Mikael_L skrev:
Vad blir lyftkraften i syllen när det blåser 27m/s då?

edit:
tror du dessa vajrar är till för att ha som torklina? :)
[bild]
Den som vet mest gissar minst...say no more. Berätta för mig vad lyftkraften blir, du har säkert räknat på det medan jag byggde vidare.
 
thestrut skrev:
Hej!
Jättebra bilder!
Jag undrar vart du köpt takstolarna?
Jag vill ha samma typ för att utnyttna övervåningen som förråd, men jag har inte lyckats hitta någon som kan göra självbärande som är så breda, 9,2 meter i mitt fall
Takstolarna är också från Lundkvist. Bredden på mitt garage är 8,4 meter, men jag tror att du kan få dina önskningar uppfyllda utan att det ska bli special-special.
 
Kul o stort bygge, skoj att du delar med dig av det!
Också lite nyfiken på takstolarna, vad är det för dimensioner på virket? Eller det är kanske företagshemlighet från leverantören?

Tror för övrigt inte bygget kommer blåsa bort, ser ut att stå lite mer skyddat än på kalfjället.
Har inte räknat på det, men hittade formel på annat forum: https://www.flashback.org/sp11800048 bör kanske verifieras...
 
Mikael_L
mattiasjonsson skrev:
Den som vet mest gissar minst...say no more. Berätta för mig vad lyftkraften blir, du har säkert räknat på det medan jag byggde vidare.
Bygg du vidare. :)

Jodå, jag försökte räkna på det eller åtminstone hitta någon info på nätet om det när jag skulle till att kasta upp vårt lilla garage (litet jämfört med ditt ;)).
Jag startade också en tråd om'et:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/87796-syll-sidokrafter-och-lyftkrafter.html

Men till sist gav jag upp, jag fann ingen säker info, inga direkta användbara formler, utan bara principresonemang och smärre delberäkningar för typfall.

Men de lyftkrafter som gäller är i princip endast två.
Lastfall 1: Byggnadens höjd och bredd och max vind som kan uppstå = ger att byggnaden vill tippa omkull = draglast på syll på vindutsatt sida av huset. Högt smalt hus ger mycket stora lyftkrafter.

Lastfall 2. Vinden ger upphov till lyftkraft på takkonstruktionen när vinden blåser förbi, jämför hur lyftkraften uppstår på en flygplansvinge. Här spelar takets utformning stor roll och hur terrängen runt om ser ut.

I takstolsprogrammet jag har så anges det min och max upplagsreaktion för den beräknade konstruktionen.
Jag labbade runt lite med detta, det finns att ange referensvindhastighet, terrängtyp samt byggnadshöjd. Och jag upptäckte att med lätt tak (plåttak, typ) så var det inte så svårt att få negativa värden som min upplagsreaktion - dvs att taket vill lyfta. Med tungt tak (typ betongpannor) lyckades jag aldrig simulera fram en enda konstruktion med negativ upplagsreaktion.
Dvs med betongpannor blev det aldrig lyftkrafter i enlighet med lastfall 2 som jag angav ovan.
Men kvar finns dock lastfall 1, den vindkraft som helt enkelt vill välta byggnaden.


Så till sist gissade jag / chansade / blev pragmatisk och helt enkelt bara gjöt ner i betongen 3 st kraftiga hålband (2mm tjocka och ca 30mm breda - håller garanterat något ton vardera) som jag sen vek upp runt syllen efter att LECA-varvet var uppmurat. Och sen till det använde jag långa spikplugg i varje fack = cc 60, så jag ser endast hålbanden som det som ska skydda mot en katastrof om det värsta håller på och inträffa. Annars tänker jag att spikpluggen håller ihop allt i normalfallet och pressar ihop syllisoleringen så den håller tätt osv.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
En fråga om någon här vet. Kan en murad syll av lecablock släppa in vatten om det ligger snö mot syllen och snön smälter?
 
Jag utgår från att du putsar syllen och då ska det vara lungt. Putsen stänger ju de ytliga porerna i lecan
 
bra fråga Klicka och ett tillfredställande svar Mats. Jag kan konstarer att nakna lecablock leder fukt effektivt. Men de är ju gjorda för att klädas med något, exempelvis puts.
 
Jag vågade inte fästa mina garageväggar i enbart lecblocken, jag borrade ner M10 gängstänger (fästes med kemankare i plattan) mellan varannat lecablock (c-c 120cm), sedan stor bricka och mutter ovanpå syllen.

Kanske onödigt men "better safe than sorry"
 
mattiasjonsson skrev:
Takstolarna är också från Lundkvist. Bredden på mitt garage är 8,4 meter, men jag tror att du kan få dina önskningar uppfyllda utan att det ska bli special-special.
Pratade med lundqvist igår och över 8,5 meter blev det tydligen lite mer problematiskt.. Det kändes ju lite drygt faktiskt :D man få väl bygga väggarna en bit in på plattan då:D
 
Det är länge sen jag uppdaterade tråden (och garaget har inte blåst iväg än). Vi har målat och målat, 70 liter färg har gått åt.
002 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


003 (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


011 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


016 (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
konjry och 1 till
  • Laddar…
Helt ovetenskapligt har jag bestämt mig för att täta mot vind runt fönster och vid knutar med åldersbeständig tejp.

007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt har jag satt upp vindskivor, putsat och målat sockeln, monterat vindsdörr.
 
Snyggt! Du ligger långt framför mig nu! Dags att lägga i en högre växel!
 
Mikael_L
mattiasjonsson skrev:
Helt ovetenskapligt har jag bestämt mig för att täta mot vind runt fönster och vid knutar med åldersbeständig tejp.
Egentligen borde det nog vara diffusionsöppen tape, idealt i alla fall.

Men den lilla arean det handlar om så går det kanske bra ändå.


Det blir ett maffigt garage, är jag lite avis? - Självklart ... :)
 
Tack It1cobra. Den filmen var verkligen bra och instruktiv. Kör hårt så kommer du snart ifatt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.