Ingen har sagt att det inte finns en tryckskillnad mellan före och efter en pump. Vad vi säger är att trycket vid expansionskärlet är samma oavsett var pumpen sitter.
 
J jonaserik skrev:
En till som har någon synpunkt på detta . är du en röris så du vet vad som händer före och efter en pump.
Går inte i i detalj på inläggen , men bara se vad som står i # 16, # 17 , # 20 ,# 23 och 26 så framkommer att det inte finns någon skillnad före eller efter en pump.
Jag har läst de inläggen igen nu, men förstår ändå inte. Det står att trycket vid expansionskärlet är oförändrat. Du får gärna stryka under de ställen där det står att trycket på andra sidan pumpen är oförändrat.

Sen kan du sluta att bli kränkt över en massa påhittade saker och förstöra hela tråden så så fort någon svarar någonstans där du råkar ha skrivit.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har läst de inläggen igen nu, men förstår ändå inte. Det står att trycket vid expansionskärlet är oförändrat. Du får gärna stryka under de ställen där det står att trycket på andra sidan pumpen är oförändrat.

Sen kan du sluta att bli kränkt över en massa påhittade saker och förstöra hela tråden så så fort någon svarar någonstans där du råkar ha skrivit.
Inte kränkt men det ska vara fakta i ett forum när någon frågar om något, inget annat, inte några tyckanden eller gissningar, har man inte klart för sig vad som är vad ska man bara läsa. och lära sig. Kanske fråga om varför det blir så. frågade om du var röris och jobbar/at med rörinstallationer, men inget svar på det.
 
”har man inte klart för sig vad som är vad ska man bara läsa.”

Ska bi tolka det som att du tänker sluta skriva och bara läsa?
 
J jonaserik skrev:
frågade om du var röris och jobbar/at med rörinstallationer, men inget svar på det.
Spelar det någon roll om jag har installerat över 3000 värmepumpar under 30 år i branschen?
Det går ju ändå inte att bemöta dina inlägg när du själv hittar på något att kritisera.

Du får ett sista försök att visa exakt vart någon påstår att det inte är någon tryckskillnad över pumpen.
 
D Daniel 109 skrev:
Ingen har sagt att det inte finns en tryckskillnad mellan före och efter en pump. Vad vi säger är att trycket vid expansionskärlet är samma oavsett var pumpen sitter.
NU snurrar du till det igen, framkom tydligt att det inte var någon skillnad mellan för och efter pumpen och senare börjar dt komma om något kärl. Det var inte starten på det hela utan att det var samma tryck oavsett före och efter , var kom flödet ifrån sa du själv. men var och en är salig i sin tro att det är så här det är. Bara fakta som gäller, sättes en manometer före eller efter en pump så är det en skillnad i visningen, men det dementerades av en del. Ta du och sätt en manometer på vardera sida om någon av dina pumpar, stäng av pumpen och dom visar lika, starta pumpen och läs av, så har du sanningen i visning av tryck.
 
Nej, det är inget som har skrivit det. Gå tillbaka och läs igen.
 
useless useless skrev:
Du får ett sista försök att visa exakt vart någon påstår att det inte är någon tryckskillnad över pumpen
Det med sista försök kan du tala med dom andra om , finns lite nedan söm kan vara värt att läsa

Citat # 16 Daniel 109 . Pumpen kommer att starta ett flöde i slingan utan att det blir något flöde till eller från expansionskärlet, det oavsett om pumpen

Svar inget flöde till eller från kärlet ?? hur förklaras det , pumpen före så ökar trycket , efter så minskar det.


Citat # 17 TotalControll Då det är ett slutet system med vatten som är inkompressibel fluid så är det enda sättet att ändra trycket över expansionskärlet är att minska eller öka volymen i systemet.

Svar pumpen ökar och minskar trycket genom tryck eller sug om pumpen är före eller efter, att ändra trycket i systemet har ingen talat om , nya rön., Nu var det pumpens placering.

Citat # 20 Daniel 109
Det blir ingen tryckförändring i expansionskärlet ändå. Det finns ingen vätska som kan flöda till eller från kärlet.

Svar Med pumpen före så ökar ett flödet in i kärlet och tvärtom med pumpen efter

Citat # 23 Daniel 109 Var kommer det flödet ifrån?

Svar Ja det kan du fråga sig om , finns det ingen pump installerad då

Citat # 26 TotalControl Det enda som kan komprimera blåsan är ett volymflöde vatten. Detta vatten måste således komma någonstans ifrån

Svar Naturligtvis , av pumpen så klart

Citat # Totalcontrol Manometer skriver du. Lägre tryck vid sug än ut.
Men nu gäller det vid expansionskärl med manometer

Svar Tillkom som en bonus senare

Citat # 37 TotalControll Jag svarade dig. Vid inloppet råder undertryck och utloppet övertryck.

Svar Härligt nu kom det med olika tryck före och efter en pump

Citat # 41 TotalControll Har ingen fel att erkänna. Manometern expansionskärl kommer visa samma systemtryck oavsett om pumpen är igång eller inte.

Svar nej det kommer inte manometern att göra , systemtryck är när systemet är i vila , eller är det konstanttryck i ett kärl. tveksamt med det svaret ,

Citat # 42 Daniel 109 Manometern kommer att visa samma tryck hela tiden, oavsett om pumpen sitter på A eller B och om den går eller inte

Svar Nu igen samma värde om pumpen är i drift eller inte ???
 
J jonaserik skrev:
Svar Med pumpen före så ökar ett flödet in i kärlet och tvärtom med pumpen efter
Jag har aldrig sett ett system med flöde in i expansionskärlet. Ja, förutom då kärlet har rostat sönder...
 
Du har fel. Trycket på manometern vid expansionskärlet påverkas inte av cirkulationspumpen. Oavsett om den är av eller på eller. Kila ner i ditt pannrum vetja och testa.

Du har rätt att det är undertryck vid pumpens inlopp samt övertryck vid pumpens utlopp.

I och med du har svårt att förstå skrift så har jag leta fram lite fort en bild för dig att förstå varför inte trycket ändras vid expansionskärlet när pumpen är igång.

Statiska trycket är 10 psi i exemplet.

Diagram som visar statiskt tryck på 10 psi i ett värmesystem och hur cirkulationspumpen inte påverkar trycket vid expansionskärlet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har aldrig sett ett system med flöde in i expansionskärlet. Ja, förutom då kärlet har rostat sönder...
Har inte sagt det heller , men vid start/stopp så ökar eller minskar trycket i kärlet beroende på var pump och kärl är placerade, sen hur mycket har jag inte sagt något om. Och då reagerar även manometern efter det.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du har fel. Trycket på manometern vid expansionskärlet påverkas inte av cirkulationspumpen. Oavsett om den är av eller på eller. Kila ner i ditt pannrum vetja och testa.
Inte påverkar ?? beror lite på hur delarna är installerade , med den skissen som du hittat där för att knäppa mig på fingrarna så påverkas kärlet av pumpen och intet nytt under solen. Du talar så varmt om tryckfall och annat, vad händer i kärlet om pumpen suger från höger eller från vänster på din bild och motstånd och tryckfall är- Ena vägen sugs det och trycket minskar och andra vägen så ökar det , tryckmätaren kommer att reagera possitivt eller negativ. Har du annan vetskap så är du nog unik.
 
D Daniel 109 skrev:
Ska bi tolka det som att du tänker sluta skriva och bara läsa?
Behöver inte bara läsa som din antydan till att lära. Jag har nog tillräcklig kunskap och erfarenhet så det räcker.
 
J jonaserik skrev:
Har inte sagt det heller , men vid start/stopp så ökar eller minskar trycket i kärlet beroende på var pump och kärl är placerade, sen hur mycket har jag inte sagt något om. Och då reagerar även manometern efter det.
Du skrev att flödet ökar in i kärlet. Läs inlägg #53 om du inte tror mig.
 
useless useless skrev:
Du skrev att flödet ökar in i kärlet. Läs inlägg #53 om du inte tror mig.
Det var för de andra sa att trycket i kärlet påverkas inte av pumpen, klart det blir ett flöde in/ut men har aldrig nämnt hur mycket. Sen hur det tolkas i textens sammanhang om påverkan av tryck är en annan sak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.