Pumba skrev:
Vadå räkna, jag skrev att det är trevligare med en braskamin än med en luftvärmepump, jag betalar gärna 2000kr om året för att slippa ha en luftvärmepump, tv-avgiften är ju högre än vad TS kommer tjäna på en luftvärmepump.

Energikalkylen för TS hus tycker jag verkar bluff, 14000kWh för all elförbrukning varav 12000kWh är uppvärmning, dels så är det väl få familjer som klarar sig på 2000kWh om året i hushållsel, sen borde ju även tex nuvarande värmepump som värmer vatten dra en del av dessa 12000kWh, dessa får du ju inte heller igen på att installera en LLVP eftersom FLVP behöver el med.
Jag håller med om att elförbrukningen är låg och att åtminstone hushållselen är i underkant. Men är TS intresserad av en luft/luftvärmepump med deras för och nackdelar så bör man svara på det. De kommer troligen att öka sin elförbrukning så för att jämföra bättre är det inte fel att vänta ett år och lära sig befintligt system. Sedan kan man alltid diskutera för och nackdelar med att investera eller ej.
 
Tack för alla svar!

Bara för att förstå, värmepumpen som finns där idag hjälper mig inte att värma luften något väl?

Håller helt klart med om att braskamin är betydligt trevligare o titta på. Är det lika effektivt som en LLVP? Vad kan man tänka sig i runda slängar att en sån kostar o installera?

Att min förbrukningen kommer vara högre än paret som där nu kan jag nästan garantera :) men ni verkar tycka att det är bättre o bo ett år o se vad min förbrukning blir o sen ta det därifrån?
Kan man räkna att man sparar 2-3 tusen / år med LLVP? (ish)
 
Andreas117 skrev:
Daikin är det absolut bästa, lämnar dessutom 10 års garanti på kompressorn 👍😄
otroligt informativt inlägg, självklart tas din kommentar seriöst!
 
A
det troliga är väl att du tredubblar förbrukningen.
den förbrukningen som redovisas når man nog bara om man
äter kall mat från hemtjänsten
inte förvarar mat i frys eller kyl (avstängda)
inte har någon tv
endast använder och värmer upp kök plus ett eller två rum till till max 16C
badar aldrig
duschar max en gång i veckan troligen var annan.

då kan du nog spara en hel del med en luft luft värmepump
i dag när hushållsmaskiner och vitvaror är väldigt låga förbrukare och man använder LED lampor
så kanske huvuddelen av energiåtgången blir varmvatten och värme
varmvattnet fixas ju redan av befintlig panna
och en L/L pump kan stå för resten har du lite tur kan du halvera energiförbrukningen
men som sagt vi vet ju inte hur mycket du slösar gentemot de återhållsamma tidigare ägarna
 
Haha ja, det där kommer jag inte kunna klara av :)

Nej förstår att det är svårt o veta, det kanske är värt o satsa på en redan i år ändå. Brukar det vara kampanj närmare hösten? Funderar på när i tiden det är bäst o köpa
 
Claes Sörmland
Lågsäsong är nog nu. På hösten kommer alla på att det blir kallt så då blir det väntetider för installation. Marknaden är nog rätt så prispressad redan.
 
A
Ja köp den nu då får du kyla som bonus fram till i höst
 
Pratade idag med han som bes huset och även gjorde energikalkylen (tror jag), enligt honom kan jag använda min frånluftsvärmepump till att värma upp ett par vattenradiatorer. är det en smart väg att gå? utanpåliggande rör är kanske inte det sexigaste men skulle kunna gå o bygga in socklar.
Radiatorerna finns inte där idag... :)

Han tyckte en ev lämplig placering av LLVP skulle vara i trappen, visst det är inte så snyggt men känns inte som att man kommer störas så mycket av den där.

Fick även bekräftat idag att slingorna i golvet som jag först trodde va golvvärme är för att värme upp betongplattan men visst jag får ju "golvvärme" på köpet på en del ställen.
 
Redigerat:
Det är ju lite det spåret jag varit inne på, se till att använda det system som finns till 100% innan du börjar att investera i massa andra prylar, hur bra det än låter med en till pump.

Det finns ju faktiskt så man kan köpa ett element med fläkt i som ser exakt ut som en luftvärmepump på insidan och fungerar lika dant, om man nu vill ha det.

tex
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ng/vattenburna-element/flaktkonvektor-416115/

Även om just denna kanske är olämplig i detta fall men finns fler
 
Det var först igår som jag började förstå hur FLVPen fungerar och ev möjligheter med den. Men vad tycker du man ska satsa på i första läget?

Den produkten du länkar till ersätter den element? Hur många skulle man kunna behöva på nedervåningen (~70kvm?)?
Dra vattenrör det är inget man gör själv?
 
A
Frågan är väl egentligen:
Hur mycket orkar VP leverera när varmvattnet är tillgodosett.
Du kanske inte kan värma någonting alls under vinterhalvåret.
 
electroluxaren skrev:
Frågan är väl egentligen:
Hur mycket orkar VP leverera när varmvattnet är tillgodosett.
Du kanske inte kan värma någonting alls under vinterhalvåret.
Samtidigt så har du ju även då rätt kass verkningsgrad på en LLVP just på vintern så då är ju vinsten på den mindre med när den behövs som mest.

Som sagt, bo in dig istället till att börja med och ta reda på fakta innan du handlar en massa prylar du kanske inte behöver, det finns fler hål att stoppa de pengarna i som husägare.

Kanske bättre elen får kosta någon 1000-lapp mer första året och du i slutändan kanske sparar 15-20 000kr på en luftvärmepump du inte behövde.
 
Det beror på hur du frågade besiktningsmannen. Sa du att du ville ha upp värmen som du skrev tidigare så förstår jag att han rekommenderade trappan. De flesta vill ha värmen där de rör sig om dagarna. Om du ska ha element med fläkt måste du ta reda på om din luftvärmepump redan ger värme någonstans och om det då räcker till. Har du radiator så visst kan du byta den mot fläktradiator som sprider värmen bättre. Men det blir också en merkostnad. Undrar hur du läser våra svar.
Over and out.
 
Jag frågade inte besiktningsmannen det var hans förslag att sätta den i trappan. Har jag sagt att jag vill ha upp värmen?

Luftvärmepumpen skickar ut överflödig värme i huset? Är väl så den funkar?
Så klart blir det en merkostnad att byta mot nya saker..

"Undrar hur du läser våra svar." - Hur menar du?
 
A
Trappan kan nog vara bra luftspridningsmässigt, men det är ju ett aber som tar stor plats när man skall upp o ner.

sen tillverkar ju luftvärmepumpen värme efter behov så någon överflödig värme är det ju sällan tal om möjligtvis då på sommaren men vem är intresserad av överflödig värme då?

fläktkonvektorn som tidigare var uppe är ju på 4,5kw dvs. som en normal luftvärmepump eller 4-5 vanliga element.

vitsen med denna är ju att använda din nuvarande flvp och den värmen som den kan tillvarata från din ventilation.
i stället för en utedel behöver du skarva på den på flvp typ slingan som värmer betongen med slang eller rör.
men risken är ju som jag skrev tidigare att din flvp inte har den effekten kvar när varmvattnet och betongen har tagit sitt.
då måste du lik förb---t skaffa en annan värmekälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.