R Rejäl skrev:
Ja platta på mark olika slags torpagrund ink. Varmgrund är dom absolut vanligaste och täcker säkert 95% av nyproduktionen av småhus, sedan kan dessa behöva pålas men det är fortfarande samma grund fast pålad..
Du har så låg kunskap i alla trådar när det kommer till småhus, fattar inte att du orkar det är ingen som är intresserad av stora byggen i dess trådar..
visar ju bara på din okunskap.

du kan inte grund på en fribärande platta som en markbärande platta, då har du gjort fel.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
branschen kommer utvecklas med innovativa lösningar på problem som tidigare var styrda.
nu kan man fritt komma på nya tekniska lösningar vilket kommer förenkla byggandet och skapa nya standarder.
Men vi ger ju redan idag funktionskrav och råden som tas bort är inte obligatoriska, det har du lärt mig.
 
  • Haha
J Vos
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Men vi ger ju redan idag funktionskrav och råden som tas bort är inte obligatoriska, det har du lärt mig.
Låter lite som att han jobbar som byggkonsult och blir lite varm inombords pga alla enkla uppdrag han kan fakturera för i framtiden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Men vi ger ju redan idag funktionskrav och råden som tas bort är inte obligatoriska, det har du lärt mig.
precis
 
O oliven1 skrev:
precis
Så om det redan är funktionskrav och råden som inte är bindande ska tas bort, är det alltså enligt dig ingen skillnad jämfört med idag. Så hur skulle innovationen öka? Det är ju samma situation.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Så om det redan är funktionskrav och råden som inte är bindande ska tas bort, är det alltså enligt dig ingen skillnad jämfört med idag. Så hur skulle innovationen öka? Det är ju samma situation.
om du hade bemödat dig att läsa tråden så har jag redan svarat på det flera gånger.
 
O oliven1 skrev:
om du hade bemödat dig att läsa tråden så har jag redan svarat på det flera gånger.
Då har du svarat så otydligt att jag inte förstått - för alla inlägg har jag läst. Massa obegripliga inlägg har iaf gick läst från dig, så det är möjligt att du faktiskt tror dig svarat.
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Då har du svarat så otydligt att jag inte förstått - för alla inlägg har jag läst. Massa obegripliga inlägg har iaf gick läst från dig, så det är möjligt att du faktiskt tror dig svarat.
okej, rekommenderar jag dig läsa en gång till.
 
O oliven1 skrev:
okej, rekommenderar jag dig läsa en gång till.
Vi verkar ju bara många som inte förstår. Men det klart, du verkar förstå bättre än många av remissinstanserna också.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ja men självklart går det inte på alla ställen utan ska man använda sig av deras hus så måste man välja en fastighet som passar det.
dessa småhustillverkare är ju deras affärside att tillverka ett standardsortiment för att få ner priserna men självklart fungerar inte de husen överallt.
själva husen ser säkert likadana ut men under marken så gör det inte det.
Nä, men till de allra flesta tomter duger standard hus på standardgrund.
Vi är väl några få privatpersoner som bygger våra bostäder själva med våra egna händer och lägger ut stadiga grundstenar, murar plint eller helgrundmur på hälleberget, de allra flesta villor är ju standard på standardgrund, inte många behöver eller kostar på sig nått extra.
O oliven1 skrev:
skulle säga att ganska många villor har olika grundläggningar vilket var det jag sa.
och fribärande plattor är en vanlig sådan.
Knappast på hus från Älvsbyn, de kör sedan länge på sin standardgrund och säljer flest hus i landet, passar i princip överallt och kan monteras på nästan alla tomter. Inget special utan bara enkelt montage. Egentligen är det ju onödigt att man ens behöva söka bygglov för en sån kåk, det borde räcka med bygganmälan om det valda huset stämmer överens med kraven i detaljplanen.
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Nä, men till de allra flesta tomter duger standard hus på standardgrund.
Vi är väl några få privatpersoner som bygger våra bostäder själva med våra egna händer och lägger ut stadiga grundstenar, murar plint eller helgrundmur på hälleberget, de allra flesta villor är ju standard på standardgrund, inte många behöver eller kostar på sig nått extra.

Knappast på hus från Älvsbyn, de kör sedan länge på sin standardgrund och säljer flest hus i landet, passar i princip överallt och kan monteras på nästan alla tomter. Inget special utan bara enkelt montage. Egentligen är det ju onödigt att man ens behöva söka bygglov för en sån kåk, det borde räcka med bygganmälan om det valda huset stämmer överens med kraven i detaljplanen.
Det är meningslöst att diskutera med denna oliv han lever inte i våran verklighet😉
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Om det ändå funnits allmänna råd om hur man bör påla under olika förhållanden!
 
  • Haha
trenchcoat
  • Laddar…
Det nuvarande systemet är inte perfekt. Det är bra att man ser över reglerna. Men man behöver inte göra det sämre
Även om vissa tycker det. Vi byter till ett system som bygger på osäkerhet.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Risken är ju att det blir olika bedömning från fall till fall.
Regelverk måste vara tydliga och innehålla objektivt mätbar kravställning.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Unikt namn
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det ändå funnits allmänna råd om hur man bör påla under olika förhållanden!
Tänk om bygglovshandläggaren kunde bedömma om pålen lever upp till önskad diameter och längd. 🙄
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.