Om du inte gör av med mer el ser jag inte ekonomin med värmepump. Den kommer inte att värma hela huset så du kapar bara en del av förbrukningen. Tillverkarens siffror är glädjekalkyler.

Flytta in först och fundera på det igen om ett år, då vet du din egen faktiska förbrukning och om du ser lämplig plats att montera den inne och ute.
 
Tack för svar.
Var i huset häromdagen och slingorna i golvet var ingen golvvärme utan något som är dragit i grunden(?) så det är varmt på vissa delar men långt ifrån överallt på nedervåningen. Värmepumpen är en IVT 595 (ganska säker på att den hette så) och värmer tappvattnet om jag förstod det rätt, resten är direktverkande el med radiatorer i varje rum. Radiatorerna har jag ingen årsmodell på men är iaf bytta och gissningsvis under 2000-talet.

Säljarna är ett äldre par och vi kommer vara tre som bor så jag gissar att förbrukningen kommer dra iväg en del jämfört med deras.
Just nu har jag budgeterat för en värmepump innan höst men tycker ni fortfarande att jag borde vänta? Som jag ser det så kommer all min värme att komma ifrån radiatorerna.

Man ska vara rädd för att placera innerdelen i vardagsrummet? I mitt fall skulle den kunna hamna ovanför mediamöbeln och inte direkt anslutning till där någon sitter, motsvarar alt 1 på bilden längre upp i tråden.

Om ni hade valt mellan FH25 och FH35 vilken hade ni valt då? Prisskillnaden dryga tusenlappen så det är inte avgörande

Nu glider jag från huvudfrågan lite men finns det andra bra åtgärder för att hålla nere uppvärmningskostnaden? Gissar på braskamin men kanske inte när det kommer till investeringskostnaden..?
 
Jag tycker du ska bo där ett år och se vart det tar vägen, 14 000 kWh är inte någon hög förbrukning.
Det låter en del om en luftvärmepump så att sätta den i vardagsrummet är väl kanske inte det mest optimala ur det perspektivet.
En braskamin är ju trevligare än en luftvärmepump om man väger in den faktorn.

Ta reda på mer hur det befintliga fungerar och om det går att förbättra den installationen till att börja med innan du börjar köpa massa luftvärmepumpar, det blir lätt 20-25 000kr för en luftvärmepump om du ska ha någon som monterar upp den, då gäller det ju att man sparar in den kostnaden på rimlig tid, vilket jag har svårt att se med nuvarande förbrukning.
 
Claes Sörmland
erix0n skrev:
Man ska vara rädd för att placera innerdelen i vardagsrummet? I mitt fall skulle den kunna hamna ovanför mediamöbeln och inte direkt anslutning till där någon sitter, motsvarar alt 1 på bilden längre upp i tråden.
Det är ju det största rummet så en naturlig plats. Helt klart så kommer den att värma vardagsrummet till tropisk värme om du så vill. När ni inte är hemma eller sover så kan ni ju dessutom köra full fläkthastighet och sprids värmen bättre och ekonomin förbättras.

Värme kommer att ta sig upp till det centrala rummet på övervåningen men hur mycket är svårt att beräkna så man får testa. Hade det varit vinter nu så skulle du kunna testa med vanliga värmefläktar (+bordsfläkt) för att simulera hur den varma luften för sig i huset. Rent generellt så tar sig värme uppåt men hur det fungerar i just ditt hus beror på luftflödena i huset. Stödvärme lär i alla fall behövas i sovrummen på övervåningen.

erix0n skrev:
Om ni hade valt mellan FH25 och FH35 vilken hade ni valt då? Prisskillnaden dryga tusenlappen så det är inte avgörande
Kör på FH35 - den har mer effekt att ge när det behövs i januari/februari. Har du tur så att varmluften tar sig runt i huset så behövs dessutom all effekt du kan få under vintern. Ju mer av elvärmen som kommer från värmepumpen relativt elementen desto bättre ekonomi får du ju i det hela.

erix0n skrev:
Nu glider jag från huvudfrågan lite men finns det andra bra åtgärder för att hålla nere uppvärmningskostnaden? Gissar på braskamin men kanske inte när det kommer till investeringskostnaden..?
Förutom att sänka temperaturen inomhus och täta eventuella drag (är fönsterlisterna i bra skick?) så finns nog inte så mycket enkelt att göra.
 
Håller nog med Pumba att bo en vinter och se vad det drar med rimlig innetemp. Med det sagt så kan jag intyga att FH35 är en KANONpump. Installerade en hösten 2012, januari 2013 när GBG hade minus 15-20 konstant var huset tomt i två veckor pga resa, när jag kom hem var det 12 plus inne med FH35:an som enda värmekälla. Då är mitt hus från 1974 sutterräng 110+110 kvm med 160 kvm uppvärmd yta. Min elmätare i vägguttaget säger att pumpen drar 1300-1400 W när den går fullt. Så jag vill påstå att FH35:an håller måttet men kolla alltså först en vinter om du behöver en. Och för logg över din dagliga elförbrukning och utetemperatur.
 
Claes Sörmland
Hm, vad vinner man egentligen på att bo ett år utan att installera värmepumpen som ju är ett vanligt råd? Med direktverkande el så blir ju uppvärmningskostnaden ett resultat av just detta års väder och vind. Blir det en mild vinter som den senaste och fortsatt låga elpriser så smärtar elräkningarna inte så mycket. Blir det en kall vinter och elpriset blir högt igen så kan elräkningarna bli smärtsamma.

Från det strikt ekonomiska utgångspunkten så blir ju ändå en kalkyl på värmepumpen är svår att göra. Elpriset varierar, uppvärmningsbehovet svänger vinter för vinter, våra politiker ändrar spelreglerna (Nu går en färdiginstallerad FH35 på 17500 kr och jag betalade 16500 kr från samma Stockholmsföretag innan ROT-ändringen), leverantörerna ändrar spelreglerna (FH35 sjönk rejält i pris efter introduktionen), hur mycket av direktuppvärmningen som kommer att kunna ersättas av billigare värmepumpsvärme är svårt att förutspå för ett specifikt småhus och kanske viktigaste av allt - vem vet hur länge just din pump kommer att tuffa på och betala anskaffningskostnaden? Går den i fem år (garantitiden) så måste den spara 3500 kr i rörlig elkostnad om året men går den i tio år räcker det att spara 1750 kr om året.
 
V
FH 25 & 35 går att få med dubbla innerdelar. Det går även att få olika innerdelar. Tex kan du få golvmodeller som passar under ett fönster.
Fick pris på FH25 med dubbla innerdelar. En vanlig väggmodell för nedervåningen och en golvmodell under fönster på övervåning. 26.900:- efter ROT. Har inte bestämt mig ännu.
 
Men varför ska man knalla iväg och inhandla en ny luftvärmepump bara för att någon skojare föreslaget det i energideklarationen, de måste ju så klart hitta på något för att det ska se bra ut på pappret, isolera vinden brukar väl också det vara en standardrad som alltid är med, det får du ju oavsett om det är 2 meter lösull på vinden.

14000kWh för ett hus är i mitt tycke en väldigt låg siffra, det är under vad vi har på vårt nybygge med frånluftsvärmepump och golvvärme i hela huset, mindre än hälften av min förbrukning är hushållsel.
Därför tycker jag man ska bo i huset ett år eller 2 för att se vad man själv förbrukar, med en så lite förbrukning så kanske det finns andra saker man kan se över, belysning vitvaror osv som inte innebär att sätta upp en ful fläkt ovanför tvn och en ännu mer brummande ute i trädgården.

med en så låg förbrukning på el så tror jag det blir svårt att få ihop en rimlig kalkyl på en värmepump för 20-25000kr, det kan ju rent av vara så att nuvarande frånluftsvärmepump inte jobbar fullt ut utan går på halvfart pga elvärmen, då är det ju kanske bättre att lägga lite pengar på att nyttja nuvarande värmepump fullt ut än att köpa en till.
Och sånna grejer tar ju ett tag att ta reda på, vad jag kan se så är det befintliga värmepumpen inte enbart avsedd för att göra varmvatten så det finns ju potential att nyttja den bättre istället.
 
A
VillaAnna skrev:
FH 25 & 35 går att få med dubbla innerdelar. Det går även att få olika innerdelar. Tex kan du få golvmodeller som passar under ett fönster.
Fick pris på FH25 med dubbla innerdelar. En vanlig väggmodell för nedervåningen och en golvmodell under fönster på övervåning. 26.900:- efter ROT. Har inte bestämt mig ännu.
Inte helt riktigt men nära nog

eller rättare sagt så finns det en utedel som heter MXZ som man kan koppla till olika innedelar bla FH-serien.
man tappar då lite effekt och får ett sämre COP
Samt en större utedel
max två innedelar i två varianter en med och en utan" hyper heating" (finns en modell med tre)
beroende på val av innedel skiljer sig priset avsevärt
 
Redigerat av moderator:
Tack för alla svar!
FH35 inkl installation från Polarpumpen går på drygt 16000 men det kanske tillkommer kostnader?

Men är värmepumpen som sitter där möjlig att använda för uppvärmning inne? Tolkade det som att jag bara kommer använda den för uppvärmning av vattnet?

Finns det någon nackdel att installera en luftvärmepump (förutom att den är ful :))?
 
Ofta tillkommer kostnad för elinstallation om detta inte finns på rätt plats tidigare.

IVT595 sköter ventilationen och gör varmvatten vad jag kan se i produktbladet.

Luftluftvärmepumpar ger ett visst luftdrag som kan upplevas behagligt när den värmer men lite svalt när den inte värmer. Kan knäppa en del i plasten på innderdelen på vinterhlavåret när den kör avfrostning.
 
erix0n skrev:
Tack för alla svar!
FH35 inkl installation från Polarpumpen går på drygt 16000 men det kanske tillkommer kostnader?

Men är värmepumpen som sitter där möjlig att använda för uppvärmning inne? Tolkade det som att jag bara kommer använda den för uppvärmning av vattnet?

Finns det någon nackdel att installera en luftvärmepump (förutom att den är ful :))?
IVT 595 har vatten runt varmvattenberedaren för värmeslingor och eller högst ett par vattenradiatorer. Resterande värme sker med elradiatorer. Din anläggning prioriterar värmen för varmvattnet. Den utnyttjar förbrukad uppvärmd luft för att värma varmvattnet. Om den värmer även inkommande luft är jag osäker på. Räcker den inte till så använder den el. Den typen av luftvärmepump har ganska lågt copvärde. Likaså dina elradiatorer som har inget copvärde. Ni kommer att öka er värme, varmvatten och hushållsel.

Du kommer att tjäna in 30-35% på värmen varje år. Den är betald inom ca 5 år beroende på pris. Den håller minst 7-10 år så resterande tid är intjänade pengar. Vilken du väljer är upp till dig. Men en kraftigare är bättre än en i underkant. FH modellerna har lite större innerdelar och de senaste modellerna har börjat knäppa i plasten vid temperaturförändringar som någon nämnde. Sedan är platsen viktig både ur effekt och komfort. Det har funnits innerdelar som har varit i silver eller svarta. En mindre innerdel är ett alternativ istället för en stor och ful om du vill ha den i vardagsrummet. Jag skulle ha valt ovanför köksöppningen men är tveksam om någon är tillräckligt låg och får plats där. Slutligen alt 2.
 
Redigerat:
slurppe99 skrev:
Du kommer att tjäna in 30-35% på värmen varje år. Den är betald inom ca 5 år beroende på pris. Den håller minst 7-10 år så resterande tid är intjänade pengar.
Just detta var vi ju faktiskt inte en aning om, vad säger att elförbrukning sjunker 30%?
Uppvärmningen var ju beräknad till 12000kWh, det ger 3600kWh, luftvärmepumpen arbetar ju även som sämst när den behövs som mest, när det är riktigt kallt ute.

Jag ser den största nackdelen som att man betalar för nått som man inte kan vara säker på att man tjänar igen under livstiden på pumpen, fortsätter elpriserna på nuvarande nivå så kan ju rent av pumpen vara kass långt innan den betalt sig om det vill sig illa, och vad har man då haft för glädje av den?

Jag tycker inte man ska springa iväg och köpa nått innan man har räknat på det riktigt, är ni fler i hushållet som använder saker och ting på annat sätt så har ni andra förutsättningar, ni kanske lagar mer mat, tittar mer på tv, tar längre varma duschar, har fler datorer osv än vad gamlingarna som bodde där innan hade.

Så släng inte ut pengar på nått förrän du vet att du tjänar på det, 16000kr inklusive installation låter för övrigt billigt, jag hittade ingen pump från kylfirma för under 20 000kr när jag köpte till garaget, där gjorde julapumpen för 4995kr sig rätt bra.
 
Pumba skrev:
Just detta var vi ju faktiskt inte en aning om, vad säger att elförbrukning sjunker 30%?
Uppvärmningen var ju beräknad till 12000kWh, det ger 3600kWh, luftvärmepumpen arbetar ju även som sämst när den behövs som mest, när det är riktigt kallt ute.

Jag ser den största nackdelen som att man betalar för nått som man inte kan vara säker på att man tjänar igen under livstiden på pumpen, fortsätter elpriserna på nuvarande nivå så kan ju rent av pumpen vara kass långt innan den betalt sig om det vill sig illa, och vad har man då haft för glädje av den?

Jag tycker inte man ska springa iväg och köpa nått innan man har räknat på det riktigt, är ni fler i hushållet som använder saker och ting på annat sätt så har ni andra förutsättningar, ni kanske lagar mer mat, tittar mer på tv, tar längre varma duschar, har fler datorer osv än vad gamlingarna som bodde där innan hade.

Så släng inte ut pengar på nått förrän du vet att du tjänar på det, 16000kr inklusive installation låter för övrigt billigt, jag hittade ingen pump från kylfirma för under 20 000kr när jag köpte till garaget, där gjorde julapumpen för 4995kr sig rätt bra.
Jag svarade TS om för och nackdelar med en luft/luftvärmepump. Jag utgick från energibesiktarens bedömning som faktiskt inte är i överkant utan realistisk vid låg förbrukning. "Så släng inte ut pengar på nått förrän du vet att du tjänar på det". Hur har du räknat på det när du lämnade förslaget om braskamin? Energimyndigheten ger information och har tester på luft/luftvärmepumpar.
 
slurppe99 skrev:
Jag svarade TS om för och nackdelar med en luft/luftvärmepump. Jag utgick från energibesiktarens bedömning som faktiskt inte är i överkant utan realistisk vid låg förbrukning. "Så släng inte ut pengar på nått förrän du vet att du tjänar på det". Hur har du räknat på det när du lämnade förslaget om braskamin? Energimyndigheten ger information och har tester på luft/luftvärmepumpar.
Vadå räkna, jag skrev att det är trevligare med en braskamin än med en luftvärmepump, jag betalar gärna 2000kr om året för att slippa ha en luftvärmepump, tv-avgiften är ju högre än vad TS kommer tjäna på en luftvärmepump.

Energikalkylen för TS hus tycker jag verkar bluff, 14000kWh för all elförbrukning varav 12000kWh är uppvärmning, dels så är det väl få familjer som klarar sig på 2000kWh om året i hushållsel, sen borde ju även tex nuvarande värmepump som värmer vatten dra en del av dessa 12000kWh, dessa får du ju inte heller igen på att installera en LLVP eftersom FLVP behöver el med.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.