Trycket sjunker, när vätskan blir kallare!
 
Manometer skriver du. Lägre tryck vid sug än ut.

Men nu gäller det vid expansionskärl med manometer.
 
J jonaserik skrev:
Inte förstår ??? Nu spetsar vi till det kraftigt. och ni har att svara både du TotalControl och Daniel 109. Ett antagande att det är 1 bar i systemet. Om det finns en manometer på båda sidor om en pump och den inte är i drift , vad visar den då. i tryck Vad händer och visar dessa manometrar om pumpen startar då . bry er inte om några beräkningar. nu. Utan bara om vad som är på dom. plus/ minus eller vad. Inget svammel nu, om det ena eller andra, utan bara fakta.
Vi kan väl låna den exceptionellt fina bilden... Fakta:
- När pumpen står still är P1 och P2 samma, dvs 1 bar.
- När pumpen går är P2 fortfarande 1 bar eftersom trycket i expansionskärlet är detsamma
- När pumpen går är P1 högre än P2.
- Skillnaden mellan P1 och P2 är samma som tryckfallet i ledningen vid det aktuella flödet.

Handritad skiss av ett rörsystem med tryckpunkterna P1 och P2 samt en pump och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vi kan väl låna den exceptionellt fina bilden... Fakta:
- När pumpen står still är P1 och P2 samma, dvs 1 bar.
- När pumpen går är P2 fortfarande 1 bar eftersom trycket i expansionskärlet är detsamma
- När pumpen går är P1 högre än P2.
- Skillnaden mellan P1 och P2 är samma som tryckfallet i ledningen vid det aktuella flödet.

[bild]
Det är inte du som ska svara även om du gör det. Ingen skugga över dig. Det är de andra två som ska svara med fakta och inget annat. Det är dessa på forumet som alltid ska vara exsperter på pumpdirft verkar det som och har då att förklara sina teser och skrivelser.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Manometer skriver du. Lägre tryck vid sug än ut.

Men nu gäller det vid expansionskärl med manometer.
Försök inte gå runt det här som katten kring het gröt, det finns inga genvägar för svar. SVARA nu på frågorna som jag ställde. Annars gör en Kungspudel, men det är du nog för stolt för. att erkänna något.
 
J jonaserik skrev:
Det är inte du som ska svara även om du gör det. Ingen skugga över dig. Det är de andra två som ska svara med fakta och inget annat. Det är dessa på forumet som alltid ska vara exsperter på pumpdirft verkar det som och har då att förklara sina teser och skrivelser.
Ingen av dom har väl gett några svar som motsäger det jag skrev?

förutom då att jag hävdar att det blir en tryckstöt när pumpen startar...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Försök inte gå runt det här som katten kring het gröt, det finns inga genvägar för svar. SVARA nu på frågorna som jag ställde. Annars gör en Kungspudel, men det är du nog för stolt för. att erkänna något.
Jag svarade dig. Vid inloppet råder undertryck och utloppet övertryck.

Spelar ingen roll om jag förklarar för dig något mer invecklat med tryckgradient, point of no pressure change etc för du förstår ändå inte vad jag skriver.
 
Jag håller helt med om det Useless skrev i inlägg 33. Det finns ingen anledning att jag skriver samma sak en gång till.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag svarade dig. Vid inloppet råder undertryck och utloppet övertryck.
Bra nu är du på en liten väg tillbaka på dina påståenden om tryck , men erkänn då att du har lite fel med det du skriver om tryck före och efter en pump. oavsett något kärl eller inte . Då kan det bli ordning på den här tråden.

Väntar på Daniel 109 :svar nu så tråden kommer ner på ruta 1 igen med de fakta som råder för tryck före och efter en pump.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag håller helt med om det Useless skrev i inlägg 33. Det finns ingen anledning att jag skriver samma sak en gång till.
NU kom något om tryckstöt. Det var inte min fråga , Så gå inte du med som katten runt het gröt och försök att förringa dina inlägg med att såga någon jäms med anklarna och säga att någon har helt fel. Kanske dags för en pudel för dig med.
 
J jonaserik skrev:
Bra nu är du på en liten väg tillbaka på dina påståenden om tryck , men erkänn då att du har lite fel med det du skriver om tryck före och efter en pump. oavsett något kärl eller inte . Då kan det bli ordning på den här tråden.

Väntar på Daniel 109 :svar nu så tråden kommer ner på ruta 1 igen med de fakta som råder för tryck före och efter en pump.
Har ingen fel att erkänna. Manometern expansionskärl kommer visa samma systemtryck oavsett om pumpen är igång eller inte.
 
J jonaserik skrev:
NU kom något om tryckstöt. Det var inte min fråga , Så gå inte du med som katten runt het gröt och försök att förringa dina inlägg med att såga någon jäms med anklarna och säga att någon har helt fel. Kanske dags för en pudel för dig med.
Nej, det står inte ett ord om någon tryckstöt i det inlägget. Jag har inte skrivit fel i något inlägg vad jag sett. Så det finns inget att ta tillbaka.

Manometern kommer att visa samma tryck hela tiden, oavsett om pumpen sitter på A eller B och om den går eller inte.

Det under förutsättning att vi bortser från temperaturförändringar och formförändringar i rör och kollektorslang. Tar man med de aspekterna så blir det ju viss påverkan. Men nu diskuterade vi ju pumpens påverkan.

Jag trodde att du skulle förstå med min bild och väldigt handfasta förklaring.
 
Inga fel av någon av ER , beklagar ER , då det är ett tryckförhållande mellan om pumpen går eller inte , manometer på ena eller andra sidan ger vid pumpstopp lika värde och vid start pump blir det skillnad om den sitter före eller efter pumpen. Men klart att låser man fast sig vid något så går det inte att ändra sig , då har ni rätt. Elementär pumphysteri ( min/max före och efter en pump ) existerar inte i eran värld tydligen. Så håll fast vid era uppfattningar och teorier. och ändra er inte. Men så som jag uppfattat erpå era inlägghär och i andra trådar så är ni inga rörisar och jobbar/at med rördragningar annat än kanske som hempul då.. Vet inte om det finns rörisar på detta forum som läser detta. Men kanske tycker att det inte är värt att skriva något. för att bli sågade. av .någon som ska vara bäst och veta allt om rörjobb. Verkar tunt med dom här. .
 
I vilket inlägg påstår någon att det inte blir olika tryck på respektive sida pumpen??
Vem är det du argumenterar emot egentligen?
 
useless useless skrev:
I vilket inlägg påstår någon att det inte blir olika tryck på respektive sida pumpen??
Vem är det du argumenterar emot egentligen?
En till som har någon synpunkt på detta . är du en röris så du vet vad som händer före och efter en pump.
Går inte i i detalj på inläggen , men bara se vad som står i # 16, # 17 , # 20 ,# 23 och 26 så framkommer att det inte finns någon skillnad före eller efter en pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.