Idag vid 11 tiden ringde det en kille från DHL o sa att han minsann skulle leverera en "värmepump eller vad det nu är"
Snabt in i bilen och hem med ilfart.........
Där stog den! Min orlan panna som jag väntat på sen november!

Vid 18:00 var skiten på plats i Pann rummet (satan vilken klump)
Imorgon (lördag) ska veden in o på söndag kommer rör-killen
Söndag kväll ska det eldas!

/johan
 
  • panna_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! :D Jag är nästan lite avundsjuk, installationen och planeingen var ju nästan det roligaste, nu är det ju bara å elda, förundras över termometrarnas rörelser och titta efter den obefintliga röken ur skorstenen kvar.... :'(
 
Lite uppsnyggning av elinstallationen tycks vara på sin plats... ;)
 
apersson850 skrev:
Lite uppsnyggning av elinstallationen tycks vara på sin plats...  ;)
HAHA....då ska du se det som är precis utanför bild.....
Jo du har nog rätt......det sitter ett appartskåp på väggen precis brevid pannan , dit går alla kablar ... Men i brist på tid o prylar så har det blivit lite hawaii över just det..... :cool:

För övrigt kan sägas att jag eldar för fullt just nu!  :D
Imorgon skall det inköpas grafit fett för luckorna , annaras verkat allt ok med pannan!

/Johan
 
Hej alla vedeldare,det har varit så tyst på detta forum så jag trodde att alla orlanköpare satt hemma och svalde förtreten när dom upptäckt vilken skitpanna dom köpt.Men det kanske bara är min panna som det är fel på. Den har visat stora kvalitets-brister som jag tror att många fler kommer att upptäcka i sinom tid.Efter 1mån behövde keramiken muras om, efter 1 1/2 sprack keramiken i förbrännings-kammaren och den omfattas tydligen ej av garantin . Dessutom puffar den rök baklänges så pannrummet luktar hemskt. Har kontaktat säljaren i Sundsvall ang dessa
brister men han verkar skita i det ,så några garantier verkar det inte finnas på denna panna. Ni som funderar på en Orlan ,tänk om!

Anders
 
Ja det är nog bäst att satsa på kända svenska märken: CTC, Trebema, Värmebaronen m. m.
5000:- hit eller dit på ett pannbyte är väl inte hela världen...
Stå på dig mot återförsäljaren och se till att han fixar en fungerande anläggning.
 
Då stryker jag Orlan från potentiella leverantörer.
Även om pannan skulle funka bra så vill man ju ha en seriös leverantör som kan skaka fram reservdelar även efter 15 år. Om leverantören inte vill veta av garantireparationer så tvivlar jag på att man kan få hjälp även på sikt.
:p
 
Hej!
Det var intressant läsning. Antagligen har dom svårlösliga problem
med pannan och därför är dom inte hjälpsamma.
Puffar är antagligen gengas puffar.
Läste i något foruminlägg om ett annat pannan fabrikat som ett likartat
problem. Leverantörn själv skyllde på förtorr! ved och att rosterhålen
blev täckta stora vedklabbar. Men huvud orsaken var nog att luftläck fanns
från den övrepanndelendelen "ovanför veden".
Därmed blev inte förbränningen på rätt ställe i pannan
och det skappade gengas puffar.

Försök att kolla om pannan/luckan kan vara otät på något ställe.
Och om pannan verkar otät på felställe så täta med något
lämpligt brandfast material.
Då det gäller keramiken så funderar man ju, om den spruken
redan från början. Som har skett vid monteringen eller i transporten.

Jag rekomenderar att du försöker häva köpet snarast,
Erfarenheten säger mig att problemen bara kommer att
förhalas och byggas på.
Tag kontakt med din kommunala konsument vägledare
hon/han bör kunna hjälpa dig.
Jag utesluter naturligtvis denna panna + leverantör.
Det kallas konsument makt.

Synd bara att inte alla skriver om sinna problem och
positiva saker med pannor, pelletsbrännare ock leverantörer.


Hälsningar Stefan
 
Synd bara att inte alla skriver om sinna problem och positiva saker med pannor, pelletsbrännare ock leverantörer.
Det är inte lätt att erkänna ett misstag eller felbedömning som man själv orsakat. All heder åt Anders!

Men jag tror det är lite för tidigt att helt dömma ut Orlandpannan. Det är bara synd om dem som får vara försökskaniner under tiden tillverkaren/leverantörern reder ut sina problem.

Jag rekomenderar att du försöker häva köpet snarast,
Erfarenheten säger mig att problemen bara kommer att
förhalas och byggas på.
Tag kontakt med din kommunala konsument vägledare
hon/han bör kunna hjälpa dig.
Jag utesluter naturligtvis denna panna + leverantör.
Det kallas konsument makt.
Håller med Karsbol om dessa kommentarer, det brukar bli "eld i pannan/baken" när dessa vägar används.
rogge
 
Hej.Jag har eldat i min orlan i snart 6 mån. utan något problem. angående rökpuffar jag har bekanta med andra pannor som också får puffar. öppna övre luckan försikti så
slipper du det-
Hålsn.Tomas
 
Har en Orlan 18kw som jag har eldat i sedan maj -05. Anledningen att jag köpte Orlan var att jag ville ha en liten panna (platsbrist) som tar 50 cm ved och priset såklart (14037 kr inkl frakt).
Den har fungerat bra hittills, värmer 1kbm acktank (45 grader i toppen) på ca 1.5 inlägg.
Det jag är lite orolig för är hur man byter munstycket eftersom det serut att vara fastmurat.

Skulle jag köpa en större panna (högre effekt) skulle jag nog titta på tex Atmos pga service etc.

Mvh Peter
 
Har haft min 25 kW sen i höstas och känner inte igen de problem som ni beskriver ovan. Värmer 1000 l på ungefär ett ilägg (45°-90°), beroende på ved. Vad jag förstår så knackar man upp munstycket, som är koniskt, underifrån, men jag har inte gjort det själv.
 
Hej,

Jag trodde att diskutionen har ebbat ut så har jag inte tittad in här under lång tid, men nu ser jag att det finns lite att ta upp.
Andand:
Det var lite otur att du fick en ”Standard” panna istället för en ”Super” panna. Sånt kan hända, men efter en vecka hade du en ny ”Super” panna. Visa mig ett företag som klarar det på den tiden med tanke på att den måste beställas, tillverkas och sen transporteras först 70 mil till hamnen sen med båten till Malmö och från Malmö till Norrland. I januari skulle jag byta en nyköpt Samsung TV, det tog 4 veckor innan jag fick en ny.
När det gäller problem med röken kan det finnas olika orsaker till det.
Vi har haft tre liknande fall där kunden klagade på pannan. I alla de fall visade sig till slut att det var otät skorstensrör eller dess anslutning till pannan. Man brukar inte se de rökgaser när de kommer ut. Det kan också vara för klen skorstenskanal. Är det trots allt luckan så ring till Polimex, du får nya tätningslister.
Puffar i panna kan förekomma om man har för torr ved eller för stort drag i skorstenen.
När det gäller sprucken keramik så fanns det ett litet parti pannor som fick keramik från en ny underleverantör. De är inte underleverantörer längre.
Om man tänker på att under det gångna året flera hundra pannor har blivit sålda så antalet problem är faktisk försumbart. Det har aldrig hänt något alvarligt haveri.
Ni som tycker att det är bättre att köpa t.ex. en CTC-panna måste vara medvetna att det blir egentligen Orlan panna som Ni köper. CTC’s pannor kommer att tillverkas av samma producent som Orlan pannor och förutom de yttre plåtar resten är samma.
Har Ni frågor – gå på www.polimex.se och maila de därifrån till mig.
Hälsningar till alla.
 
Hej! problemet med pannans nysningar som ger en sådan stank kommer inte från
någon lucka utan spjället som sitter bakom fläkten ,som klapprar och slår ,ofta mellan pausblåsningarna.Säljaren påstår att svaret på mina problem finns i manualen men där
finns inget om varför murningen försvunnit,eller varför keramiken spruckit.Tyckte mig se idag när jag sög ur askan idag att även ena keramiken i övre rummet var sprucken
i ena hörnet. Börjar vara ganska less nu,funderar på att gå vidare med ärendet.
Anders
 
Hej andand,
När uppstår puffar - bl.a. när man har för stor drag i skorstenen, då kommer det in i förgasningskammaren tjuvluft. Resultatet blir att det börjar bildas koloxid istället för koldioxid. När den uppnår en viss mängd inträffar explosion. Det fenomenet har ingenting med pannans konstruktion att göra. Alla pannor av den typen har i stort sätt samma konstruktion. Puffar kan förekomma ocjkså när man eldar med små bitar, speciell med grannved.
När det gäller keramiken så har du inte vänd dig till mig utan håller och beklagar dig här. Sprickan, som du tror att du har sett, kan ha uppståt när man kastar in vedklumpar i magasinet eller när man rensar för hårt. Så länge inte själva öppningen är skadad har den ingen alls påverkan på pannans funktion. Skulle den falla i bitar (vilket har aldrig hänt ) får du en ny keramikinsatts. Skicka bilder på info@polimex.se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.