Om man inte eldar kommer det inga rökgaser, som ju alltid innehåller någon halt av vatten, alls. Kruxet är om rökgasernas temperatur kyls så pass mycket på väg upp i skorstenen, att den relativa fuktigheten kommer upp till 100%. Då kondenserar fukten i skorstenen. Det är inte bra, det, säger expertisen.

Är rökgaserna svala när de lämnar pannan ökar risken för kondensering. Men att skorstenen är jämnvarm minskar ju avkylningen, förstås, så det kanske jämnar ut sig. Åtminstone till en del.
 
Vad är en kolmila?
Om jag har förstått hur pannan fungerar, så borde det inte vara några problem att låta pannan effektreglera. Det är ju gengasen som brinner. När fläkten varvar ner så minskar draget genom vedförådet och det kommer mindre gengas till nedre kammaren.
Denna genererar då mindre värme som i sin tur värmer veden i vedförådet mindre och alltihop lugnar ner sig och går på tomgång. Sedan när det är dax att värma igen, så jagar fläkten fram lite extra gengas från vedförådet och värmen ökar och allting kommer igång igen. Om det är så att gengasen hela tiden brinner, så borde det var svårt för föroreningar att slinka förbi utan att förintas.
Rätta mig nu! Jag är grön på detta här.
Sen kan man ju fundera över vad som händer om man har för bra drag i skorstenen?
Då kanske det inte hjälper att fläkten slår av?
Pannan kanske skenar då, eller har den något styrt spjäll också?
 
Tror du inte att mindre mängd gas också ger svalare förbränning? Eller ska minskad mängd sekundärluft minska kylningen också?
Även om det finns bra drag så minskar ju i alla fall intensiteten på förbränningen när fläkten saktar in eller stannar. Sen om det räcker är ju frågan, förstås. En del effekt utvecklas klart ändå.
Sommartid finns det ju ingen förbrukning alls, om man inte tappar varmvatten. Vilket man ju inte gör konstant.

Jag tror fortfarande att ackumulatortank är modellen för allt vedeldande.
 
Det ger nog svalare förbränning som du säger. Men frågan är om det gör så mycket. Man slipper ju alla utsläpp en upptändning för med sig. Kanske går på ett ut?
Jag har inga planer på att köra utan ackumulatortank. Kommer att ha sammanlagt 2,5 kubik fördelat i fyra tankar.
Och som jag har förstått det, så väntar pannan tills tanktempen är nere på 60 grader innan den brassar på igen (om bränsle finns). Då går den länge på full effekt innan tankarn är uppe i 80 grader igen. Den mesta av veden borde gå åt på full effekt. Bara lite underhållsved imellan på tomgångskörning bara.
Om man skulle köra den utan ackumulatortank med rumsgivaren, som dom ibland gör nere på kontinenten, så får den mycket sällan eller aldrig gå på full effekt.
Då kan jag tänka mig att man måste få mer utsläpp och större vedåtgång.
Då måste ju verkningsgraden minska.
Jag vet inte så mycket om detta. Har ingen praktisk erfarenhet. Bara teorier, som grundar sig på saker jag läst här och där.
Är det ingen som har en orlan som kan förklara bättre hur den funkar och som kanske har testat mitt sätt att slippa tända upp den???
 
d e bara två lägen på en vedpanna fullefekt lr ingen alls .
 
ByggareBob99 skrev:
d e bara två lägen på en vedpanna fullefekt lr ingen alls .
Det är möjligt, men orlan är som jag förstått det inte riktigt uppbyggd som en vanlig vedpanna.
Den pannan som jag beställt på 40 kw har ett effekt område på 8-41 kw.
Jag läste nånstans att dom hade testat att köra den på olika effektnivåer med bra och godkänd förbränning på alla nivåer.
 
Hej thomas2.jag har en sån panna har inte testat att elda på det sättet men är lite tveksam om det funkar särskilt bra.hur stor villa har du,står pannan länge innan den får gå för fullt igen blir det inte bra.för att få optimal blålåga bör det finnas glödbädd du kommer att lära dej ganska fort hur du skall elda efter dina förutsättningar.däremotgår det bra att lägga i ett par vedträn efter att tankarna är fulladdade när det tex är riktigt kallt för att få accarna att räcka längr
hälsn,tomas
 
Villan är på 150 kvadrat.
Vad händer om den står för länge då?
Tappar den glöden eller?
Hur mycket ackumulator volym har du samot1?
Hur stor villa har du?
Hur ofta behöver du elda?
 
ja den pausblåser[inställbart]jag har försökt ställa men glöden blir sämre efter ett tag jag har ca 120 kvadrat och 1500l acc eldar en gång om dan.skulle vilja ha 2000 dåligt isolerat hus 1953 pannan funkar helt klanderfritt väldigt lättskött med spaksotning den funkar sotaren har kollat
hälsn samot1
 
Thomas 2 skrev:
Det är möjligt, men orlan är som jag förstått det inte riktigt uppbyggd som en vanlig vedpanna.
Fast när man tittar på sprängskissen, som det länkades till en bit upp i tråden, så ser den ut precis som vilken vedpanna som helst. Det som skiljer är att den har den gammalmodigare lösningen med primär/sekundärfläkt istället för rökgasfläkt, och att varvtalet på fläkten är variabelt.

Annars är min Atmos likadan inuti, i princip. Luften kommer bakifrån, inte framifrån, men det känns inte väsentligt.
 
blev sugen på en 40kw orlan, men nu kostade dom helt plötsligt 21230:-, de kostade ju drygt 17000:- först.... en rejäl höjning. Får se om man kan få köpa en till del gamla priset, men det får man väll säkert inte. Då får det nog bli en ctc v35 eller calmar v33 istället som det var tänkt från början.

MVH Anders
 
Nja. Det var väl den på 25kw som kosta runt 17000kr?
Den på 40 kw kosta lite drygt 19000 kr gamla rabbatsänkta priset om jag inte minns fel.
 
Nu står det en Orlan 40 kw och väntar på installation i garaget.
Spännande. Ska bara få tummen ur och göra färdigt rördragningen mellan acktankarna. Ska förbereda så mycket det går innan den gammla pannan åker ut.
 
hur går det?? nyfiken juh.... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.