Kopplar du ihop två tuber så händer inte detta! Använder oss av värmekanoner på byggena, och då är det två tuber som gäller för att undvika att en fryser

H Harald Blåtumme skrev:
På tal om gasolgrillar kan jag ju förmedla en intressant sak jag märkte idag.

Gasolflaskan, en PC10 var nästan slut. Avslutade grillningen med att bränna av med alla fyra brännarna på max som jag brukar göra. Men… efter bara några minuter så minskade gastrycket betänkligt och blev inte alls de 300+ grader jag väntade mig. Snarare ynkliga 125 grader eller så, brännarna puffade litet on/off som om gasen var slut. Men det fanns flera liter kvar konstaterades.

Visade sig att gasolflaskan hade blivit så kall att det var frost undertill, hur många minusgrader där var vet jag inte. Aldrig varit med om att högt gasuttag kan ge dessa effekter i typ plus 20 grader utetemperatur men nu lärde jag mig något nytt.

Kompositflaskor har sina sidor kan konstateras, ska man köra max under lång tid får man med andra ord se till att flaskan inte blir underkyld. Kanske detta bara är ett fenomen vid nästan tom flaska jag vet inte men jag tar med mig detta.
 
  • Gilla
Tobias_75 och 1 till
  • Laddar…
Det är en av orsakerna att jag bara har PA11 tuber. De andra orsakerna är vikten och den tredje att den inte rostar, den fjärde att den tål slag bättre än PC10 (men inte lika bra som P11), just den sista kan vara en "upplevd" orsak, men jag gillar PA11 bättre än PC10 av den orsaken.
 
Kanske en dum följdfråga men jag testar.

Kan det vara därför som jag upplever att gasolbrännaren till ogräset tappar effekt efter en stunds användning?
Engångstuben blir iskall och trycket verkar att avta men blir ok igen nästa gång jag använder den.
 
john68 john68 skrev:
Kanske en dum följdfråga men jag testar.

Kan det vara därför som jag upplever att gasolbrännaren till ogräset tappar effekt efter en stunds användning?
Engångstuben blir iskall och trycket verkar att avta men blir ok igen nästa gång jag använder den.
Så är det med all säkerhet. Dessutom brukar det vara butan/isobutanblandning i engångstuber som har egenskapen att fungera dåligt redan neråt +/- 0 C, det övervägande propan i de vanliga gasolflaskorna med en kokpunkt neråt -40 C.

L Limpan4all skrev:
Det är en av orsakerna att jag bara har PA11 tuber. De andra orsakerna är vikten och den tredje att den inte rostar, den fjärde att den tål slag bättre än PC10 (men inte lika bra som P11), just den sista kan vara en "upplevd" orsak, men jag gillar PA11 bättre än PC10 av den orsaken.
Ja förutom tipset ovan av Björne-85 med parallellkopplade flaskor så är det väl att man får ha aluminiumflaska. Stålflaskorna (P11) hade jag tidigare och det var ett jäkla kånkande, aluminium betydligt lättare och dessutom utmärkta värmeledningsegensklaper. Dock osäker på om dessa kan ”fyllas” /bytas i gasolautomater som jag brukar använda mest pga pris och tillgänglighet.
 
  • Gilla
Ore och 1 till
  • Laddar…
Gasolautomater är något jag aldrig har hör talas om, vad är det?

Själv så åker jag till närmaste påfyllningsstation, då betalar jag bara för mängden dom "häller i" www.gasolmacken.se
 
Idén med att ha två parallellkopplade gasolflaskor är inte så dum eftersom jag ändå har en i reserv alltid.

Frågan är bara hur man gör detta på ett säkert sätt. Grenar man ihop efter reduceringsventilerna (en per flaska) med en trevägs slangsockel helt enkelt?

Tänkte mig alltså:
FlaskaA => ReduceringsventilA => SlangA => T-koppling => Slang => Grillen
FlaskaB=> ReduceringsventilB => SlangB =^
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Idén med att ha två parallellkopplade gasolflaskor är inte så dum eftersom jag ändå har en i reserv alltid.

Frågan är bara hur man gör detta på ett säkert sätt. Grenar man ihop efter reduceringsventilerna (en per flaska) med en trevägs slangsockel helt enkelt?

Tänkte mig alltså:
FlaskaA => ReduceringsventilA => SlangA => T-koppling => Slang => Grillen
FlaskaB=> ReduceringsventilB => SlangB =^
 
QUOTE="Björne-85, post: 4269870, member: 376450"][/QUOTE]
Jepp
H Harald Blåtumme skrev:
Idén med att ha två parallellkopplade gasolflaskor är inte så dum eftersom jag ändå har en i reserv alltid.

Frågan är bara hur man gör detta på ett säkert sätt. Grenar man ihop efter reduceringsventilerna (en per flaska) med en trevägs slangsockel helt enkelt?

Tänkte mig alltså:
FlaskaA => ReduceringsventilA => SlangA => T-koppling => Slang => Grillen
FlaskaB=> ReduceringsventilB => SlangB =^
 
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
Tack för det!
Tycker ofta att det är svårt att tömma tuberna ordentligt, särskilt om man vill ha effekt hela tiden.
Nu blir det till att köpa två T-kopplingar och reducerventiler till helgen.
Har 2st pc 10:surprised:r och två pc 5:surprised:r.
Tidigare har jag haft tior a inkopplade på varsin grill och satt dit femmorna när det varit dags att byta.

Har också en stål 11 :a
Har blivit lite tuber sedan husvagnslivet.
 
Bara som ett tips. Kolla med din kommuns räddningstjänst vad de har för regler angående gasol...
Så du inte åker dit på allmänfarlig vårdslöshet eller annat juridiskt skit efter/om något dåligt skulle hända.
 
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Bara som ett tips. Kolla med din kommuns räddningstjänst vad de har för regler angående gasol...
Så du inte åker dit på allmänfarlig vårdslöshet eller annat juridiskt skit efter/om något dåligt skulle hända.
Jo jag har kollat tidigare. Man får normalt sett ha en behållare som används och en i reserv. Men det är också behovet som styr, som jag fick förklarat för mig så är mitt behov att ha två behållare, eftersom jag använder två grillar, och jag ska då kunna ha två extrabehållare. Men det här ska inte gå att dra hur långt som helst såklart.
 
  • Gilla
Grillo
  • Laddar…
Ville bara inte att du skulle kunna råka illa ut pga okunskap, men du har ju toppkoll.
 
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
R
T Tobias_75 skrev:
Jo jag har kollat tidigare. Man får normalt sett ha en behållare som används och en i reserv. Men det är också behovet som styr, som jag fick förklarat för mig så är mitt behov att ha två behållare, eftersom jag använder två grillar, och jag ska då kunna ha två extrabehållare. Men det här ska inte gå att dra hur långt som helst såklart.
Aha, så mina fyra PC10 borde m.a.o. vara ok? En till grillen, två till terassvärmarna, och en i reserv.

Jag trodde att jag låg en liten bit på fel sida om gränsen.
 
P
L Limpan4all skrev:
Bara som ett tips. Kolla med din kommuns räddningstjänst vad de har för regler angående gasol...
Brukar det finnas regler om sånt?
Jag satte helt sonika upp en skylt med texten "Gasbehållare, bringas i säkerhet vid brandfara" på dörren till ladan. Då vet ju räddningstjänsten vad som finns där om de kommer på besök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.