BirgitS
Andy78 skrev:
Vad spelar det för roll om trafik går mellan lägenheterna?
Bara för att en lägenhetsinnehavare inte är datorkunnig ska ju t ex inte den personens foton riskera att hamna i orätta händer eftersom det kan vara en grogrund för nätmobbning eller få sin dator hackad av andra skäl. Det finns någon standard eller regelsamling som gäller fastighetsnät (fast jag inte hittar den nu) och blockering mellan lägenheter är en sak som tas upp.
 
nino skrev:
Ja jag tänkte att jag drar in en 100/10 som hyresgästerna får dela på, sen om det är ok eller inte så lämnar vi den diskussionen... :)
Glöm inte bort att om det görs något olagligt från din internetanslutning är det ev. dig som polisen hämtar vilket kan bli obehagligt beroende av vad man gjort. Men tekniskt att styra användandet utifrån belastningskontroll för varje enskild lägenhet kan vara lite komplicerat. Enklast är kanske en 1Gbits/s internetanslutning där du sedan från switchen endast delar ut 100 Mbit/s portar. Slår du ut merkostnaden på 6 lägenheter blir det inga stora pengar/månad.
Och även med 1Gbit/s portar så blir det svårt att fylla dem utifrån vad datorutrustning klarar så enklast är en switch med 1Gbit/s portar.
 
BirgitS skrev:
Bara för att en lägenhetsinnehavare inte är datorkunnig ska ju t ex inte den personens foton riskera att hamna i orätta händer eftersom det kan vara en grogrund för nätmobbning eller få sin dator hackad av andra skäl. Det finns någon standard eller regelsamling som gäller fastighetsnät (fast jag inte hittar den nu) och blockering mellan lägenheter är en sak som tas upp.
Det finns inga regler, bygg hur du vill.
Han tillhandahåller internet sen är det upp till var och en att hålla koll sina egna grejer, precis som det är med nycklar, plånbok, mobiltelefon etc.
 
Redigerat:
Känner du dig bekväm med hyresgästerna så skulle jag inte tveka och dra in internet till dessa 6 hushåll.
Med så få lägenheter så hade jag nog inte begränsat hastigheten utan låtit dem dela på 100/100 eller 100/10.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Ja tanken är att dela på 100/10 så typ 10/1 till varje + lite till
Men finns det routrar (eller vad det blir för nåt ) där man kan begränsa eller är det mjukvara man använder?
Hyresgästerna får jag lita på... man borde ju lätt kunna se vilken lgh som ev gjort nåt olagligt?
Den biten lämnar vi, jag är intresserad av lösningar på begränsningar av bandbredd och utrustning i varje lgh
 
En router med 6 portar med bandbreddbegränsning är inte billig och inte helt enkel att konfigurera. Absolut enklast och driftsäkrast och troligen även billigast är att du skaffar 100/100 internet istället och en switch som du kan konfigurera portarna till 10/10 på så får varje lägenhet 10 mbps både upp och ner.
 
Redigerat:
M
Mikrotik 2011 klarar allt du vill, men det är inte bara ett par knapptryck för att få det att lira.
 
BirgitS
Andy78 skrev:
Det finns inga regler, bygg hur du vill.
Han tillhandahåller internet sen är det upp till var och en att hålla koll sina egna grejer, precis som det är med nycklar, plånbok, mobiltelefon etc.
Det är klart att det gäller ju ingen lag utan en regelsamling så visst kan man bryta mot den. Jag läste den i samband med att BRF skulle dra in fiber och jag var med i arbetsgruppen som jobbade med det.
 
Vad för regelsamling?
 
En fundering, är det svårt att få hyresgästerna att betala ca 25-100:- extra i månaden för att få dela på en 1Gbit/s access alt 250 Mbit/s (om man kan få det), det är ungefär merkostnaden på 150-600:-/månad för dig beroende av operatör.
Har du dessa hastigheter så är sannolikheten liten att någon av de 6 lägenheterna lyckas fylla köpt kapacitet med dagens dator/TV som finns i hemmet även utan begränsande switch. Du bör också kontrollera med din fiberoperatör hur de levererar fiber till en hyresfastighet, om den är definierad som sådan, och vilka tjänster som kan levereras.
Rent tekniskt fungerar det säkert utmärkt, med jag är envis trots att du kanske inte vill höra det och lyfter fingret att du står som ägare till abonnemanget och har ansvaret för att du delat ut internet till lägenhetsinnehavarna, du kan tyvärr inte skylla ifrån dig att du inte visste det som hyresvärd. Har haft denna dialogen med ett antal mindre fastighetsägare som funderat i dessa banor och samtliga har avstått från den lösningen för att slippa det som hyresvärd.
 
Det är egentligen ett stort hus som troligen varit fabrik nån gång i tiden
Har fått erbjudande, som alla andra, att dra in fiber, hur gör man annars då man kan ju rimligen inte dra i 6st fiberinstallationer? Tänkte bara ha internet, inga tv abb

Problemet är allt om dom börjar göra olagliga saker, då kan jag som innehavare av abb bli skyldig till deras brott?
Idag har dom ADSL via telefon
 
Jo, det är just det man gör; en fiber till varje lägenhet :). Fördelen med det är att hyresgästen då får teckna sina abonnemang själva och du slipper all support och har inget ansvar alls för vad de hittar på med sin internetanslutning. Det ger dem även möjlighet att skaffa digitala tv-abb. Något som de antagligen kommer efterfråga förr eller senare ändå. LinjärTV tillhör ju redan idag det förflutna. Det finns mycket playtjänster sim fungerar med en ren internetuppkoppling men om det är flera boende i varje lägenhet så räcker inte 10 mbit så långt tyvärr.

Fiberstrukturen är ju densamma som de har idag via sina telejack.
 
Redigerat:
Känns så där att betala ca 120.000, kan väl lägga max 100:-/mån extra för fiberinstallation så det blir ju payoff på typ 10år

Får fundera lite till då...

Man borde väl kunna logga vem som gör vad men då är det kanske intigritetsintrång....
Kanske är ovanligt att hyreslgh har fiber?
 
Vet att iaf 2 hyresgäster delar sin uppkoppling idag, kanske 3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.