stedevil skrev:
Du utgår från att dessa 12% försvinner upp genom skorstenen(?), vilket definitivt inte är fallet, speciellt i en lambdapanna som STÄNGER spjällen efter eldning.
Här undrar jag hur energin lagrat i keramiken skall kunna förflytta sig från just keramiken till konvektions yta om du inte har något drag alls genom pannan?

Utan ett återvinningskoppel så är den extra vatten volymen en ren belastning för miljön skulle tro att även med detta koppel så kan du inte återvinna all värme som är lagrat i pannan (stålnings förluster m.m) därmed så belastar en panna med stor vatten volym miljön mera än en med liten.

Sedan är ju nästa sak en panna med mycket vatten borde även betyda större yta som du måste isolera med keramik och därmed har du fler kWh att tillföra denna keramik innan den nått sin rätta temp för att pannan skall brinna så rent som möjligt.
 
kricken_ skrev:
Här undrar jag hur energin lagrat i keramiken skall kunna förflytta sig från just keramiken till konvektions yta om du inte har något drag alls genom pannan?
Keramiken hänger inte i luften med vakum omkring och behåller inte heller sin temp på 1000grader i veckor. Slutledning -> så småningom letar sig värmen till plåten och vidare. Så står pannan i huset går värmen till huset. Står pannan i ett uthus, då blir det troligen bara spill (beror ju på vad annat uthuset används till förståss). Samma sak gäller delvis skorstenen. Står pannan i huset så återvinns ju i varje fall en del av rökgastempen och blir husvärme.

Utan ett återvinningskoppel så är den extra vatten volymen en ren belastning för miljön
Nja, åter igen beror det på var pannan står. Går värmen till huset så har ju avsedd effekt erhållits...

Energi är oförstörbar, den kan inte bara försvinna i tomma intet.

Sedan är ju nästa sak en panna med mycket vatten borde även betyda större yta som du måste isolera med keramik
??? Låter som en helt felaktig slutledning.

Keramiken sitter ju i botten på vedinlägget, där förgasningen börjar, så dess storlek bestäms nästan enbart av längd + bredd av vedmagasinet och förbränningskammaren därunder. Inte tusan har man väl keramik i kontakt med vattnet eller vatten i kontakt med vedmagasinets plåtytor.

Kom igen kricken, du har mer koll på läget än vad du visar i detta inlägg. :)
 
Gassell pannan klarade ju knappt miljökraven när den testades av SP.
Ändå har den jätte liten vatten volym. Undrar hur det kunde bli så ?
 
Andreas_Hansson skrev:
Gassell pannan klarade ju knappt miljökraven när den testades av SP.
Ändå har den jätte liten vatten volym. Undrar hur det kunde bli så ?
Jag vet inte vad det beror på, men om jag förstått rätt så kan mätvärdena bli svajiga om det är lite vatten och lätt konstruktion i pannan. Mätvärdena är tydligen lättare att få stabila om pannan har mycket tyngd i keramik och vatten, det inverkar på ett stabiliserande sätt skulle jag kunna tänka mig.
Själva mätningarna börjar ju tydligen en bit in i eldningen och det gynnar de tyngre pannorna.
Hade mätningen börjat från kall panna skulle det gynna de lättare konstruktionerna, om jag fattat rätt.
Sen kan ju just gasellepannan ha andra förbränningstekniska parametrar som också inverkar. Det vet jag inget om. Gasellpannan har väl tex. ingen keramik?
 
stedevil skrev:
Inte tusan har man väl keramik i kontakt med vattnet eller vatten i kontakt med vedmagasinets plåtytor.
Jag tror de flesta pannorna har vattenmantlade vedmagasin samt att keramiken bitvis ligger mot vattenmantlade plåtar.
 
stedevil skrev:
Keramiken hänger inte i luften med vakum omkring och behåller inte heller sin temp på 1000grader i veckor. Slutledning -> så småningom letar sig värmen till plåten och vidare. Så står pannan i huset går värmen till huset. Står pannan i ett uthus, då blir det troligen bara spill (beror ju på vad annat uthuset används till förståss). Samma sak gäller delvis skorstenen. Står pannan i huset så återvinns ju i varje fall en del av rökgastempen och blir husvärme.



Nja, åter igen beror det på var pannan står. Går värmen till huset så har ju avsedd effekt erhållits...

Energi är oförstörbar, den kan inte bara försvinna i tomma intet.



??? Låter som en helt felaktig slutledning.

Keramiken sitter ju i botten på vedinlägget, där förgasningen börjar, så dess storlek bestäms nästan enbart av längd + bredd av vedmagasinet och förbränningskammaren därunder. Inte tusan har man väl keramik i kontakt med vattnet eller vatten i kontakt med vedmagasinets plåtytor.

Kom igen kricken, du har mer koll på läget än vad du visar i detta inlägg. :)
Hur skall du ha det ligger keramiken i ena fallet mot en vattenmantlad yta så att den kan ta upp rest värme av keramiken men den ligger inte mot en vattenmantlad yta vid uppstart detta finner jag konstigt det är ju inte bara munstycket på en mordern panna som är i keramik utan även slutförbrännings kammare i vissa även en massa mer.

Om du bygger ett återvinningskoppel så har jag svårt att tro att du kan återvinna all energi tänk på skillnaden i värme när pannan ger någon effekt även om du har 50kg 1000°C varm keramik så betyder ju inte det att pannan kan nyttogöra sig all den energin innan återvinnings kopplet växlar för att skicka retur till tank.
Sedan är ju som du skrev förlusterna en fråga i vart panna o.s.v är placerade men dessa förluster måste blir mindre om det är mindre energi lagrat i pannan vid avslutad eldning.
 
Andreas_Hansson skrev:
Gassell pannan klarade ju knappt miljökraven när den testades av SP.
Ändå har den jätte liten vatten volym. Undrar hur det kunde bli så ?
Nu är jag inte hundra på detta men vart den inte testad med den äldre metoden som både uppvisar en lägre verkgrad och sämre miljövärden.
 
kricken_ skrev:
Hur skall du ha det ligger keramiken i ena fallet mot en vattenmantlad yta ...
Vänligen citera var jag skrivit att keramiken ligger mot en vattenmantlad yta. Annars sluta hitta på att jag sagt saker jag inte har sagt.

Sedan är ju som du skrev förlusterna en fråga i vart panna o.s.v är placerade men dessa förluster måste blir mindre om det är mindre energi lagrat i pannan vid avslutad eldning.
Om förlusten är = 0 så får vi

1kWh * 0 = 0
10kWh * 0 = 0
100kWh * 0 = 0
 
roke skrev:
Jag tror de flesta pannorna har vattenmantlade vedmagasin samt att keramiken bitvis ligger mot vattenmantlade plåtar.
Det kan iofs stämma, men i så fall pratar vi om en kortsida av ett isolerande material som ligger an mot en plåtyta. Hur stor värmeledning ger det? Men visst, det kan säkert förlänga tiden att nå arbetstempen, med 0,001% eller så.
 
Redigerat:
stedevil skrev:
Så "täten" ligger på 84,5% och effectan är sämre för den har 90%? Hur tänker du egentligen?
Nej! Täten ligger inte på 84,5%.Men ja tycker det är lite märkligt att en panna utrustad med lamda inte kan komma upp högre än 90%vg? När det finns pannor som ligger högre utan lamda.ex Calmar v33.för att ta ett exempel...:)
 
_ap_ skrev:
Vilken lista?
Vedpannernas "Top of the line" lista....:p
 
kricken_ skrev:
Nu är jag inte hundra på detta men vart den inte testad med den äldre metoden som både uppvisar en lägre verkgrad och sämre miljövärden.
Nej den var testad enligt den nya.
Det skulle vara kul att se utsläpp under en hel eldningscykel av olika pannor.
 
knekten skrev:
Nej! Täten ligger inte på 84,5%.
Orlanen du hävdar ligger i täten har 84,5%. Så är den i täten eller är den inte i täten?
Dessutom, du presenterar fortfarande inte siffror på ved/vatten/keramik på Orlanen fast du hävdar att de är bättre än andra pannor.

Men ja tycker det är lite märkligt att en panna utrustad med lamda inte kan komma upp högre än 90%vg? När det finns pannor som ligger högre utan lamda.ex Calmar v33.för att ta ett exempel...:)
Så nu förordar du alltså en panna med mindre vedvolym och mer vattenvolym än Effectan? Är inte det exakt motsatsen mot vad du hävdat tidigare?

V33 Ved 120L Vatten 90L
Woddy Ved 135L vatten 80L

Lamdan är som jag sagt tidigare främst ett lathetsverktyg. Det blir bara marginellt bättre VG mot en manuellt perfekt eldad panna. Skillnaden är att det blir det när man sitter i soffan framför TV istället för att sitta nere i källaren.
 
Redigerat:
stedevil skrev:
Så nu förordar du alltså en panna med mindre vedvolym och mer vattenvolym än Effectan? Är inte det exakt motsatsen mot vad du hävdat tidigare?
Nej! Ja hävdar fortfarande att en panna med liten vattenvolym är bra.. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att Effectan inte har högre vg trots lamda.KLART SLUT....
 
knekten skrev:
KLART SLUT....
Klart slut?
Var är siffrorna på ved/vatten/keramik volym i Orlanen? De siffrona som du hävdar är lägre än andra pannor, tex Effectan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.