Jag håller med Roli. Slingor har en hel del fördelar. För att minska risken för hastiga varmvattenuttag så kan man på många blandare begränsa hur hög fart vattnet kan ha. Det kanske kan vara en idé om man har slingor.
 
Dedden igen:

Det finns fler alternativ än plattvärmeväxlare (bara för att krångla till det).

Om du har tittat på Degermans sidor så föreslår han en extern liten tank med beredare monterad utanför och över acktanken.

Men någonstans måste man dra en gräns för vad man tror är rimligt mellan vinst i värme/energi och förlust i pengar/material/utrymme.

 

Jag hade utan tvekan tagit slingor faktiskt.
Idag sitter det en slinga i "mitt" system (ingen förvärmningsslinga) och det är ok att duscha ner till 50 grader i tanken (visst, inte den där varma goa duschen men man fryser inte iallafall) och inga problem med legionella eftersom det inte är någon volym och ledningen spolas ofta...
 
Ja, ju mer man fördjupar sig i ämnet, desto snårigare blir det ;)

Men det är nog bra att få en så bra bild som möjligt, det borde i sin tur göra att man får det system man verkligen vill ha...

Har fördjupat mig i SP:s rapport om vedeldning och solvärme, det finns ju hur mycket som helst att ta hänsyn till.
Fyra slingor i tekniktanken verkar vara bäst???
Två för VV och två för sol med shunt emellan...

Men som sagt, det får inte bli för invecklat heller, det gäller nog att hitta nån gyllende medelväg (som alltid) ;)
 
Dedden

Hur funkar det med två solslingor och shunt? Lämpligtvis med någon form av automatik antar jag?

Man skulle väl kunna seriekoppla de två slingorna så att man kör övre först och sedan ned till den undre kanske :)

* känner mig allmänt trög idag *
 
Ahh, mittåt!

Shunt var fel ord, trög i huvudet jag med tror jag ;)

De två slingorna (en i mitten och en i botten) regleras med en trevägsventil, varvtalsstyrd pump och temperaturreglering på slingan, ja åter igen, nu blev det krångligt...

Men detta system fick allra högst verkningsgrad och bäst tappvarmvattenegenskaper (natürlich) ;)
 
Reine E skrev:
Hur funkar det med två solslingor och shunt? Lämpligtvis med någon form av automatik antar jag?
Solgruppen har en styrning som heter Lesol DR3 som med en motorventil klarar två stycken slingor. Kostar ungefär lika mycket som en vanlig on/off styrning, dvs ca. 2000 pengar.

Enligt expertis så skall man inte köra serie genom två solslingor, man lär tappa för mycket på det. Men någon kanske har provat och mätt samt kommit fram till att det är bättre?
 
Roli:

Ok, tyckte bara att det lät som en enkel ide att köra i serie genom slingorna, dvs den värme som inte övre slingan skickade in i tanken skulle hamna längst ner... högst personlig teori som antagligen inte stämmer med andra ord :)
 
Fungerar mitt vedeldade värmesystem normalt?

Jag har en Solo Innova 30 (installerad på sensommaren), 3 x 750 l ack med vvb, automatshunt, Laddomat 21 med några år på nacken.

Startar med fullt vedmagasin, 135 l. Efter ca en timmas eldning har tempen i toppen på ackarna nått ca 71 grader. Värmen förflyttar sig neråt i tankarna, hela tiden ca 71 grader. Primär-/sekundärluft verkar rätt inställda, bl a efter Svenos utmärkta tips, eldar med torr björk (kortved). Efter att veden brunnit färdigt kan tre olika saker vara ett faktum (utgångstemp i ackarna och utetemp varierar).

1. Tankar ej fulladdade, ca 71 i topp och 20 – 40 grader i botten
2. Tankar precis fulladdade, 71 i topp och botten
3. Tankar fulladdade, ca 79 grader i topp och botten. här har returvattentempen till pannan höjts vilket höjer driftstempen, vilket höjer hela tempen i ackarna, men bara till en viss punkt, sedan blir drifttempen för hög och fläkten slår av, vilket gör att jag aldrig kan ladda ackarna till mer än ca 79 grader. Jag känner inte igen detta när jag t ex läser manualen, då pratar man om att tankarna laddas till 90 – 95 grader.

Har sedan tidigare en känsla av att den massiva värme som finns kvar i pannan efter eldning inte tas tillvara i ackarna utan helt enkelt tynar bort i pannan. Fick detta bekräftat i veckan när elen försvann. Jag var då i slutfasen i en eldning och tänkte att den s k självcirkulationen skulle kyla pannan. Efter ett tag hördes misstänkta ljud från källaren, pannan kokade, tempen uppe på 116 grader!! Mycket svettigt innan jag fick ner tempen, släppte bl a i lite nytt vatten till pannan, inte mycket man kan göra vid elavbrott och självcirken inte fungerar.

Den centrala jordfelsbrytaren hade slagit ifrån och detta orsakades av att sladden till fläkten på baksidan hade legat mot nedre rökstos, sladden delvis smält. Kan vara bra för er med Innovor att se upp med.

Känner att jag behöver lite på fötterna innan jag pratar med installatören.
 
ua:Låter lite skumt, vattnet som förs över till toppen på tankarna borde vara 80-90gr.Vad har du för drifttemp på pannan när det brinner som bäst?
Det skulle kunna vara ett luftproblem......Jag brukar ladda mina tankar till 95-100 i toppen och 90-95 i botten.Självcirkulationen försvann i mitt system oxo när laddomaten installerades, körde tidigare enbart med laddpump och då vart där cirkulation.Hade samma rördragning då, förutom ett rör till bypassen på laddomaten.
 
Har en 83gr-patron, märkte dock ingen större skillnad mot 78:an(som slutade fungera).Nu har jag ingen innova men du måste ju kunna ställa termostaten så att fläkten stannar vid lite högre temp? Har du syrventil som löser ut vid 95 så kommer du nog inte så mycket över 90gr.
 
danso:
drifttempen pendlar mellan 80 - 84 grader, vilket jag tycker är alldeles för lågt. iof borde inte ändå detta generera högre topptemp i ackarna än 71 grader under eldningsfasen. Har inhandlat en ny termostatspatron till Laddomaten, 83 grader istället för nuvarande 78 grader men är inte i fysisk form för att börja skruva, får vänta ett tag. Det känns som om det någonstans fallerar i systemet, kan det vara så att jag fortfarande har luft?
 
ua: Driftar panna på 84 så borde ca:84 gå till tankarna oxo.Nu kan det ju vara så att någon termometer inte visar riktigt rätt, eller att givarna sitter en bit ner på tankarna.Vad är det för temp på returen in i pannan, ett snitt alltså det varierar ju beroende av panneffekten?
 
danso:
returvattnet till pannan brukar pendla mellan 68 och 78 grader.
 
ua, om man har syrventil och kylslinga så är det väldigt svårt att få upp tempen i tankarna över 90 grader. P g a förluster i rören och lite beroende på hur långa rören är så ligger tempen i tankarna någon eller några grader under pannans temp. När jag har prickat in vedmängden perfekt så får jag 90 i toppen och 88 i botten och inte en droppe ur SYR-ventilen. Det sker oftare ju mer man eldar. Man får en fingertoppskänsla för hur mycket ved som behövs.

Självcirkulationen fungerar nog, men p g a backventilen så går det lite trögare. Jag tvivlar dessutom på att självcirkulation i 35mm kopparrör kan kyla bort 30kW.

Om du dessutom var i slutfasen av en eldning så är ju tempskillnaden mellan botten av acken och pannan liten och då går självcirkulationen ännu trögare. Prova att fimpa strömmen när tankarna är halvladdade så tror jag nog att du får annan skjuts på självcirkulationen.

Personligen så ser jag det inte som en nackdel att pannans värme inte självcirkulerar över helt fritt till ackarna. Det tar längre tid att nå drifttemp om panntempen är 30 grader än om den är 60. Jag inbillar mig också att pannan mår bättre av "varmstarter" eftersom det är mindre risk att de fuktiga och ganska skitiga rökgaserna i tändfasen kondenserar på pannväggarna. Fast det är bara min lilla teori.

Har du provat att höja drifttermostaten en aning? Man behöver bara vrida nån millimeter för att det ska ha effekt. Om man vrider för mycket åt ena hållet så står laddpumpen still till 95 grader och SYR-ventilen kyler bort värmen. Om man vrider för mycket åt andra hållet så snurrar vid för låg temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.