T tanaris skrev:
Att ha rätt och att få rätt är två olika saker. Det finns en hel rättsapparat som kan hjälpa dig, men risken är stor att du får stå för alla kostnader om du inte kan bevisa att du har rätt. Hur tänkte du att det skulle fungera, att alla som är missnöjda med något bara ringer någon som sedan driver saken åt dem kostnadsfritt?
Du är en av två som förmodligen inte följt tråden om mitt ärende från början. Men ok, nej det tänkte jag inte. (Suck...)
 
Får du ut nåt vatten när du tumlar?
Avfuktare kan man ju köra med både behållare eller slang till avlopp.
Ska man ha till avlopp ska man plocka ur någon plugg, kan man ha glömt så maskinen är full med vatten?

Jag skulle inte filma hela, utan direkt efter stopp bara men visst man skulle väl filma hela skiten men risken är väl att ingen orkar titta igen det
 
T
S SteelyDan skrev:
Du är en av två som förmodligen inte följt tråden om mitt ärende från början. Men ok, nej det tänkte jag inte. (Suck...)
Jo, jag har läst hela tråden. Personligen hade jag kastat ut maskinen för länge sen, köpt en ny och sett kostnaden som läropengar. Ja, förutom att jag inte hade köpt Whirlpool från början då. Läste du öht några recensioner innan du handlade?
 
Unikt namn
S SteelyDan skrev:
Jo, jag tycker det. Men varken EG eller ARN tycker det är nog. Som att jag skulle driva ärendet om tumlaren fungerade... Ska man skratta eller gråta...
Nja, ARN har väl inte lagt sin dom än.
Vidare framgår det inte exakt vilka bevis du presenterat för din sak.

Men jag tänker såhär.
Om tekniker varit ute hos dig 3 ggr och inte kan hitta ett fel, så borde det vara bevis för att du inte genom oaktsamhet saboterat maskinen.

Tvätten blir dock ebligt uppgift inte torr, alltså fyller inte maskinen sitt syfte - torka tvätt.

Men, ARN kan ju inte ta ditt ord på saken och besluta från si skrivbordsplats, utan någon form av bevis behöver presenteras.

Så den springande frågan är.

Räcker med otvetydigt bevis på utfallet. Tex bild/film. (Jag tycker ju det, men har ej drivit saker mot arn)

Eller behöver du bevisa exakt vilken teknisk detalj som har falerat, alternativt hyra in en expert.

Någon med praktisk erfarenhet kanske kan skina ljus i den frågan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C
S SteelyDan skrev:
Om man inte gör sig dum.
Den enda som gör sig dum här är du själv med din dryga attityd när folk försöker hjälpa dig.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket utlåtande? Du skriver "Nu har EG svarat ARN, och jag har fått utlåtande av ARN." men i dumpen du visar ser jag inget som helst utlåtande. Är det inte bara så att ARN fått in ett yttrande från Elgiganten och nu ger dig möjlighet att bemöta detta?

Visa oss vad Elgiganten skrivit i sitt yttrande så kanske vi fattar bättre.
F Freniño skrev:
Det du skärmdumpat är bara ett standardsvar från ARN som de skickar ut efter att ha fått in svar från den som är anmäld och om svaret är annorlunda än det du hävdar. Själva utlåtandet kommer dröja lång tid innan du får. Vet inte deras handläggningstider i dagsläget men när jag hade ett ärende hos dem tog det 6 månader innan svar. Är säkert samma eller något längre nu.
Genomförde ni ett helt program när teknikern var hos dig eller gjorde han bara en felsökning. Om han konstaterat att tvätten är blöt borde det stå i hans utlåtande också. Om inte så är det nog bra att spela in hela torkförloppet och visa att tvätten är blöt. Du måste kunna bevisa det du hävdar. Du behöver inte visa något mer fel än den inte fungerar som den ska. Du har dessutom anmält det till återförsäljaren inom 6 månader så felet räknas som ursprungligt
Ok, jag fattar, jag har ev gått händelserna i förväg. Det som ARN har skickat till mig är det jag återgett här. Det är inget slutligt utlåtande, vilket jag trodde först. Utan det handlar om att jag ska få chansen att skicka in m e r bevis, eftersom EG motstrider sig min anmälan. Så mina alternativ nu är, om jag förstår det hela rätt, att sitta still i båten och vänta på det slutliga utlåtandet, förvissad om att det material jag skickat in som bevis (kvitton, teknikers återgivning mm) är tillräckligt; eller t ex spela in på film hur jag tvättar normaltvätt, lägger den i tumlaren, tar ut den var 15 min, väger den från början till slut etc och skicka den som komplettering till ARN. Korrekt?

När det gäller film undrar jag om nån har tips om hur. En så lång film blir tung, hur transporterar jag den till ARN?

En mer grundläggande undran är, om jag ens behöver bifoga mer bevis. Ett par personer här har indikerat att jag tycker jag ska få rätt utan att bevisa något (no further comments). Det jag har är intyget från teknikern a t t något är fel, dock ej orsaken till det, eftersom han inte har kunnat identifiera den. Sedan har vi det sunda förnuftet, men det verkar ju vara obefintligt på EG och ARN kanske inte heller tar fasta på att jag hellre bara skulle torka mina kläder än driva denna fråga......
 
T tanaris skrev:
Jo, jag har läst hela tråden. Personligen hade jag kastat ut maskinen för länge sen, köpt en ny och sett kostnaden som läropengar. Ja, förutom att jag inte hade köpt Whirlpool från början då. Läste du öht några recensioner innan du handlade?
Jo, det gjorde jag och jag har haft en hel del WP prylar genom åren utan problem, men jag håller med dig, nu blir det inte fler och det är mycket möjligt att vi bara skiter i det fr o m nu och ser det som läropengar. Visserligen kvarstår det slutliga beslutet från ARN och även om det blir en rekommendation till EG att göra något till min fördel skulle det ju gå i linje med deras övr beteende att strunta i det.
 
S SteelyDan skrev:
det handlar om att jag ska få chansen att skicka in m e r bevis, eftersom EG motstrider sig min anmälan.
Men vad skriver Elgiganten? Vi måste veta vad de anser för att kunna råda dig i hur du ska bemöta deras yttrande.

I #114 skriver ARN "Ny handling har inkommit i ärendet". Detta måste väl avse Elgigantens yttrande? Vad är deras ståndpunkt? Det är ju detta du ska/kan bemöta och "motbevisa".
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nja, ARN har väl inte lagt sin dom än.
Vidare framgår det inte exakt vilka bevis du presenterat för din sak.

Men jag tänker såhär.
Om tekniker varit ute hos dig 3 ggr och inte kan hitta ett fel, så borde det vara bevis för att du inte genom oaktsamhet saboterat maskinen.

Tvätten blir dock ebligt uppgift inte torr, alltså fyller inte maskinen sitt syfte - torka tvätt.

Men, ARN kan ju inte ta ditt ord på saken och besluta från si skrivbordsplats, utan någon form av bevis behöver presenteras.

Så den springande frågan är.

Räcker med otvetydigt bevis på utfallet. Tex bild/film. (Jag tycker ju det, men har ej drivit saker mot arn)

Eller behöver du bevisa exakt vilken teknisk detalj som har falerat, alternativt hyra in en expert.

Någon med praktisk erfarenhet kanske kan skina ljus i den frågan.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Eller behöver du bevisa exakt vilken teknisk detalj som har falerat, alternativt hyra in en expert.
Teknikerna har varit här tre ggr och skrivet sitt återgivande av maskinen och vad han gjort, vilket i sig är ett utfall av att a t t något är fel, men han har inte kunnat identifiera orsaken. EG menar att det betyder att fel inte föreligger.
 
Ta något, tex en filt täcke kudde, som du väger torrt. Fota vågen.
Kör en tvätt och väg vått.
Kör i tumlaren och väg.
Det borde räcka.

ARN kommer inte sitta och dra egna slutsatser utan kommer kolla det som kommit in och från det ta ett beslut
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad skriver Elgiganten? Vi måste veta vad de anser för att kunna råda dig i hur du ska bemöta deras yttrande.

I #114 skriver ARN "Ny handling har inkommit i ärendet". Detta måste väl avse Elgigantens yttrande? Vad är deras ståndpunkt? Det är ju detta du ska/kan bemöta och "motbevisa".
Ja, nu kanske jag förklarar mig dåligt, men 1) ARN har vad jag förstår nu, efter dina inlägg, inte gett ett yttrande, de har bara meddelat att det kommit en ny handling, 2) den nya handlingen avser EGs svar på min anmälan, och det är den jag ska bemöta och motbevisa, ja - om jag vill, vad jag förstår? Jag tolkade först ARNs svar som att jag var tvungen att eller borde skicka mer bevis medan det handlar om att jag har chansen att göra det.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S SteelyDan skrev:
den nya handlingen avser EGs svar på min anmälan
Och vad är då Elgigantens svar? Kan du inte visa oss det "anonymiserat"?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad skriver Elgiganten? Vi måste veta vad de anser för att kunna råda dig i hur du ska bemöta deras yttrande.

I #114 skriver ARN "Ny handling har inkommit i ärendet". Detta måste väl avse Elgigantens yttrande? Vad är deras ståndpunkt? Det är ju detta du ska/kan bemöta och "motbevisa".
EG citerar återgivningen från teknikern enl följ: "Den auktoriserade verkstaden [xxx] hittar inget fel på produkten, vilket framgår i den bifogade filen ”2022-05824 mail 2.pdf” i kunds anmälan. ”

Hela återgivandet från den auktoriserade verkstaden i bifogad fil.
S SteelyDan skrev:
Ja, nu kanske jag förklarar mig dåligt, men 1) ARN har vad jag förstår nu, efter dina inlägg, inte gett ett yttrande, de har bara meddelat att det kommit en ny handling, 2) den nya handlingen avser EGs svar på min anmälan, och det är den jag ska bemöta och motbevisa, ja - om jag vill, vad jag förstår? Jag tolkade först ARNs svar som att jag var tvungen att eller borde skicka mer bevis medan det handlar om att jag har chansen att göra det.
 
  • Svårläst teknisk service rapport med överstrukna delar, handlar om felsökning och reparation av en torktumlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SteelyDan skrev:
EG citerar återgivningen från teknikern enl följ: "Den auktoriserade verkstaden [xxx] hittar inget fel på produkten, vilket framgår i den bifogade filen ”2022-05824 mail 2.pdf” i kunds anmälan. ”
Jag skulle svara något i stil med:


"I Elgigantens yttrande framgår det att deras tekniker konstaterat att maskinen inte torkar kläderna på förväntat sätt och att defekta delar i maskinen bytts. Elgiganten antyder att detta skulle ha åtgärdat problemet men detta stämmer inte. De problem maskinen har med att torka tvätt, och som Elgigantens tekniker konstaterat, kvarstår.

Som exempel kan ges på ett försök att torka en jacka. Torr väger jackan två kilo. Efter en normal tvätt med normal centrifugering väger den fuktiga jackan tre kilo. Det finns alltså fukt motsvarande ett kilo i jackan. När man försöker torka den i tumlaren kör maskinen i 90 minuter innan den stannar och anser att jackan är torkad. Den fortfarande blöta jackan väger då 2.95 kg. Torktumlaren har därmed endast förmått att avlägsna fem procent av den vätska som fanns i den blöta jackan. Maskinen är därmed alldeles uppenbart felaktig då dess funktion starkt avviker från vad jag med fog kunnat förutsätta.

Eftersom Elgiganten trots upprepade försök inte lyckats avhjälpa torktumlarens felaktigheter yrkar jag att ARN fastställer min rätt att häva köpet."


Eller vad du nu vill yrka... Vikter och tider i mitt exempel ska naturligtvis justeras till verkliga siffror.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle svara något i stil med:


"I Elgigantens yttrande framgår det att deras tekniker konstaterat att maskinen inte torkar kläderna på förväntat sätt och att defekta delar i maskinen bytts. Elgiganten antyder att detta skulle ha åtgärdat problemet men detta stämmer inte. De problem maskinen har med att torka tvätt, och som Elgigantens tekniker konstaterat, kvarstår.

Som exempel kan ges på ett försök att torka en jacka. Torr väger jackan två kilo. Efter en normal tvätt med normal centrifugering väger den fuktiga jackan tre kilo. Det finns alltså fukt motsvarande ett kilo i jackan. När man försöker torka den i tumlaren kör maskinen i 90 minuter innan den stannar och anser att jackan är torkad. Den fortfarande blöta jackan väger då 2.95 kg. Torktumlaren har därmed endast förmått att avlägsna fem procent av den vätska som fanns i den blöta jackan. Maskinen är därmed alldeles uppenbart felaktig då dess funktion starkt avviker från vad jag med fog kunnat förutsätta.

Eftersom Elgiganten trots upprepade försök inte lyckats avhjälpa torktumlarens felaktigheter yrkar jag att ARN fastställer min rätt att häva köpet."


Eller vad du nu vill yrka... Vikter och tider i mitt exempel ska naturligtvis justeras till verkliga siffror.
Stort stort tack. Jag uppskattar din hjälp och konstruktivitet mer än jag kan uttrycka faktiskt. Det här tar så mycket energi att man ibland bara vill släppa det, och då är det tacksamt med energipåfyllnad.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.