B b8q skrev:
Du kanske missförstod att det är en spärr?

Exempel: Ett hus taxerat till 5 miljoner skulle med 1% fastighetsskatt ge en skatt på 50 000 om året.
Om huset ägs av en person med en årsinkomst på 200 000, så skulle den personen endast betala 10 000 istället för 50 000. Men en ägare med en inkomst på 1 000 000 får betala 50 000.

Låt vara att 10 000 KÄNNS mer för en låginkomsttagare än vad 50 000 känns för en höginkomsttagare, men det är fortfarande MYCKET bättre för låginkomsttagaren än 50 000.
Antingen är det en skatt på inkomsten eller en skatt på fastigheten.

Vem tror ni har drivit fram det hårda skattetrycket/höga invandringen/bortkastade satsningar?

Jag hävdar att en stor del beror på inaveln i den polititiska klassen/media/eliten i Stockholm.

Det är inte landsbygdsröster som öppnade gränserna 2015 eller vill öppna dem nu.

Det var inte landsbygdsröster som startade mackdöden med E85.

Det är inte landsbyggdsröster som vill subventionera industrin i Kina.

och nu när pengarna tar slut så vill Stockholm ändå inte betala.

/ATW
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Antingen är det en skatt på inkomsten eller en skatt på fastigheten.

Vem tror ni har drivit fram det hårda skattetrycket/höga invandringen/bortkastade satsningar?

Jag hävdar att en stor del beror på inaveln i den polititiska klassen/media/eliten i Stockholm.

Det är inte landsbygdsröster som öppnade gränserna 2015 eller vill öppna dem nu.

Det var inte landsbygdsröster som startade mackdöden med E85.

Det är inte landsbyggdsröster som vill subventionera industrin i Kina.

och nu när pengarna tar slut så vill Stockholm ändå inte betala.

/ATW
Jag är inte så säker på att det är landsbygd / stad som är problemet här, det är nog snarare sittande regering och opposition. Jag bor i Stockholm (även om jag inte är född här) och jag har inte velat allt detta du räknar upp... MP och S har många ideer som låter jättebra i teorin, humana, rättvisa och bra för miljön, men tyvärr i praktiken utarmar Sverige. Dessvärre finns alternativ som är ännu sämre för Sverige som jag tror risken är att många röstar på om S inte lyckas rädda situationen. Att återinföra fastighetsskatten tror jag kommer ändra den politiska kartan radikalt. Tyvärr inte till det bättre.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Återigen.
Ge mig ett svar på varför;
Jag har sparat undan pengar för att kanske gå tidigare, eller om jag tycker det är roligt att jobba när jag är i 60 års åldern gå ner i tid. Om nu staten bestämmer att de ska straffbeskatta mitt pensionskapital som jag vill ha för att kanske gå ner i tid eller kanske hitta på något roligt eller kanske göra något fint för mina barnbarn
Varför ska jag ens spara pengarna synligt överhuvudtaget?

Det finns inget vettigt svar på den frågan helt enkelt.
Om det är till vårdapparaten så är den ju helt körd redan sedan många år. De kapade fungerande vård för många i Sverige för ett par år sedan då de bara ljuger och hittar på. (jag var inräknad i den vården)

Om då man ska beskatta ur folk ut sina hus så blir det i slutändan mindre pengar för att hyresrätter är det till och med flera års väntan på här, och priserna stiger duktigt och är således dyrare att bo i än om du betalt av ditt hus flitigt.
Varför är redan beskrivet. För kollektivet är ditt arbete värdefullare än att du lever billigt. Gällande skattetryck är det värt att titta hur det ser ut utomlands:
Jämför https://data.oecd.org/tax/tax-on-property.htm med https://data.oecd.org/tax/tax-on-personal-income.htm

Angående vårdpersonalens ständiga alarmism har det skrivits en briljant krönika
https://www.dagensmedicin.se/artikl...kalla-nagot-som-pagatt-i-over-65-ar-for-kris/

Fringe cases som damen i Smögen är givetvis relevant men vi värderar det olika viktigt.

Jag tror inte befolkningen pallar rösta för sänkt föräldraledighet, indragen personlig assistans, färre hemtjänstturer, skolavgifter, snålare sjukpenning, minskade förskolesubventioner m.m., men visst kan jag ha fel. Räknar man på det inser man dock att det behöver kapas drastiskt eller inkomsterna öka drastiskt, eller en mildare kombination av båda.
 
A ArneTW skrev:
Antingen är det en skatt på inkomsten eller en skatt på fastigheten.
/ATW
Håller med, en gräns kommer som tidigare sagts bara leda till att alla som inte lönearbetar kommer nolltaxera och därmed slippa skatten. Om det sen spelar någon roll i den stora bilden vet jag inte, troligen inte... Däremot tror jag vi kommer se att folk separerar på pappret och tex den ena skriver sig i sommarstugan och den andra i villan om det kan reducera en avgift om den visar sig bli så hög som 50-60k per fastighet och år. Samtaxering av hushåll fanns vad jag förstår tidigare vilket gjorde att den med minst lön i hushållet fick marginalskatt på hela sin inkomst och därmed många gånger slutade arbeta.
 
Alltså jag fattar inte riktigt. Om någon lägger 600k kontant och köper ett hus på landet, och jag lägger 600k i kontantinsats och lånar 3,5 miljoner för att köpa ett hus i stan. Då skall jag dels betala ränta på lånet, men även betala skatt på pengarna jag har lånat, för eftersom jag har lånat så mycket så är jag "rik"?

Det är ju egentligen banken som äger största delen av mitt hus, borde inte de stå för största delen av fastighetsskatten också?
 
  • Gilla
  • Haha
Lajnus och 8 till
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Varför är redan beskrivet. För kollektivet är ditt arbete värdefullare än att du lever billigt.
Räknar man på det inser man dock att det behöver kapas drastiskt eller inkomsterna öka drastiskt, eller en mildare kombination av båda.
Jag tror inte problemet egentligen är om några vill sluta jobba ett par år tidigare, eller gå ned i tid när de har mindre barn osv men gör det genom att ta ur egna lador. De bidrar förvisso inte så mycket till det allmänna, men kostar å andra sidan inte heller så mycket (mer än sjukvård etc)

Problemet är de som aldrig i hela livet har ett förvärvsarbete, som har byggt upp sitt liv kring olika sorters bidrag. De kostar i bidrag, drar inte in något och tyvärr tror jag det ofta blir familjer med många barn och låg utbildningsnivå för barnen, där dessutom många hamnar i segregerade områden där kriminaliteten ökar.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
J
Problemet är de som aldrig i hela livet har ett förvärvsarbete...
Finns en variant på temat och det är t ex s k influencers som bygger upp förmögenheter på att bara ha ett namn och synas utan att bidra ett skit till det kollektivas väl :mad:
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Alltså jag fattar inte riktigt. Om någon lägger 600k kontant och köper ett hus på landet, och jag lägger 600k i kontantinsats och lånar 3,5 miljoner för att köpa ett hus i stan. Då skall jag dels betala ränta på lånet, men även betala skatt på pengarna jag har lånat, för eftersom jag har lånat så mycket så är jag "rik"?

Det är ju egentligen banken som äger största delen av mitt hus, borde inte de stå för största delen av fastighetsskatten också?
Svaret på din första fråga är Ja och din andra är Nej.

Du borde köpa ett hus du har råd med och även ränteavdragen borde tas bort.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Svaret på din första fråga är Ja och din andra är Nej.

Du borde köpa ett hus du har råd med och även ränteavdragen borde tas bort.

/ATW
Så du menar att folk i lyxfällan är rika för att de lånat mycket?
 
  • Haha
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
R
A ArneTW skrev:
Svaret på din första fråga är Ja och din andra är Nej.

Du borde köpa ett hus du har råd med och även ränteavdragen borde tas bort.

/ATW
Men han HAR köpte ett hus han har råd med. Men helt plötsligt så ändras förutsättningarna.

Jag kan inte hjälpa att undra hur snett det gått för dig på fastighetsmarknaden (och säkert på andra områden) för att hysa detta agg mot folk som råkar bo i högt värderade hus (eller för den delen har det bra ekonomiskt verkar det som).
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Svaret på din första fråga är Ja och din andra är Nej.

Du borde köpa ett hus du har råd med och även ränteavdragen borde tas bort.

/ATW
Man kanske helt enkelt borde införa en Arneskatt? Alla som har något som är värt mer än något som Arne har får betala mellanskillnaden i skatt. Då snackar vi rättvisa.
 
  • Gilla
  • Haha
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Så du menar att folk i lyxfällan är rika för att de lånat mycket?
Nej. de har lånat mer än de har råd med.
Precis som den som köper ett hus den inte har råd med.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Antingen är det en skatt på inkomsten eller en skatt på fastigheten.

Vem tror ni har drivit fram det hårda skattetrycket/höga invandringen/bortkastade satsningar?

Jag hävdar att en stor del beror på inaveln i den polititiska klassen/media/eliten i Stockholm.

Det är inte landsbygdsröster som öppnade gränserna 2015 eller vill öppna dem nu.

Det var inte landsbygdsröster som startade mackdöden med E85.

Det är inte landsbyggdsröster som vill subventionera industrin i Kina.

och nu när pengarna tar slut så vill Stockholm ändå inte betala.

/ATW
Det är ju knappast stockholmarnas fel att politiker som kommer från landet kommer hit och sitter i riksdagen.
Ellr menar du på fullt allvar att den minoritet av röstberättigade som bor i stockholm bestämmer vilka partier som ska sitta i riksdagen och att rösterna i resten av landet inte räknas vid valet. Traditionell så har ju det som du just klagar över drivits av partier som har högst stöd på landsbygden
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Precis som den som köper ett hus den inte har råd med.
Fast dom flesta lånar efter gällande förutsättningar..... inte efter en eventuell tiodubblad fastighetsskatt

Däremot håller jag med om att ränteavdraget borde avskaffas
 
joakim_j joakim_j skrev:
Man kanske helt enkelt borde införa en Arneskatt? Alla som har något som är värt mer än något som Arne har får betala mellanskillnaden i skatt. Då snackar vi rättvisa.
Om det nu behövs mer pengar eftersom politikerna i Stockholm inte snålar krona utan spenderar som dom precis fått en ny värdering på villan.

Vem ska de klämma åt istället?

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.