J Jakob Hareide skrev:
Köpte en Napoleon förra året för att ha som snabbalternativ bredvid kammadon. Ranglig konstruktion o underredet passade inte till 100% m grillkammaren. Det sämsta var fettbranden spm uppstod på andra grillningen. I mina ögon helt felkonstruerade avrinningsgaller som snarare samlar upp fettet ovanför brännarna änn att det får rinna ner mellan som på Weber. Sistnämda är betydligt bättre (har haft 6 olika), men dyrare.... . Kom i håg handskar vid montering, många skarpa kanter. Lycka till!
Vilken modell hade du. Har hört få som är missnöjda med Napoleon. Har själv en 825PRO, så inte jämförbart med instegsmodellerna kanske. Men har inte sett en Weeber som är ens i närheten i byggkvalitet (Min väger 205KG)... Sizzle zonen är dock det jag uppskattar mest. Kommer nog aldrig kunna skaffa en grill utan.
eller jag har en Weeber Q2000 på vårt sommarställe. Har ett helsike att grilla bra på den, då det är svårt att få bra temp.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Fick precis reklam från Pricerunner om ett test. Jag har ingen uppfattning om testets kvalitet men det kanske kan någon lite input.

[länk]
Det är säkert helt rätt vinnare i det sällskapet. Landmann och Webers mobila minigrillar.
 
M mojjen skrev:
eller jag har en Weeber Q2000 på vårt sommarställe. Har ett helsike att grilla bra på den, då det är svårt att få bra temp.
Kanske inte så konstigt, en liten oisolerad minigrill med väldigt begränsad effekt...

Javisst den heter Weber men där slutar nog likheterna med tex Genesis-modellerna. Har en Genesis II 410, extremt trevlig och enkel att grilla på även när det är kallt ute. Rost, nej inte vad jag har sett röken av men tiden får väl utvisa.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Köpte för en månad sedan en Weber Genesis II E-310 på ICA Maxi för 8 999 och fick ett gratis rotisseri (kampanj som krävde att man registrerade sin Genesis senast 15/4) från Weber. Upplever den som mycket hög kvalitet. Det enda jag kan klaga på är temperaturen då den saknar sear station / sizzle zone men funderar på om det går att ha ett koltråg i denna, någon som vet? Har bara sett koltråg från Napoleon...
https://www.napoleongrillar.se/accessories/view_item/5

Hade jag köpt en ny idag kanske det hade blivit en Napoleon Phantom vilka jag tycker är riktigt snygga och har extra allt. Ganska dyr men det finns en i modellen Rouge också som bör vara mindre dyr.
https://www.napoleongrillar.se/grills/view_item/35
 
R
R Rosqvist skrev:
Det enda jag kan klaga på är temperaturen då den saknar sear station / sizzle zone men funderar på om det går att ha ett koltråg i denna, någon som vet? Har bara sett koltråg från Napoleon...
Blanda inte ihop Napoleons Sizzle zone med Webers sear zone. Den förstnämnda använder IR-teknik och kan nå upp till ca 800C medans Webers bara är ett extra brännarrör som gör det lite varmare än normalt.

Och, nej. Jag skulle absolut inte försöka köra kol i en grill som inte är avsedd för det. Webers är inte det.

Har du gått från kolgrill till gasol så är det tyvärr så att du kommer uppleva den som märkbart kallare och få anpassa grillningen till det.
 
F
R RoAd skrev:
Blanda inte ihop Napoleons Sizzle zone med Webers sear zone. Den förstnämnda använder IR-teknik och kan nå upp till ca 800C medans Webers bara är ett extra brännarrör som gör det lite varmare än normalt.

Och, nej. Jag skulle absolut inte försöka köra kol i en grill som inte är avsedd för det. Webers är inte det.

Har du gått från kolgrill till gasol så är det tyvärr så att du kommer uppleva den som märkbart kallare och få anpassa grillningen till det.
tycker nästan man får ha fantasi för att öht förnimma att Webers Sear Station skulle vara varmare öht tyvärr. Det kommer inte att bli nån mer Weber.
 
  • Gilla
lassebrun
  • Laddar…
Vad jag sett rekommenderar man minst 48 000 btu för att grillen ska fungera tillfredsställande.
 
P
BTU? Vi lever i det tjugoförsta århundradet nu. SI gäller. ;)
 
Det finns ett land i väster som har ett bredare utbud och mycket informativa forum etc.
Där använder man BTU och då slipper man hålla på och konvertera när man jämför olika tillverkare och modeller.
Gör man en marknadsundersökning för att förstå vad man behöver för att kunna utföra det man vill hittar man snabbt vad man ska leta efter. Man behöver också inse att mycket som skrivs på respektive tillverkares hemsidor är riktad reklam.

Tex IR brännare/teknik, man värmer alltså med strålning och inte en kontaktyta. Det har människor gjort sedan man började använda eld.
Har man för lite effekt på brännarna i en gasolgrill blir det en varmluftsugn med en tillskjutaned del av värmestrålning från plåten, man har olika namn här, som förhindrar direktkontakt mellan lågan och det man tillagar.
 
R
M Mikasw skrev:
Vad jag sett rekommenderar man minst 48 000 btu för att grillen ska fungera tillfredsställande.
Detta är ju ungefär lika rätt som "ett snöre behöver vara 135 cm långt för att fungera bra". Det beror ju förstås på en mängd faktorer. Hur stor yta grillen har. Hur isolerad den är. Hur cirkulationen inuti ugnen fungerar. Etc etc.


M Mikasw skrev:
Man behöver också inse att mycket som skrivs på respektive tillverkares hemsidor är riktad reklam.

Tex IR brännare/teknik, man värmer alltså med strålning och inte en kontaktyta. Det har människor gjort sedan man började använda eld.
Har man för lite effekt på brännarna i en gasolgrill blir det en varmluftsugn med en tillskjutaned del av värmestrålning från plåten, man har olika namn här, som förhindrar direktkontakt mellan lågan och det man tillagar.
Tolkar jag dig rätt i att du tycker IR/keramiska brännare är ett marknadsföringsknep? Det är det ju förstås inte. Som jag skrivit tidigare så når Napoleons Sizzle zone upp i ca 800C medans den extra brännaren i webers Sear station klarar att öka temperaturen till ca 450C. Det är verkligen inte samma sak (jag har använt båda).

Du ska inte jämföra plåtarna över de vanliga brännarna med den tekniken även om du har rätt i att plåtarna ger strålningsvärme.
 
  • Gilla
Hapsdog
  • Laddar…
Tycker det funkar mycket bra med en vanlig Weber Genesis 410. Mesta jag kör på grillen vill ha en stunds indirekt grillning, sista (eller första) svängen kör jag på riktigt rejält upphettat gjutjärnsgaller på heta sidan och det blir perfekta grillränder. Grillgallrets. temperatur är ju inte det du ser som lufttemperatur under locket... långt därifrån!

Visst vore det ett skoj tillskott att installera IR-brännare men behovet har inte känts skriande hittills. Vet att det finns som tillbehör men avvaktar.
 
R
H Harald Blåtumme skrev:
Tycker det funkar mycket bra med en vanlig Weber Genesis 410. Mesta jag kör på grillen vill ha en stunds indirekt grillning, sista (eller första) svängen kör jag på riktigt rejält upphettat gjutjärnsgaller på heta sidan och det blir perfekta grillränder.
Ja grillränder är ju snygga. Däremot så gör de inte så mycket (positivt) för smaken. De är ju egentligen förkolnat kött vilket inte är vad man vill åt. Det du vill åt är maillardeffekten och det är en annan sak (har man väntat lite för länge när man brynt smör så vet man exakt vad jag pratar om).

H Harald Blåtumme skrev:
Grillgallrets. temperatur är ju inte det du ser som lufttemperatur under locket... långt därifrån!
Jasså? Hur långt därifrån? Det är inte så att du antar det för att det fräser till så skönt när du lägger på köttet? Jag påstår att gallret inte kan hålla mycket högre temperatur än ugnen i övrigt. Anledningen till att du får ränder på maten beror på att värmen överförs effektivare med konduktion (kontakt) än med konvektion (luft).

H Harald Blåtumme skrev:
Visst vore det ett skoj tillskott att installera IR-brännare men behovet har inte känts skriande hittills. Vet att det finns som tillbehör men avvaktar.
Precis så där tänkte jag innan jag fick den "på köpet" när jag köpte min Napoleon. Nu skulle jag aldrig tänka mig en grill utan. Jag använder den minst lika mycket som "huvudgrillen". Så du ska nog inte uttala dig för kategoriskt ;)
 
Intrycket man får av evangelister för IR-brännare är att det är helt värdelöst att grilla utan detta. Jag håller inte med över huvud taget, får fantastiskt bra grillresultat i stort sett alltid och oavsett vad som grillas.

Handlar om teknik, förstå hur värme byggs upp och magasineras i grillens olika zoner och hur man använder den för att få det perfekt på det man grillar.

Ja det finns situationer där jag skulle vilja ha ytterligare litet mer power, om dessa situationer uppträder mer ofta än hittills så skulle givetvis mina mina incitament öka att fixa den funktionen.

Har grillat på bra kolgrillar i decennier så jag vet exakt hur det funkar med riktigt kraftig IR, tro inget annat.
 
  • Gilla
Larsan
  • Laddar…
På tal om gasolgrillar kan jag ju förmedla en intressant sak jag märkte idag.

Gasolflaskan, en PC10 var nästan slut. Avslutade grillningen med att bränna av med alla fyra brännarna på max som jag brukar göra. Men… efter bara några minuter så minskade gastrycket betänkligt och blev inte alls de 300+ grader jag väntade mig. Snarare ynkliga 125 grader eller så, brännarna puffade litet on/off som om gasen var slut. Men det fanns flera liter kvar konstaterades.

Visade sig att gasolflaskan hade blivit så kall att det var frost undertill, hur många minusgrader där var vet jag inte. Aldrig varit med om att högt gasuttag kan ge dessa effekter i typ plus 20 grader utetemperatur men nu lärde jag mig något nytt.

Kompositflaskor har sina sidor kan konstateras, ska man köra max under lång tid får man med andra ord se till att flaskan inte blir underkyld. Kanske detta bara är ett fenomen vid nästan tom flaska jag vet inte men jag tar med mig detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.