F fsn skrev:
Jag gick från 47” till 65”. Ångrar inte en sekund att jag ratade 55”. Det som däremot stör mig lite är att jag inte gjorde väggen lite längre när jag ritade ocg byggde huset så det hade fått plats minst 75”.


More is more som Yngwie Malmsteen sa, allt annat är skitsnack.
Ja för en del betyder TV:n mer än för andra...
Ritade också huset jag bor i själv 2017 och att få in en stor TV fanns inte ens med på priolistans botten.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Vilken tv skulle ni köpt om budgeten är max 25 och det bör vara 85 tum?
 
Var inne och kollade på utbudet i verkligheten idag men tyckte inte att skillnaden att gå upp till OLED är värt de extra pengarna, tyvärr.

Och om man då väljer bort OLED, vad ska man titta på då?
 
J JonasJN skrev:
Var inne och kollade på utbudet i verkligheten idag men tyckte inte att skillnaden att gå upp till OLED är värt de extra pengarna, tyvärr.

Och om man då väljer bort OLED, vad ska man titta på då?
Hut mycket vill du lägga och hur stor vill du ha?
Har du andra krav än bildkvalitet? Finesser?
Smart TV är väl de flesta...
 
J JonasJN skrev:
Var inne och kollade på utbudet i verkligheten idag men tyckte inte att skillnaden att gå upp till OLED är värt de extra pengarna, tyvärr.

Och om man då väljer bort OLED, vad ska man titta på då?
En Sony bravia x90L är ett väldigt bra alternativ strax under oled. 12kkr för en 55a, 22 för en 75a. Därmed inte sagt att billigare apparater är fel…

Hisense u7K kan också vara ett alt om man inte är rädd för kineser. Ordentligt billigare än x90l men inte ordentligt sämre…väldigt prisvärd.
 
P Pin skrev:
Inte många som inte har tre meter eller mer till tv i vardagsrummet om man ska ha nytta av hög upplösning måste man sitta nära och/eller ha stor skärm. Jag tror de flesta har plats för minst 75 tum. Idag har ju ingen bokhyllor och böcker utan tv bänk med tv ovanför och soffa mittemot.
Ta ner väggorden så får TVn plats 😉
Det gamla med en meter per 10" är så passé som du är inne på.
Vi har max 4m och en 75", hade lätt gå med 10 eller 20" till.

113" i källaren och inga 10m där utan runt 4m mellan soffa och duk.
 
75 blir perfekt på knappa 3m…
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Undrar om det är dags att byta ut Plasman från 2009 🤔😬
 
F
Tokslut Tokslut skrev:
Undrar om det är dags att byta ut Plasman från 2009 🤔😬
Antagligen. Men du får troligtvis samtidigt titta på en ny värmekälla för huset.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det gamla med en meter per 10" är så passé som du är inne på.
Vi har max 4m och en 75", hade lätt gå med 10 eller 20" till.

113" i källaren och inga 10m där utan runt 4m mellan soffa och duk.
Det blir ju 7 meter för 65 till 75 tum. Helt orimligt.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Undrar om det är dags att byta ut Plasman från 2009 🤔😬
Ja det är det. Otroligt mycket bättre bild nu. Jag kramade min plasma länge, men modern led är bättre och i min värld ligger Sony bäst till för att bibehålla plasmakänslan, de är duktiga på bildbehandling.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
F fsn skrev:
Antagligen. Men du får troligtvis samtidigt titta på en ny värmekälla för huset.
500W men ner till en gång i månaden som den åker på höst-vinter-vår, sommaren är det för ljust för att se nått
 
  • Gilla
Marive
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hut mycket vill du lägga och hur stor vill du ha?
Har du andra krav än bildkvalitet? Finesser?
Smart TV är väl de flesta...
Vi håller oss gärna runt 10k, kanske något högre. Bra bildkvalitet är ju ett stort plus men jämför man med våran 47" QLED från -14 så är väl de flesta ett stort lyft uppåt. Inget spelande, inga streamingtjänster men någon film ibland.
Apparaten sitter inte direkt i ett mörkt rum men knappast jätteljust heller, fönster åt öster.
Tror inte jag kan vara mer ointresserad av appar i en tv men det slipper man ju inte undan idag.

Köper hellre kvalitet och får en bra TV än att komma undan billigt och bli halvnöjd.
Ambilight står högt upp på listan när man är van.
Den ska även hängas upp på väggen vilket jag har förstått att inte alla modeller kanske passar för.
 
Redigerat:
R
J JonasJN skrev:
Var inne och kollade på utbudet i verkligheten idag men tyckte inte att skillnaden att gå upp till OLED är värt de extra pengarna, tyvärr.

Och om man då väljer bort OLED, vad ska man titta på då?
Att du inte såg så stor skillnad på LED och OLED i butik är inte så konstigt, och om du ska titta på den i ett rum starkt upplyst av lysrör så var det ju bra att du provtittade i den miljön :)

Ska du däremot ha TVn i ett normalt vardagsrum så kommer OLED att vara totalt överlägsen i bildkvalitet.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.