P pmd skrev:
Det finns inget rationellt skäl till att Sverige ska ha 290 olika myndigheter som ska godkänna byggen.
Vad menar du då att de övriga runt 80 myndigheterna ägnar sig åt? 😉🤔😂
 
P
Inget vettigt, misstänker jag …
 
Claes Sörmland
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns politiska byggnämnder av en anledning. Nuvarande regler grundar sig på en ordning med skönsmässig bedömning som sen juridifierats bortom sans och balans.

Det är de valda politikernas sak att se till att kommunen är attraktiv att bo och verka i och bygglov inte nekas på oskäliga grunder.
Jag vill bara tillägga att kreti och pleti inte vet vad god arkitektur är. Förfallet inom denna rymd är påtaglig och det sluttande planet är årtionden gammalt. Bygglovshandläggare har oftast inte någon uppfattning överhuvudtaget eftersom de inte är arkitekter. Ofta saknar de relevant utbildning.

Jag ser de förändrade reglerna som ytterligare ett steg (nedhasning?) på det sluttande planet.
 
God arkitektur kan nog definieras på olika sätt. Jag skulle säga att kreti och pleti vet vad som är vackert, något som arkitekter skolas länge och väl i att bortse ifrån.
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
God arkitektur kan nog definieras på olika sätt. Jag skulle säga att kreti och pleti vet vad som är vackert, något som arkitekter skolas länge och väl i att bortse ifrån.
Men spännande materialval!
 
  • Haha
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
God arkitektur kan nog definieras på olika sätt. Jag skulle säga att kreti och pleti vet vad som är vackert, något som arkitekter skolas länge och väl i att bortse ifrån.
Jag håller med om det att smaken är som baken. Men vi får höja oss en bit och vara ödmjuka inför det faktum att arkitektur (och då tänker jag främst på det vi ”ser” exteriört) innefattar en stor dynamik.

Tyvärr har arkitektens roll att påverka blivit förminskad under lång tid främst pga byggbolagens makt. Detta tror jag är en av de stora anledningarna till att det ser ut som det gör. Arkitekter uppskattas inte av ”marknaden”. Timpriserna är låga. Tom mycket låga. Arkitekterna håller på att utraderas.

Många, många hyllmeter finns att läsa om detta säkerligen.

Jag ser ändringarna i BBR som ett sätt att gå ”marknaden” till viljes. Det skulle inte förvåna mig om det var så. De här reglerna uppdateras med jämna mellanrum så det är inget konstigt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
God arkitektur i betydelsen vackra byggnader uppskattas inte av marknaden eftersom att efterfrågan är större än utbudet. Det lönar sig alltså att bygga billigt.

Och att vi har en utbudsbrist beror på dålig politik. Marknaden å sin sida reagerar sedan på incitamenten; i vissa segment mer än andra. Det byggs därför fler vackra villor än flerbostadshus, eftersom att den som bygger för sig själv trots allt ska leva med sin smak.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
God arkitektur i betydelsen vackra byggnader uppskattas inte av marknaden eftersom att efterfrågan är större än utbudet. Det lönar sig alltså att bygga billigt.

Och att vi har en utbudsbrist beror på dålig politik. Marknaden å sin sida reagerar sedan på incitamenten; i vissa segment mer än andra. Det byggs därför fler vackra villor än flerbostadshus, eftersom att den som bygger för sig själv trots allt ska leva med sin smak.
Jag håller inte med om att det byggs villor i Sverige idag som kan sägas vara exempel på god arkitektur.

Däremot kan du ha rätt i att det byggs _fler_ villor som är av god arkitektur än flerbostadshus. Kanske. Bara arkitekterna vet.

Att BBR förändras till MER godtycklighet hos de stackars ovetandes handläggarna hjälper inte Sverige långsiktigt. Tyvärr. Egentligen är frågan större. Därav min reflektion till arkitektur.
 
S SideshowBobBuilder skrev:
Bara arkitekterna vet.
Nej.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
fast du har ju fel, de första omfattas visst av byggreglerna.
 
Unikt namn
Är det byggreglerna som gör att entrén till ett modernt flerbostadshus får en att undra var piltarna håller hus, snarare än den välkomnande känslan entren i ett hus från från den tidigare halvan av 1900-talet ger?
 
P pmd skrev:
En bra utveckling.

Den som bygger ska bestämma.

Den enda regel som behövs är en regel som säger att bygget inte ska vara farligt för omgivningen.
det är ju ett funktionskrav som man vill gå emot.
så du förespråkar funktionskrav helt plötsligt?
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Idag finns det som sagt specialutbildningar på yrkeshögskolor. Här ett exempel:

[länk]
Efter att ha skummat det där tycker jag nog att det inte ser så fel ut, givet dagens byggregler.
 
P
S SideshowBobBuilder skrev:
Bygglovshandläggare har oftast inte någon uppfattning överhuvudtaget eftersom de inte är arkitekter. Ofta saknar de relevant utbildning.
2020 vann (inte oväntat) Arkitekturskolan i Stockholm Arkitekturupprorets omröstning om Sveriges fulaste byggnad.

Illustration av ny student som tycker att Arkitekturskolan i Stockholm är ful men sedan ändrar åsikt efter examen, tänker att byggnaden har funktionella kvaliteter.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.