Min gamla netgear har ju usbuttag för extern hårddisk, skulle jag kunna använda netgearen som switch?, är det rätt namn?, och nyttja usb funktionen?
 
Andy78 skrev:
40 Mbit är normalt om du kör Wifi.
Nja, vi har följande värden ner/upp, 2g: 47/58, 5g: 83/92 med en 100/100-lina, när vi sitter med den bärbara datorn och med samma typ av router och AP som nino har (ER-Lite & AP AC Lite).
 
nino skrev:
Fick igång min edgerouter lite och unifi ap ac lite efter lite strul.
Med bredbandskollen så får jag ca 40 Mbit ner och 15 upp tyckte det kändes lite med en 100/10 lina?
40 Mbit tycker jag är klent om det är testat från en modern laptop. Låter nästan som den kör på Wifi g standard.
 
Redigerat:
Testade från mobilen
Båda w-lan heter samma så jag vet inte om det är testat med 2.4 eller 5g
 
Logga in på APn och stäng av 2g/5g och testa var för sig, så gjorde jag, jag kör också samma SSID & lösenord på bägge frekvenserna.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino skrev:
Testade från mobilen
Båda w-lan heter samma så jag vet inte om det är testat med 2.4 eller 5g
Mobiler brukar inte ge lika mycket bandbredd som laptops/desktops av någon anledning. Kanske är okej ändå.
 
Demmpa skrev:
Nja, vi har följande värden ner/upp, 2g: 47/58, 5g: 83/92 med en 100/100-lina, när vi sitter med den bärbara datorn och med samma typ av router och AP som nino har (ER-Lite & AP AC Lite).
Men ni har antagligen inte samma dator och nätverkskort, dessutom kör du olika band.
Eftersom han får bra värden direkt i routern så är det ett inget relaterat till fiberanslutningen i sig.
 
Nej fiber anslutningen klagar jag inte på, tänkte mest på att det var lite låg hastighet på wlan
 
nino skrev:
Nej fiber anslutningen klagar jag inte på, tänkte mest på att det var lite låg hastighet på wlan
Nu tror jag inte du har nämnt vad du har för mobil, jag har en "gammal" Unifi AP och med appen Wi-Fi Sweetspots på min Iphone 6 så ligger jag på 68Mbps.
 
Nej det har jag ju inte, en note 3, 3-4 år gammal
Men det finns 5g iaf på den
 
En vägg dämpar ju dina värden. Såga ner den, installera kabel eller lev med det ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mikael_L
nino skrev:
Man borde väl kunna logga vem som gör vad men ...
Nej i princip inte.
Först och främst kommer du aldrig ha tid att kolla upp loggarna, sen är det inte helt lätt att få fram vad all trafik är och vad den går till.
Och sen till det har du all krypterad trafik, t.o.m trafiken till byggahus.se är krypterad (https:) så det går att se adressen på brevet men inte öppna kuvertet.
Och adresserna kan då vara rätt många anonyma märkliga IP-adresser, VPN-tunnlar och allt möjligt.

Sitter du inte på ett helt eget litet NSA så får du inte ut så mycket av att logga något tiotals personers nätverkstrafik. Vill du själv vara internet-gangster så har du däremot betydligt bättre läge om du har tillgång till andra personers nät-trafik.


Och till sist, om din internetanslutning t.ex. har varit delaktig i att släcka ner en banks internet så är det en klen tröst att du har loggar som visar vilken av dina hyresgäster som stod för trafiken. Skadan är liksom redan skedd.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Var ju inte nån större kostnad att då egen fiber till varje lgh så jag kommer köra på det.

Vad tror ni om netgearen som switch då? Googlade lite och det ser ut att det ska funka annars kommer jag använda den som ap för att få täckning i garaget
 
Fick ett lite problem nu ikväll...
Grabben skulle spela nåt online spel multiplayer på ps4, den är trådad direkt i mediakonverteraren och det är edge lite också finns 2 utgångar, men nu säger ps4an att Nat är för strikt.
Googlade lite och såg man med bahnhof inte har en publik ipadress, om man inte inte beställer det, men får både ps4an och edge samma publika då eller binds den till en Macadressen på edgeroutern så ps4an inte funkar ändå?
Isåfall borde det funka att koppla ps4an till edgeroutern istället?
Hoppas ni fattar vad jag menar för de e knapp att jag gör det :)
Kundtjänst öppnar imorgon därför frågar jag....
 
Jag hade provat att koppla ps4:an till edgeroutern utan annan åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.