Jag skulle mycket hellre förankra syllen med ingjutna hålband (även om jag brukar använda gängstänger och kemankare) än att enbart fästa i lecastenarna, speciellt om fästelementen som använts inte är avsedda för leca.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
hama65 och 1 till
  • Laddar…
Jag har på TS begäran raderat inlägg här som byggde på ett missförstånd. Hoppas alla involverade har överseende med det.
 
002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!
Vad hände med dagvattenrören? :)
 
F
Hej,
Tyvärr blir jag väldigt besviken när jag ser dina bilder på garaget. Jag ser många brister, bland annat en byggnad som som inte har någon vindstabilisering. Dessutom kan man inte ta upp krafterna från en så hög byggnad i Leca! Balken över porten har dessutom ett alldeles för klent upplag. Lundqvist har skickat ett garage till dig som inte uppfyller byggkraven och är farligt för dig och din familj.

Att dom dessutom inte har nån luftläkt bakom panel är ju att be om att få mögelskador om du tänker isolera.

Tråkigt att dom INTE har "koll på läget"

Om jag var du skulle jag ta ut en bygginspektör som hjälper dig att peka ut felen och sen kräva att Lundqvists åtgärdar dom.
 
freddski skrev:
Hej,
Tyvärr blir jag väldigt besviken när jag ser dina bilder på garaget. Jag ser många brister, bland annat en byggnad som som inte har någon vindstabilisering. Dessutom kan man inte ta upp krafterna från en så hög byggnad i Leca! Balken över porten har dessutom ett alldeles för klent upplag. Lundqvist har skickat ett garage till dig som inte uppfyller byggkraven och är farligt för dig och din familj.

Att dom dessutom inte har nån luftläkt bakom panel är ju att be om att få mögelskador om du tänker isolera.

Tråkigt att dom INTE har "koll på läget"

Om jag var du skulle jag ta ut en bygginspektör som hjälper dig att peka ut felen och sen kräva att Lundqvists åtgärdar dom.
Kan du förklara lite mer i detalj angående bristerna du ser, och hur de borde åtgärdas? Jag tänker framförallt på upplaget för limträbalkarna (jag har svårt att avgöra på bilderna hur upplaget ser ut) samt vilken höjdberoende last som inte lecan tål? Beskriv också avsaknaden av vindstabilisering? På det sättet kan TS (och vi andra) ta ställning till vilka förändringar du anser behövas på bygget.

Placeringen av vindpappen har berörts tidigare i tråden.
 
  • Gilla
MackeNo1 och 1 till
  • Laddar…
Tack IT1Cobra. Jag har skickat PM till Freddski.
Mitt förtroende för Lundqvist som leverantör är orubbat. Jag har fått precis vad jag beställde. Mina egna fel och brister har jag lyckats leva med i 40 år, det får gå ett tag till. Ha en bra dag.
 
  • Gilla
MackeNo1
  • Laddar…
S
Snyggt!

Byggde själv ett garage ifrån Lundqvist förra sommaren, riktigt nöjd
 
  • Gilla
mattiasjonsson
  • Laddar…
Ser bra ut! Detaljplansändringen för mitt bostadsområde har vunnit laga kraft så nu får man bygga garage upp till 80kvm istället för som tidigare 40kvm. Ska börja skissa på ritningar till ett bygglov på 78kvm garage, Lundqvist garage ligger bra till som leverantör den dag det blir dags att bygga.
 
F
Hej,
Med mina 10 år som konstruktionschef på ett företag i husbranschen vill jag bara hjälpa dig att få en säker byggnad. Bild 6 inlägg 2014-05-24 22:48
Visar att det bara finns en väggregel vid port för att stödja balken över port. Det ger ett för stort kanttryck på den bärande balken. Svårt att se på dina bilder vilka möjligheter du har att åtgärda det men det borde varit minst 2 hopslagna väggreglar som balken vilar på.

Vindlaster från en så hög byggnad måste förankras ned i betongplattan. Lecasten är för porös för att klara såna dragkrafter.
Vindstabilisering kan göras med ex bandkryss eller med väggskivor som ger skivverkan men i båda fallen måste lyftkrafterna tas upp av betongplattan.

Detta är några grejer som jag kan se på dina foton. Om jag var du skulle jag ta ut en sakkunnig (konstruktör) som kollade på bygget och hjälpte dig med tips på åtgärder. Jag hoppas att mina svar är till hjälp för dig och att du får ett bra och säkert garage för utseendet är det ju inget fel på:)
 
Gott så. Men du har inte kunnat svara vem du är och vilka referenser du har.
 
Snygg veranda du länkade till!!
Garaget blir oxå kanonbra.... fastän vissa tvivlar...

//AA
 
  • Gilla
mattiasjonsson
  • Laddar…
mattiasjonsson skrev:
Jag är helnöjd med Lundqvists. snabba svar och koll på läget, det gillar jag. Det verkar vara ett litet företag där saker inte faller mellan stolarna. Jag begärde offerter från några leverantörer. Som ni förstår valde jag Lundqvist. Lövånger angav pris exkl. moms, tänk på det om ni jämför offerter. Mellby hade en säljare som tjatade hål i huvet på mig och som lade allt fokus på att hitta fel på konkurrenterna.Jag fick be honom att sluta jaga mig.
Efter att en trådläsare, som vägrar att träda fram med namn och utbildning, men som kallar sig Freddski blivit "besviken" på vad han ser i tråden, vill jag påminna om ett tidigt inlägg jag gjorde angående val av leverantör. Ni får dra era slutsatser själva, jag hoppas att jag har fel.Frågan är om han verkligen har slutat jaga mig när allt kommer omkring.
 
Det blir ju grymt snyggt men när man kollar bilderna så syns ju faktiskt inte sy mycket som stagar upp takstolarna längs huset. Hur styvas det upp mot en vind in från gaveln?

OBS att jag skriver detta i ren välvilja
 
  • Gilla
mattiasjonsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.