samlar fortfarande delar till mitt värmesystem, fyndade en 750 liters acktank med en vv slinga + två elp med termostat o överhettningsskydd för 2500:- ska komplettera den med vvslinga + muffar för plattvvx för framtida solvärme. beställer en calmarv65 bara jag får lite tid över för att åka till återförsäljaren.
 
Tänk på att om du kombinerar olika sorters tankar är det troligt att du måste seriekoppla för att det ska fungera alls.
Själv har jag tre identiska (bortsett från slingorna i en av dem) och där fungerar parallellkopplingen perfekt. Nästan ingen skillnad alls i temperatur mellan tankarna.
 
i pannrummet i garaget: panna + 2m3 tank + 2st 500liter eller en 750-1000 liter. hade då tänkt paralella dom. sen kulvert in till tekniktank i huset på 750 liter. vid paralellkoppling rinner väl vattnet mellan dom=temputjämnig så det blir (ungefär) samma temp på samma höjd i tankarna oavsett volym eller?
 
Enligt min rörläggare, som är intresserad av vedanläggningar och har hållt på i 25 år, är det viktigt att tankarna är identiska, om parallellkopplingen ska fungera bra. Olika stora tankar har olika motstånd mot vattenflödet, vilket tydligen gör att värmen lätt "kantrar", så att en tank inte alls hänger med de andra i temperatur.

Han var mycket noggrann med att ha rören rätt mellan tankarna, och grymtade irriterat när det visade sig att tillverkaren slarvat med placeringen av anslutningarna på tankarna. Det var inte lika långt mellan rörstosarna, så han kunde inte få rören rätt både upptill och nertill samtidigt, hur han än shimsade med plåtbitar under tankarna. Det skilde bara 2 mm (!), men det var tydligen en källa till avsevärd irritation hos fackmannen.
Fast det fungerar bra ändå.

Men han höll ju inte på så där bara för att få tiden att gå, så det är uppenbarligen viktigt. Själv hävdar han att det är det viktigaste i hela installationen, att få skiktningen att fungera bra, för gör den inte det, blir komforten usel. "Annars får du bo i pannrummet", sa han.
 
Kan man inte lösa det problemet genom att strypa lite på
kulventilen nere på returen.
 
Jag är lite skeptisk till att tankarna verkligen måste vara identiska och stå på exakt samma nivå för att det ska bli bra. Mina tankar är iofs likadana, så när som på att en har 200 liter förrådsberedare, men det skiljer minst en decimeter mellan den lägsta och den högsta tanken. Värmefördelningen mellan tankarna fungerar ändå perfekt. Naturlagarna tar hand om värmefördelningen om rören mellan tankarna är tillräckligt grova. Däremot är det viktigt att man inte drar upp alla rör till taket eller ner till golvet. Då kommer självcirkulation mellan tankarna inte att fungera.
 
Det brukar ju dessutom vara så att mellan optimalt och odugligt finns det ett antal varianter som fortfarande fungerar. Det är ju inte ens troligt att man märker om man har en installation som bara är 90% av vad den kunde varit. Om det gäller just skiktningen har de flesta inte en termometer per decimeter, så man vet inte exakt hur det ser ut i tanken.

Jag tror att Peter (rörläggaren) bara var mån om att hjälpa naturlagarna på traven så mycket han kunde. Med tanke på vad det kostar att installera hela klabbet, samt att man ska leva med anläggningen i kanske 30 år, anser jag att det är en lovvärd målsättning.

Beträffande strypningar och sådant blir väl svaret "antagligen". Men det är ju bättre att göra rätt från början, om man kan. Jag fick dessutom uppfattningen att om man hamnar i det läget att en tank "släpar efter", så jämnar det förmodligen ut sig efter ett tag. Men inte så fort att man kan fortsätta att elda, vilket ju då innebär att det bara går att ladda 2/3 (om en tank av tre inte laddas ordentligt). Sen får man sluta elda och 2/3-laddningen varmvatten fördelar om sig i tankarna på eget bevåg. Men så skulle jag inte vilja ha det.
Det är skillnad på hur det självt cirkulerar omkring när laddpumpen stannat, jämfört med när den pumpen fortfarande går.
 
Jag har två st borö tipp 1000 som står brevid varandra i samma höjd.. Min slavtank hänger inte med alls i toppen... Botten brukar hamna på samma temp som i tekniktanken i slutet av eldningen men toppen brukar släpa efter med ca 6-8grader..

tankarna är parallelkopplade med lika långa rör mellan osv.. Borde det inte mer lokiskt om tekniktanken släpade efter då det e mer grejer i den som borde bromsa upp flödet (4st slingor) ??
 
Wizeguy, kan det vara så att framledningen till radiatorsystemet sitter på tekniktanken och returen från radiatorerna sitter närmare slaven? (Det är ett ganska vanligt sätt att koppla.) Då får man en slags seriekoppling genom att cirkulationspumpen håller ett s a s diagonalt flöde den vägen som motverkar laddpumpen. Om man i en sån koppling stänger av (eller sänker hastigheten på) cirkpumpen och/eller stänger radiatorshunten så jämnas tempen ut. Så fungerar det i alla fall i mitt system.
 
Hos mig är både ladd- och cirkulationspump diagonalt inkopplade. Det var det rätta, hävdade herr rörläggaren.
 
sveno skrev:
Wizeguy, kan det vara så att framledningen till radiatorsystemet sitter på tekniktanken och returen från radiatorerna sitter närmare slaven? (Det är ett ganska vanligt sätt att koppla.) Då får man en slags seriekoppling genom att cirkulationspumpen håller ett s a s diagonalt flöde den vägen som motverkar laddpumpen. Om man i en sån koppling stänger av (eller sänker hastigheten på) cirkpumpen och/eller stänger radiatorshunten så  jämnas tempen ut. Så fungerar det i alla fall i mitt system.

Har både framledning och retur på tekniktanken :-/ Kollade lite närmare och såg även att slaven står aningens högre än tekniktanken oxo :-/
 
det optimala (tror jag) är att ha tekniktanken lit högre än slavarna typ så att vvslingan ligger ovanför toppen på slavtankarna.....

enligt vissa experter jag diskuterat med ska man koppla tankarna parallelt med exvis tillop i den närmsta och retur i den bortersta, då "tvingas vattnet genom alla tankarna
 
Ja, det är så jag har det. Det var det jag menade med "diagonalt".
 
Tempskillnader kan bero på olika längder på ut- och inloppsrören mellan panna- tankar. Hos oss förgrenar dom sej mellan 3 tankar på litet underligt sätt :-/ så vatten har ungefär lika lång vägg till varje tank men ej exakt lika så det blir några grader skillnad emellan tankar. Kan det vara förklaringen?
gaia
 
Gaia, i ditt fall kan det lika gärna bero på att temometrarna visar lite fel. Vanliga dykrörstermometrar är inga laboratorieinstrument direkt. Innan jag monterade mina termometrar såg jag att det skilde flera grader mellan den som visade varmast och kallast, trots att de låg i samma låda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.