt arbete värdefullare än att du lever billigt. Gällande skattetryck är det värt att titta hur det ser ut utomlands:
Jämför [länk] med [länk]

Angående vårdpersonalens ständiga alarmism har det skrivits en briljant krönika
[länk]

Fringe cases som damen i Smögen är givetvis relevant men vi värderar det olika viktigt.

Jag tror inte befolkningen pallar rösta för sänkt föräldraledighet, indragen personlig assistans, färre hemtjänstturer, skolavgifter, snålare sjukpenning, minskade förskolesubventioner m.m., men visst kan jag ha fel. Räknar man på det inser man dock att det behöver kapas drastiskt eller inkomsterna öka drastiskt, eller en mildare kombination av båda.
Det är ju inte förklaring på varför man ska ta mer från oss som inte klassas som medel ens.

Det är ju bevisat att man kan spara in enorma summor pengar på att granska allt pengarna används till.

Nåja, vill de ta med pengar i den änden så blir det mindre pengar för att handla i Sverige. Inte svårare än så. Blir ju mer kontanter i fickan dessutom. Förstår alla gamlingar som har besparingar i madrassen nu ännu mer.
 
ArneTW tycker alltså att ensamstående undersköterskor (eller liknande yrkeskategorier i den lönenivån) inte ska bo i Stockholm eller andra storstäder, eftersom de aldrig borde ta ett lån på en miljon eller mer, samtidigt som hyrorna börjar någonstans kring 10 000 i månaden och det är minst 15 års kötid?
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Ja. Så har många sagt innan de tvingats flytta.

Det borde kunna bli normalt i Stockholm också.

/ATW
Ja, det blir "normalt" genom att bygga mer, så priserna, därmed taxeringsvärdena blir lägre.

De flesta som bara har ett hus de bor i är nog glada om huset inte kostar så mycket i inköp så de får mindre lån och (om skatt införs) lägre skatt. Problemet blir att fram tills ny jämvikt råder så kommer en kraftig och snabb nedgång av priser pga snabbt ändrade förutsättningar leda till att många får sälja i förlust. Det är inte de "rika" utan de högt belånade. Det är lätt att säga att man borde kunnat förutsäga det, men eftersom allt är så fullkomligt ologiskt i världen och det är just tokiga regler och skatter som styr det mesta så måste de flesta individer anpassa sig till de regler som råder.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nej. inte kontant. men man ska inte låna mer än att man har rimliga marginaler för tex ändrade skatter/räntor/avgifter.

/ATW
Nej man testar räntan på 7%, och man får lån om man har god ekonomi.
Den blir ju drastiskt mycket sämre om de ska straffbeskatta fastigheter.

Tänk dig det enorma kaoset det blir när de sätter in fastighetsskatten, räntan chockhöjs och allt annat blir svindyrt.
Tror inte riktigt de vill dit. Påverkar såklart inte politiker som beslutar om detta utan de drabbar bara den vanlige knegaren som kommer ha mindre pengar att röra sig på.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Om du tror att Centern är ett landsbygdsparti nuförtiden så har du fel sedan många år...

Det finns några stackars utfrusna centerpartister kvar på landsbygden men makten i centern har seda länge flyttat till Stockholm. Väljarbasen i Centern är den som ändrats mest dramatiskt de senare valen.

Så att skylla Centerns vansinniga indvandringspolitik på landsbygden är fel!

/ATW
https://www.google.com/amp/s/maktochpolitik.wordpress.com/2018/06/04/632/amp/

Tyvärr är detta siffror bara till och med 2014, men då skulle man kunna säga att C, V och S var landsbygdspartier.

Idag tycks C vara jämnt fördelat mellan land och stad, men betydligt fler kvinnor än män bland väljarna.
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Det du diskuterar kanske snarare är vem som driver politiken inom C snarare än vem som röstar på dem. Det vet jag inte.

Men vi ska inte oroa oss. Stureplanscentern växer upp, flyttar från BR på söder till hus i Bromma, får hög fastighetsskatt, flyttar tillbaka till sin hembygd igen, ändrar sin politik till glesbygdsfrågor. Tur att de drivit frågan att omfamna alla migranter, så de själva är välkomna tillbaka. Cirkeln är sluten.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
B b8q skrev:
ArneTW tycker alltså att ensamstående undersköterskor (eller liknande yrkeskategorier i den lönenivån) inte ska bo i Stockholm eller andra storstäder, eftersom de aldrig borde ta ett lån på en miljon eller mer, samtidigt som hyrorna börjar någonstans kring 10 000 i månaden och det är minst 15 års kötid?
Ja en undersköterska kan ju få jobb var som helst i landet (y)
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Ja. Så har många sagt innan de tvingats flytta.

Det borde kunna bli normalt i Stockholm också.

/ATW
Jag kommer inte att behöva flytta, så på marginalen lever jag inte. Men jag vänder mig emot alla (du) som tycker att mig kan man gott pungslå eftersom jag "ändå har det så fett". Så är det helt enkelt inte.
 
  • Gilla
MPinje och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
De resonemang jag ser är bara gjorda för att försvara sina egna tillgångar utan att se hela samhällets behov av resurser.
Skatt på alla former av inkomst slår mindre fel än skatt på ett fiktivt taxeringsvärde.....
Bättre att reavinstskatten höjs och förändras till att den utfaller först när pengarna inte återinvesteras i nytt boende.....
Då kan våra äldre sälja villan och köpa bostadsrätt i samma prisklass......
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Så ingen vill betala skatt.
Men alla vill ha bidrag/avdrag/subventioner.

Jag kan tänka mig att betala för försvar/polis/räddningstjänst.

men resten får man sköta själv.

Jag är inte ansvarig för din sjukvård/barnomsorg/infrastruktur/skola.

/ATW
 
T Taxture skrev:
Skatt på alla former av inkomst slår mindre fel än skatt på ett fiktivt taxeringsvärde.....
Bättre att reavinstskatten höjs och förändras till att den utfaller först när pengarna inte återinvesteras i nytt boende.....
Då kan våra äldre sälja villan och köpa bostadsrätt i samma prisklass......
Där fanns ju en logik.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Så ingen vill betala skatt.
Men alla vill ha bidrag/avdrag/subventioner.

Jag kan tänka mig att betala för försvar/polis/räddningstjänst.

men resten får man sköta själv.

Jag är inte ansvarig för din sjukvård/barnomsorg/infrastruktur/skola.

/ATW
Så brukar folk som hatar folk som är sparsamma säga.

Alla som har förvärvsarbete i sverige betalar skatt.

Jag vill inte betala mer för att vi har oansvarig ledning som kan slänga ut miljarder på ogenomtänkt skit.

Jag ser gärna att den går till infrastruktur sjukvård skola och äldrevård.
Jag vill inte att mina pengar ska gå till statligt/kommunanställdas smörgåsbord som tjänar på att kvotera människor som inte vill arbeta.

Vi har pengarna, men om du går och köper skit varje dag så har du inte pengarna. Svårare än så är det ju inte.
Här har inte kommunen råd att byta en sketen lampa i en lyktstolpe eller laga vägar. Men de ska låna 300 miljoner kr för att bygga ett badhus endast till centralortens boende medans anläggningarna bokstavligen ramlar isär för att de inte vill underhålla och sen tänker riva.

Men de ansvariga ska ha lönehöjning i år med medans vi andra fick snällt vänta.

PS du slipper ju betala min sjukvård, staten drog in den. Bättre att låta alla med samma sjukdom må dåligt istället och sjukskriva sig som mår dåligt av det.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.