Om det finns någon anledning vet jag inte (mer än priset, kanske), men min förvärmare är på 9,5 meter, medan slutvärmningen är 15 m lång.

Om man har solvärme i en mindre tank är det lättare att få upp vettig värme i den, vid den tid på året då man bara nätt och jämnt klarar sig med solskenet. När det sedan blir bättre solsken får man öppna till slavtankarna (precis som man gör när man eldar med ved).
Om ett år vet jag förhoppningsvis bättre vad jag pratar om. Nu har jag ju bara kört på vintern.
 
Någon som kan uppskatta hur många Lesol 5AR man behöver till en 1000L tank?

Har plats med 4 på en vägg i söder läge.
Kan det vara vettigt?
 
Andreas_Hansson skrev:
Någon som kan uppskatta hur många Lesol 5AR man behöver till en 1000L tank?

Har plats med 4 på en vägg i söder läge.
Kan det vara vettigt?
7 st till 1800 liter eller 4 st till 1000 liter. Det blir ungefär en Lesol per 250 liter.

Jag har det första och det räcker mer än väl under sommaren. Nu är min taklutning, 23º, inte den allra bästa för att få ut det mesta under vår och höst. Men jag tycker att det ger en hel del ändå, har inte så mycket att jämföra med ännu. Håller just på med att montera en värmemätare på solkretsen för att se hur många kWh den ger.

Nu har min tank dubbla solslingor vilket gör den lite snabbare vår och höst, dvs är vattnet som kommer från taket varmare än vattnet kring den övre slingan så prioriteras detta för att snabbare få upp temperaturen så att varmvatten kan produceras. Man slipper värma hela tanken (vilket gäller vid en solslinga) för att få varmvatten.

Detta är kanske lite utanför "originalrubiken" på detta ämne, vi skulle kanske fortsätta med denna diskussion under rubriken "solvärme"
 
Vad kör ni hastigheten på laddomat 21 på?

Finns det någon fördel med att köra fort eller sakta?
 
det borde väl vara bäst att köra med så låg hastighet som möjligt utan att pannan kokar, omrörningen i tanken blir välan minst då?
 
Andreas_Hansson skrev:
Vad kör ni hastigheten på laddomat 21 på?

Finns det någon fördel med att köra fort eller sakta?
Jag måste köra på 3an annars stänger fläkten av sig stup i ett
 
Om man laddar tankarna fulla så spelar det väl mindre roll hur snabbt vattnet cirkulerar?
 
Om du har kallt i tankarna, och börjar elda, vill du knappast vänta tills allt är uppvärmt, innan du fått upp bra temperatur runt varmvattenslingorna, eller om det nu är beredare du har.
Därför ska man alltid ladda med bibehållande av god skiktning. Då behöver man dessutom inte alltid ladda fullt, om det inte passar vid varje tillfälle.
 
Jag tänkte nog lite dumt, eller inte alls. :-/
 
apersson850 skrev:
Om du har kallt i tankarna, och börjar elda, vill du knappast vänta tills allt är uppvärmt, innan du fått upp bra temperatur runt varmvattenslingorna, eller om det nu är beredare du har.
Därför ska man alltid ladda med bibehållande av god skiktning. Då behöver man dessutom inte alltid ladda fullt, om det inte passar vid varje tillfälle.
Jag har kanon siktning fast jag kör laddomaten för fullt topp termometern stiger sakta men säkert och den termometern som sitter under rör sig inte förens det är 80+ på den översta
 
Ja, men strypningen i laddomaten gör ju att den laddar lagom mycket till tanken i alla fall. En hel del av det du pumpar omkring springer ju bara runt i pannan, till glädje för elmätaren (som kollar vad din pump har för sig).
Sen är det också så, att om man har parallellkopplade tankar, tåler de mycket mer flöde än vid seriekoppling. Vattnet fördelar sig ju på fler tankar. Vet inte hur du har det?
 
Har nu läst igenom denna monstruösa tråd, mycket intressant information!!

Jag har idag en Diom kombipanna som jag i somras kopplade till tre 500l-tankar. Kombipanna med tank rekommenderas inte! Pannan har alldeles för låg effekt och verkningsgrad, rökgastempen blir för hög och det verkar gå åt åtminståne 1/3 för mycket ved. Jag använder nu bara två tankar, har stängt till den tredje. Funderade i somras när jag höll på med mokandet på om jag skulle ta hem en ny panna ochså, men lät bli, mest pga av att semestern började ta slut ...

Nåväl, bara denna envisa vinter släpper ska det bli en riktig vedpanna. Den styrande parametern vid valet är utrymme, pannan står i en gjuten nisch och det får inte finnas några luckor på sidorna eller bakom pannan för dessa går inte att komma åt på plats. Valet har blivit Calmar V33, den har visseligen fläkten på baksidan men röranslutningarna sitter "rätt" så det ska gå. Letade reda på en granne som har pannan och han var helnöjd, både med själva pannan och supporten från Trebema. Det hade varit något strul med luckan, han fick pannan utbytt mot en ny med det uppdaterade spjället i ovankant på vedutrymmet för 1500 spänn i mellan, och då ingick transport av bägge pannorna! Trebema var även vettiga att prata med då jag ringde för att dryfta saker och ting, sånt är värt mycket!

Jag funderar på ett par saker. Det rekomenderas 35-rör mellan panna och tankar, jag har 28, tycker det borde funka med 78-graderstermostat i laddomaten? Grannen hade 28 och hade inga problem. Däremot hade han 35 på röret från panntoppen till laddomaten, varför ha grövre rör där, borde det inte vara tvärsom om man nu ska ha olika dimensioner?
Någon skrev även att det är viktigt att röret från panna till tank inte vänder nedåt. Mina rör går från pannan genom en vägg, upp i taket och grenas ut ned till tankarna och det har funkat utmärkt med skiktningen och tankarna laddas jämt. Det finns idag ingen laddomat, bara en enkel termisk ventil+pump men nu får det bli laddomat 21, verkar funka bättre. Självcikulationen har jag aldrig provat, kanske är sämre.

Det jag inte har funderat färdigt på är varmvattenberedningen, har idag beredning i pannan. Tankarna är "tomma", utan beredare. Har ändå tänkt att sätta dit en elberedare för att slippa elda på sommaren, ska man ha någon växlare eller dylikt?

Expansionskärlet ska även det bytas, är 140 l tryckkärl vilket räcker till 70 grader men med en vettig panna vill jag ladda 90, mer än så tror jag inte är någon större idé pga ökade förluster med tre tankar. På Beulcos hemsida finns ett bra Excelark för expkärlsberäkning att ladda hem, det säger 200 l vid 90 grader, 1800 l systemvolym och 5,8 m tryckhöjd så så får det bli. Passar som av en händelse på centimetern mellan elkasetten och murstocken...

Var har ni era expkärl kopplade, jag har satt mitt i botten på tankarna för att inte utsätta det för varmvatten men har fått alla möjliga synpunkter på detta, det fungerar bra?!
 
Använder du Laddomat 21 kan du inte ha varmvattenberedning i pannan. Laddomat 21 ser till att värmen kommer till tanken, men inte tillbaks igen.

Då kan jag också tro att en extra värmeväxlare för varmvatten kan vara bra. Annars måste du pumpa tillbaks värmen till pannan, med en Laddomat 4030. Ger mer förluster.

Jag har expansionen kopplad i bottnen, mellan tank och Laddomat. Fungerar utmärkt.

Ju mer rören vimsar omkring i höjdled mellan panna och tank, desto sämre självcirkulation. Helst ska det vara ungefär samma nivå hela vägen, om möjligt.
 
Fotografen skrev:
Mina rör går från pannan genom en vägg, upp i taket och grenas ut ned till tankarna och det har funkat utmärkt med skiktningen och tankarna laddas jämt. Det finns idag ingen laddomat, bara en enkel termisk ventil+pump men nu får det bli laddomat 21, verkar funka bättre.  Självcikulationen har jag aldrig provat, kanske är sämre.
Så länge pumpen är i gång så fungerar det utmärkt. Men vid strömavbrott eller en simpel pumphaveri ( brukar komma på julafton ;)) stanar vattencirkulation och pannan kokar :surprised:.
Du kommer att sova lugnare om dina rör är rätt dragna och systemmet blir okänslig för pumpfel/strömavbrott. Du kan kanske ändra på det vid installation av ny panna? Den säkerheten är värt att lägga dom extra pengarna och litet jobb på ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.