T Thomas_Blekinge skrev:
Varför ska man ta med sig barn på visningar? Det är inget underhållningsprogram. Man klampar inte runt i andras hem bara för det är roligt.
Vad tusan pratar du om? Nu vet jag inte hur det är i Stockholm, men i mindre orter är det kutym att man går runt på husvisningar för skoj skull på helgerna. Det blev såklart lite tråkigare under Corona, men i övrigt är det en rolig grej, med en öppen visning på söndagen, oftast 2-3 timmar.

Sen det där med barnen. Vi har haft med oss småbarn på visningar (när vi letade hus alltså, inte för nöjes skull) men då var det för att man inte hade någon barnvakt. Det är onödigt stressigt för föräldrarna också kan jag säga att försöka undersöka hus och samtidigt ha koll på barn.
 
  • Gilla
  • Wow
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
C cpalm skrev:
Enligt Booli själva skall "allt" komma in där. Men lagfarten tar ju lite tid. Potentiellt avsevärt lång tid om det är något fel/problem eller köparen dröjer med att söka. Men så är det sådana överlåtelser där det inte finns lagfart - bostadsrätter, fastighetsregleringar, bolagsöverlåtelser, osv.
Mycket mysko, jag ser också att allt hamnar där. Men mina svärföräldrars hus är ej med där, innebär det att dem inte äger huset? Dem bor i eget hus och har betalat för det!

Jag ser även mig själv där, hur mycket vi köpt huset och dessa är mycket gamla uppgifter dessutom.
Sedan ser jag väldigt mysko uppgifter om andra som jag känner dvs att dem flyttat in innan 1980 talet fast i verkliga livet har inte dessa byggnader ens funnits då, nåt skrivfel??

Hur långt tillbaka kan man se med Booli?

ps. Nej den som visar fel årtal är mrkoll.se
Nu blev jag lite smått rädd, svärföräldrarna är ju såna som vill vara hemliga o plocka bort allt de kan...men deras stuga finns på booli.se, så nu kan man ju börja fundera 🤔
😱
 
Redigerat:
C
kisumisu kisumisu skrev:
Hur långt tillbaka kan man se med Booli?
Det kan nog vara lite si och så med historiska uppgifter. Om jag förstår det rätt får inte Booli någon komplett dump av alla lagfarter i hela Sverige, utan de "prenumererar" på nyregistreringar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det kan nog vara lite si och så med historiska uppgifter. Om jag förstår det rätt får inte Booli någon komplett dump av alla lagfarter i hela Sverige, utan de "prenumererar" på nyregistreringar.
Ja, på min ort hittar jag slutpriser baserade på lagfarter från ca 2011 och framåt. Det kan vara så att det var ungefär då Booli (SBAB) började köpa in data.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E
Davidbagare Davidbagare skrev:
Varför ska alla försäljningssiffror vara offentliga menar du? Och har du testat att ringa mäklaren som sålt nåt som inte redovisades offentligt? Då får du säkerligen veta vad priset blev, även om det inte är någon skyldighet att redovisa det..

Och om det blir för trångt för dig på visningarna så får du väl be om en extra visning. Brukar också gå att lösa! ;)
Varför? Jag skrev ju det. För transparens. Gillar du inte transparens? Ska mäklare bara publicera positiva siffror och därigenom presentera en falsk verklighet, det tycker inte jag är ok.

Och lämna småbarnen hemma. Det är ingen lekstuga och de är mest i vägen. Folk ska göra sin livs affär.
 
kisumisu
H HenrikP skrev:
Ja, på min ort hittar jag slutpriser baserade på lagfarter från ca 2011 och framåt. Det kan vara så att det var ungefär då Booli (SBAB) började köpa in data.
Jo är nog olika från olika orter, men mitt finns där från 2010. Däremot inget tidigare. Svärföräldrarna köpte sitt 2011 och vi bor på samma ort. Dessutom finns andra köp på deras gata som skett samma år eller tidigare.

Mysko.
 
Davidbagare
E Ekerz skrev:
Varför? Jag skrev ju det. För transparens. Gillar du inte transparens? Ska mäklare bara publicera positiva siffror och därigenom presentera en falsk verklighet, det tycker inte jag är ok.

Och lämna småbarnen hemma. Det är ingen lekstuga och de är mest i vägen. Folk ska göra sin livs affär.
Men det är väl ingen som håller nåt slutpris hemligt för dig? Eller är det så menar du? Bara för att priset inte presenteras på just den websidan du besöker, så betyder det ju inte att priset är en hemlighet.

Och om jag tar med barnen eller inte är inget du avgör. Det är en stor affär för oss med att köpa hus. Och jag utgår från mitt eget liv när jag gör affärer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det går oftast alldeles utmärkt att bara "poppa upp" på en visning utan att boka i förväg.
Jag har gjort det flera gånger, senaste huset köptes på det sättet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Det går oftast alldeles utmärkt att bara "poppa upp" på en visning utan att boka i förväg.
Jag har gjort det flera gånger, senaste huset köptes på det sättet.
Är det en öppen visning med utannonserad tid så funkar det ju bra.

Men jag lärde mig den hårda vägen att man bör föranmäla sig till visningar. Åkte 20 mil en lördag för att gå på en visning. Nästan framme hittade vi inte riktigt vägen och tänkte kolla kartan i annonsen. Va faaan - annonsen spårlöst borta!?! Ringer mäklaren - inget svar. Hittar till slut fram ändå. På gårdsplanen står en rosa Rolls Royce (va fan 😂) och en Land Rover, och en gubbe i keps och kviltad grön väst stövlar fram och undrar om vi skall på visning? -Jaaa... Får ett bryskt svar från gubben att visningen är inställd och det bara är att vända om och åka hem. På vägen hem började jag tro att jag hade drömt alltsammans.

Först på måndagen får vi tag på mäklaren och det visar sig då att säljaren själv sålt huset kl. 22 kvällen före visningen. Dessutom för en "spottstyver". 🤥
 
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Ekerz skrev:
Varför? Jag skrev ju det. För transparens. Gillar du inte transparens? Ska mäklare bara publicera positiva siffror och därigenom presentera en falsk verklighet, det tycker inte jag är ok.

Och lämna småbarnen hemma. Det är ingen lekstuga och de är mest i vägen. Folk ska göra sin livs affär.
Det är olämpligt att lämna småbarnen ensamma hemma. Då är man en dålig förälder.......
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
C cpalm skrev:
Är det en öppen visning med utannonserad tid så funkar det ju bra.

Men jag lärde mig den hårda vägen att man bör föranmäla sig till visningar. Åkte 20 mil en lördag för att gå på en visning. Nästan framme hittade vi inte riktigt vägen och tänkte kolla kartan i annonsen. Va faaan - annonsen spårlöst borta!?! Ringer mäklaren - inget svar. Hittar till slut fram ändå. På gårdsplanen står en rosa Rolls Royce (va fan 😂) och en Land Rover, och en gubbe i keps och kviltad grön väst stövlar fram och undrar om vi skall på visning? -Jaaa... Får ett bryskt svar från gubben att visningen är inställd och det bara är att vända om och åka hem. På vägen hem började jag tro att jag hade drömt alltsammans.

Först på måndagen får vi tag på mäklaren och det visar sig då att säljaren själv sålt huset kl. 22 kvällen före visningen. Dessutom för en "spottstyver". 🤥
Haha vilken erfarenhet.

Ja det här att sälja privat utan mäklare är ju också en grej. Är nog väldigt vanligt på mindre orter men omöjligt i 08 området av någon anledning.

Tänkte själv sälja privat och om nån köpt så hade köparen fått till bättre pris än lägenheten sen gick via mäklaren 🤔 och de enda som ringde på den privata annonsen var just mäklare 🤔

Sedan fick jag en "privatpolis" på besök också han hävdade att han var och skulle se på min lägenhet. En trevlig kille, men visade sig att det var en tv licensjägare som inte ens legitimiterade sig 🤬

Sedan dimpar bara en faktura hem att man sett en tv, dock en helt annan datum då INGEN är ens hemma (var på resa). Då trodde jag också att jag hade drömt 🤣

Jag vet att det här var offtopic. Men var tvungen dela ut även en erfarenhet om att sälja.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
Davidbagare Davidbagare skrev:
Men det är väl ingen som håller nåt slutpris hemligt för dig? Eller är det så menar du? Bara för att priset inte presenteras på just den websidan du besöker, så betyder det ju inte att priset är en hemlighet.

Och om jag tar med barnen eller inte är inget du avgör. Det är en stor affär för oss med att köpa hus. Och jag utgår från mitt eget liv när jag gör affärer.
Så att släppa priset på Sveriges största plattformar när affären är bra men inte när den inte är bra, det tycker inte du är att manipulera marknaden? Jag tycker det.

Din ursäkt att släpa med dina gnälliga snorungar håller inte. Menar du att de ska hjälpa dig dra några slutsatser?
 
  • Älska
Davidbagare
  • Laddar…
E
R Rkarlsson skrev:
Det är olämpligt att lämna småbarnen ensamma hemma. Då är man en dålig förälder.......
Skaffa en barnvakt och visa lite hyfs och hänsyn. Alternativt låt en förälder i taget gå in. Är det svårt? Löjliga ursäkter.
 
  • Gilla
Box of rain
  • Laddar…
E Ekerz skrev:
Skaffa en barnvakt och visa lite hyfs och hänsyn. Alternativt låt en förälder i taget gå in. Är det svårt? Löjliga ursäkter.
Alla kan inte fixa barnvakt. Har man koll så inte ungen lever rövare och rör saker i andras hus så ser jag inte varför det är ett problem.

Du är löjlig, som ger bort ditt barn när du ska titta på ditt nya boende med din familj.

Kommer ta med mitt barn när jag börjar titta objekt som jag inte ska bo i ;)

Sen är det ju så att de flesta visningarna här är på vardagar runt 16-18. Tycker du att det är okej att låta barnet vara kvar på dagis för att vi tittar på ett hus?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Alla kan inte fixa barnvakt. Har man koll så inte ungen lever rövare och rör saker i andras hus så ser jag inte varför det är ett problem.

Du är löjlig, som ger bort ditt barn när du ska titta på ditt nya boende med din familj.

Kommer ta med mitt barn när jag börjar titta objekt som jag inte ska bo i ;)

Sen är det ju så att de flesta visningarna här är på vardagar runt 16-18. Tycker du att det är okej att låta barnet vara kvar på dagis för att vi tittar på ett hus?
Håller med att alla kan inte få barnvakt.

På vissa människor verkar det som att det är så enkelt att fixa barnvakt. Tänker på tråden som finns bla här på detta forum "är det okej att ha barnen på förskolan när man bygger".
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.