Jag vet att standarden för fast 230 V installation i Sverige verkar vara 1.5 mm2. Jag tänkte bygga utebelysning med ett par LED-lampor 230 V, skymningsrelä och eventuellt rörelsedeckare. Dessa apparater har oftast en trixig kabelinföring. Jag funderar på att använda 0.75 mm2 kablar (lampsladdar) som är betydligt mer följsamma att dra in i kopplingsutrymmet. Belastningsmässigt är det ju helt OK. Och dessa kablar ska gå i smala kabelkanaler mellan apparater. Så blir det mindre ful och dubbelisoleringen är väl tillgodosedd.
Eller?
 
Du kommer säkert få bättre svar från mer kunniga men lägger in lite vad jag tänker om detta.
Är det internt i en "apparat" eller lampa du tänker dig 0.75 så borde det va OK då många armaturer jag har sett har klart klenare än 1.5 iaf.
 
Jag har gjort sånt som du beskriver trots att det är emot regelverket men det skiter jag i eftersom det är helt ofarligt om man gör det rätt.
Men, som sagt, man får inte...
 
tommib
Om du bygger in allt i samma armatur gör du som du vill med det interna kablaget. Ska det vara en fast installation gäller 1,5 kvmm (ref SS 436 40 00, 524.1).

Du gör ju som du vill med den informationen, jag är helt övertygad om att du kan göra en elsäker installation. Men lampsladd i fast installation lär ge upphov till en dolt-feltråd eller hurihelvetetänkteförraägarentråd om ett antal år.

Problematiken rundas enkelt genom att använda klenspänning. Kan det vara ett alternativ?
 
  • Gilla
  • Haha
Chr3 och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet att standarden för fast 230 V installation i Sverige verkar vara 1.5 mm2. Jag tänkte bygga utebelysning med ett par LED-lampor 230 V, skymningsrelä och eventuellt rörelsedeckare. Dessa apparater har oftast en trixig kabelinföring. Jag funderar på att använda 0.75 mm2 kablar (lampsladdar) som är betydligt mer följsamma att dra in i kopplingsutrymmet. Belastningsmässigt är det ju helt OK. Och dessa kablar ska gå i smala kabelkanaler mellan apparater. Så blir det mindre ful och dubbelisoleringen är väl tillgodosedd.
Eller?
Rent allmänt så använder du 1.5mm2 installations kabel för såna el installationer du pratar om, en 0.75 mm2 Lamp sladd är inte lämplig för fasta installationer som du pratar om, din avsäkring till det du installerar är anpassat för 1.5mm2 på 10a sen använder man ”anslutningskablar” som din lampsladd som får gå ner en dimension om du håller dig runt 1.5m kabel men har du en installation på ungefär 100m kabelväg från din avsäkring med 0.75 får du en jävla varmgång och högst olämpligt
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
G Ghandy87 skrev:
har du en installation på ungefär 100m kabelväg från din avsäkring med 0.75 får du en jävla varmgång och högst olämpligt
Låt oss säga att du har en 10watt led utebelysning 100 meter från ett vägguttag ansluten med 0.75 m2 lampsladd.

Vilken värme snackar du om ?
 
  • Skärmdump av kalkylator för spänningsfall, instruktioner, och elektriska formler på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Har du hittat någon 0,75mm² kabel som är avsedd för utomhusbruk? Hur har du tänkt gå med kabelkanaler utomhus?

Använd 1,5mm². Blir det ett försäkringsärende i framtiden kommer det inte längre kännas värt att ha använt felaktiga kablar bara för att de är "betydligt mer följsamma att dra in i kopplingsutrymmet"
 
  • Gilla
Matn05 och 1 till
  • Laddar…
Ja det går bra men som andra skriver är inte "rätt".
Det är inte rätt att köra 115 km/h på 110-väg heller och det har säkert ingen av dom som säger att du måste ha 1,5 gjort nån gång....

Men utifrån din fråga får man känslan att det är något du inte helt har koll på. Det går att göra finfina installationer med 1,5 även till det du beskriver.
 
D
Kanske korkat men ändå mitt lilla försök att hjälpa till: säkringarna i centralen är ju där för att skydda installationsledningarna från överbelastning och varmgång. 10A har 1,5 mm² minimiarea medan 6A har 1,0 mm². Jag har sett att det finns 3A dvärgbrytare, t ex denna:

https://www.conrad.se/sv/p/abb-2cds271001r0034-automatsakring-1-polig-3-a-2328820.html

Nu har jag inte sett om den säkringen är märklig på något annat sätt. Den i länken har C-karaktäristik men är det ett hinder egentligen?

Om du sätter en 3A-säkring på den gruppen så måste det vara säkert med 0,75 mm². Max 690 W.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det går att göra finfina installationer med 1,5 även till det du beskriver.
Hur kan du veta det när du, antar jag, inte har en aning om vad TS har för apparater?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan du veta det när du, antar jag, inte har en aning om vad TS har för apparater?
Jag har gjort det själv. Är det trångt i en dosa finns det större. Du kanske själv ska koppla lite och få känsla för det ☺️
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har gjort det själv.
Med de apparater TS avser att använda? Men då har naturligtvis TS inga problem. Vad bra att vi löst även detta!
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Låt oss säga att du har en 10watt led utebelysning 100 meter från ett vägguttag ansluten med 0.75 m2 lampsladd.

Vilken värme snackar du om ?
Har du bara 10w är det antagligen ingen värme men en lägre dimension ger mer ”friktion” svårare för elen att ta sig fram och nu pratar du om att bara använda till just denna belysning så ja i praktiken händer ingenting men fackmanna mässigt ska hela installation vara 1,5 installations kabel sen kan du snurra det hur mycket du vill med med hur många fomler du vill, reglerna är vad dom är och beräknade utifrån worst case alltid, det med lampsladd i en fast installation kommer alltid betraktas som fusk installation
 
D datja skrev:
Kanske korkat men ändå mitt lilla försök att hjälpa till: säkringarna i centralen är ju där för att skydda installationsledningarna från överbelastning och varmgång.
Nej, det är EN av säkringens funktioner. Den skall även skydda dig från att få strömgenomgång (en stöt) vid en kortslutning.

Antag att du håller i en lampa/apparat där det blir kortslutning mot höljet, höljet är skyddsjordat. Då blir det en hög ström som bara begränsas av kablarna som leder strömmen till apparaten och jordtråden som leder strömmen tillbaka till centralen. Det innebär att höljet får ungefär halva spänningen mot äkta jord, som du står på, och håller i apparaten. Den spänningen driver en ström igenom dig tills säkringen bryter strömmen.

OM då trådarna är för klena, så begränsas kortslutningsströmmen så att säkringen inte "ser det" som kortslutning, utan istället bryter för överbelastning efter åtskillga sekunder eller tom. minuter. Vid kortslutning skall strömmen brytas inom 0,4s (kan ha fel värde??) just för risken att någon håller i ett strömförande föremål.

Så dimensionering av kablage handlar inte bara om att det inte skall brinna upp vid överbelastning, utan även om ren personsäkerhet. Och då måste man räkna på de största strömmar som är möjliga vid en kortslutning (det är alltså bra om kortslutningen blir "bra", så löser säkringen snabbare).

Men den här tråden handlar såvitt jag förstår om att använda en lampsladd för en fast installation utomhus. Det bryter mot de flesta regler man kan tänka sig.

Arean är för klen, kabelisoleringen är för "dålig" för fast förläggning. kabelisoleringen är inte avsedd att användas utomhus, tål inte kyla, inte UV strålning osv. Och framförallt kabeltypen skall enligt tillverkaren användas inomhus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Ger mig in igen då jag inte ser TS kommit tbx än.
Många skriver om fast installation och utomhus.
Jag ställde frågan om detta är internt i en armatur det handlar om.
Är det internt och automatiskt korta tampar är det ju väldigt vanligt att gå ner i dimension.
Men innan svar på detta blir det bara en massa gissande vad TS vill göra.
Håller fullt med om att är det en fast installation av befintliga armaturer så ska det vara en riktig kabel som är gjord för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.