Fick hem min 310 igår men råkade ut för att den medskickade PIN-koden var fel. Pratade med återförsäljaren som berättade att de fått samma (felaktiga) kod på flera robotar från Husqvarnas system och att det förmodligen var något galet där tidigare i veckan. Fick dock snabbt en ny kod som fungerade. Nu väntar jag bara på att gräset ska börja växa!
 
  • Gilla
A_Mew
  • Laddar…
Grymt sugen på en 315.
Undrar bara vad ett handlarpris kan landa på?
Brukar det ligga kring "listpriset" eller avsevärt lägre?

Har en tomt på dryga 900 kvadrat, på tre sidor av huset, och tänker mig att en 310:a ligger lite på gränsen.
Tänker jag rätt eller fel i att vilja ha lite marginal?

/ GC
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Den allmänna rekommendationen verkar vara att ha lite marginal på klippytan för att det inte ska bli problem. Dessutom så behöver inte klipparen köra dygnet runt då.
 
Kan tillägga att just tomtytan är 930 kvadrat.
Gräsytan är betydligt mindre. Vet inte exakt hur mycket dock.

/GC
 
Costanza skrev:
Grymt sugen på en 315.
Undrar bara vad ett handlarpris kan landa på?
Brukar det ligga kring "listpriset" eller avsevärt lägre?
/ GC
Utan att veta gissar jag att de nu pågående kampanjerna ger en uppfattning om vad nedre nivån ligger hos handlarna. Passa på! :cool:
 
Köpte en am330 för två år sen och en am310 nu i veckan. Min erfarenhet efter kontakt med ett flertal åf är att det är mödan värt att kolla runt innan köp. vissa håller ordinariepriset stenhårt, de vet att de säljer hela tilldelningen oavsett.
Sen finns det handlare som är mer kundorienterade och utan krångel går ner 2-3000:- på priset.
Vill man handla över internet är det ju riktigt bra priser nu.
 
Redigerat:
Då står Hugo och laddar. Ska testa den i morgon.
IMG_2227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bigge o Monica
  • Laddar…
Idag testade jag min nya robotklippare Automower 310. Funkar fint än så länge. Minskade hur långt den skulle köra över slingan till 27 cm, för slingan var utplacerad för den mindre 305. Ändrade snabbt till 28 cm. Den hittade tillbaka till boet efter första klippningen.
310testa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en tomt på 760kvm inkl hus..klarar jag mig på den lilla? Fattar inte skillnaderna... samma klippbred,batteri,tyngd och klipptid...hur kan den ena ha 500kvm mer? Är det bara i mjukvaran det skiljer?
 
imported_clas skrev:
Har en tomt på 760kvm inkl hus..klarar jag mig på den lilla? Fattar inte skillnaderna... samma klippbred,batteri,tyngd och klipptid...hur kan den ena ha 500kvm mer? Är det bara i mjukvaran det skiljer?
Oavsett vilken du väljer av 310 eller 315 måste båda gå lika länge för att hinna med klippningen på din tomt. 310 har en begränsning på max 18 timmar/dygn i programmet medans 315 kan köra dygnet runt. Men på din yta har du ingen nytta av det.
Vill du gå ner i timmar/dygn som du vill klippa, så är det en 320 som gäller.
 
imported_clas skrev:
Har en tomt på 760kvm inkl hus..klarar jag mig på den lilla? Fattar inte skillnaderna... samma klippbred,batteri,tyngd och klipptid...hur kan den ena ha 500kvm mer? Är det bara i mjukvaran det skiljer?
Om hela tomten är 760 kvm borde väl gräsmattan vara högst 500 kvm då klarar du bra på tex en Gardena R50/R80.
 
BennyA skrev:
Oavsett vilken du väljer av 310 eller 315 måste båda gå lika länge för att hinna med klippningen på din tomt. 310 har en begränsning på max 18 timmar/dygn i programmet medans 315 kan köra dygnet runt. Men på din yta har du ingen nytta av det.
Vill du gå ner i timmar/dygn som du vill klippa, så är det en 320 som gäller.
Jag har runt 350 kvadratmeter gräs men valde ändå en 310 framför de "mindre" modellerna för att kunna hålla ner antalet klipptimmar (och klippa när barnen inte är ute...). Första intrycket är också att det är en väldigt rejäl och välbyggd maskin som kommer att hålla längre. Bifogar en tabell från manualen som visar antalet klipptimmar för olika ytor:

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis...tack för kommentarerna... Det blev en 310.
 
  • Gilla
henrik_aldermo
  • Laddar…
Igår installerade jag min 310a. Har gått max sedan dess, hittills går den obekymrat runt i trädgården bland träd och växthus! 👍🏽
Dock undrar jag lite över alternativen man kan välja om trädgårdsform. Öppen, normal eller komplex. Vad innebär detta, egentligen? Det som står i manualen beskriver ju inte vad klipparen faktiskt gör annorlunda! Jag har min inställd på komplex och det funkar fint men vad skiljer i klipparens beteende mellan de olika valen? Någon som kan beskriva?
 
  • Gilla
ForestRoad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.