Hallå allihopa!

Jag köpte en ny svets (https://verktygsboden.se/maskin-teknik/svets/tigsvetsning/tigsvetsar/tig-w203-acdc) och på hemsidan och i bruksanvisningen avråder de starkt från att använda skarvsladdar, och uppmanar till att använda en övergång från 3-fas CEE till euro-kontakten på svetsen...
Eftersom jag böt de två Semko som fanns i garaget mot en sån där modell med både CEE och en schuko i samma så är det inget problem, men eftersom någon inte tänkte när de satte upp Semko-uttagen sitter de båda nära varandra i helt fel del av garaget...

Sladden på svetsen är ungefär 3 meter, och slangpaketet 4, och längden på garaget är närmare 10 meter, så något måste göras...

Frågan är om de bara avråder från skarvsladd för att ingen ska koppla in svetsen med en 10 meter lång 2x0,75mm2 köpt på IKEA, eller om det faktiskt finns en risk med längre sladd mellan svetsen och säkringsskåpet?

Jag har ungefär 17-18 meter 2,5mm2 kabel redan från centralen till uttaget i garaget, avsäkrat med 16 A ... Finns det någon risk med att lägga till 5 meter 2x2,5mm2 med lämpliga schuko-kontakter i ekvationen?
Framförallt vill jag ju inte skada svetsen, jag tror inte jag svetsar såpass länge på max ström att jag eldar upp huset...
 
Redigerat:
Jag antar att det är spänningsfallet av en klen skarvsladd som är problemet. De väntar sig inte att användaren skall kunna skilja mellan lämpliga och olämpliga skarvsladdar så de garderar sig och skriver "använd inte skarvsladd". Jag har en gång förstört en svets genom att försöka använda den driven av en bensingenerator som inte orkade. Men då pratar vi ju ganska extremt spänningsfall.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Du skriver ju själv om en del av ledtråden till ”begränsningen”. 17-18 m fast förlagd matning till själva uttaget är ju tillåtet eller rättare sagt; du avkrävs ju inte extra kort matning innan du får ta svetsen i bruk. Det är ju en kontrollerad installation av en elektriker (?) som garanterar installationen från säkringen till uttaget. Håller med @Avemo om att det säkert är för att utesluta fel från okunniga användare.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
och uppmanar till att använda en övergång från 3-fas CEE till euro-kontakten på svetsen...
Eftersom jag böt de två Semko som fanns i garaget mot en sån där modell med både CEE och en Euro i samma
Det lär inte vara eurouttag, det lär vara schukouttag.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har ungefär 17-18 meter 2,5mm2 kabel redan från centralen till uttaget i garaget, avsäkrat med 16 A ... Finns det någon risk med att lägga till 5 meter 2x2,5mm2 med lämpliga euro-kontakter i ekvationen?
Eurouttag är det platta uttaget som bara får belastas med max 2,5A.
I ett eurouttag passar bara eurokontakt, går ej att ansluta en schukostickpropp i eurouttag.


Tillverkaren friskriver sig från alla skarvsladdar, bl.a för att slippa klagomål när kunden använder en 20 meter lång 3G0,75-skarvsladd, som är upprullad på en sladdvinda.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det lär inte vara eurouttag, det lär vara schukouttag.

Eurouttag är det platta uttaget som bara får belastas med max 2,5A.
I ett eurouttag passar bara eurokontakt, går ej att ansluta en schukostickpropp i eurouttag.


Tillverkaren friskriver sig från alla skarvsladdar, bl.a för att slippa klagomål när kunden använder en 20 meter lång 3G0,75-skarvsladd, som är upprullad på en sladdvinda.
Får skylla på att jag bara hade fått i mig en kopp kaffe... 😖

Nu är jag inne på den tredje, så hjärnan är nästan på halvfart... 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Inga problem att använda skarvsladd av bra sort, när jag jobbade aktivt med svetsarbeten på industrin och på byggen så var det i regel alltid minst en 25m skarvkabel inblandat.

Enså gången vi stötte på problem var när vi drog typ 100meter skarvsladd för att punkta ihop nå grejer innan flytt, fick sånt spänningsfall att det inte ens gick att punkta ihop grejerna.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Var lite försiktig med så långa skarvsladdar om ni inte har jordfelsbrytare. Personskyddet är högst troligt satt ur spel.

Använd gärna 3g2,5 också.
 
F
Jag skulle gissa på att svetsen inte har PFC. Resultatet av en förlängningssladd med spänningsfall är rimligtvis att svetsen inte uppfyller sin utlovade intermitten, bränner säkringar då strömmen går upp. Jag antar att det finns nån form av underspänningsskydd. Men vi har bra med spänning jämfört med väldigt många andra marknader som samma svets går på så jag är rätt övertygad om att du kan svetsa på med moderata förlängningssladdar på 2,5 kvmm utan problem. Kanske att du drar nån dvärgbrytare om du pressar den för länge över 200A på 16A säkring.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Problemet är med 95% säkerhet att nästan alla skarvsladdar man köper, eller har är 3g1,5mm2.
Tjockleken på strömkabeln till svetsen vittnar om att det är 3g2,5mm2. Sannolikt går det alltså utmärkt att använda förlängningskabel, om den också är 3g2,5mm2.
Men då väldigt få människor förstår vad kabelarea är, så tar tillverkaren det säkra före det osäkra och säger att man inte får använda förlängningssladd.
 
F
L Lutte skrev:
Inga problem att använda skarvsladd av bra sort, när jag jobbade aktivt med svetsarbeten på industrin och på byggen så var det i regel alltid minst en 25m skarvkabel inblandat.

Enså gången vi stötte på problem var när vi drog typ 100meter skarvsladd för att punkta ihop nå grejer innan flytt, fick sånt spänningsfall att det inte ens gick att punkta ihop grejerna.
Det är skillnad på svets och svets så det går inte att generalisera så som du gör. En 1-fas utan PFC svarar extremt mycket sämre på spänningsfallet än en med PFC.
 
Jag kör med en 1,5mm^2 skarvsladd med lite längd på ibland. Det medför att effekten på svetsen blir märkbart lägre. Men jag har inte märkt av någon risk med det.
 
F fsn skrev:
Jag skulle gissa på att svetsen inte har PFC. Resultatet av en förlängningssladd med spänningsfall är rimligtvis att svetsen inte uppfyller sin utlovade intermitten, bränner säkringar då strömmen går upp. Jag antar att det finns nån form av underspänningsskydd. Men vi har bra med spänning jämfört med väldigt många andra marknader som samma svets går på så jag är rätt övertygad om att du kan svetsa på med moderata förlängningssladdar på 2,5 kvmm utan problem. Kanske att du drar nån dvärgbrytare om du pressar den för länge över 200A på 16A säkring.
Den har inte den bästa instruktionsboken jag sett, men långt ifrån den värsta... Det står inget om PFC någonstans, men däremot fanns ett kopplingsschema där det nämns;
Tekniskt diagram med elektriska komponenter och beskrivningar, cirkelmarkerad del, blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle den kunna tänkas ha PFC tror du?
 
Då har du ju PFC i den. Det talsr dock inte om hur funktionen är byggd i just din svets. Någon kombination av kondensatorer, spolar och elektronik i alla fall.
För min nya lilla Esab-TIG står det såhär:
” PFC säkerställer en stabil båge och motståndskraft mot strömvariationer även vid arbete med långa förlängningskablar upp till 100 meter”.
Den verkar alltså vara till för att stabilisera svetsarbetet, men även optimera effektuttaget.

Intressant det där med PFC som funktion. Jag vill minnas att det gjorde att svetsen drog mycket mer på ”tomgång” men att man kunde belasta hårdare utan att säkringen löste ut. Nu talar vi om ”förr i tiden”. Ett sätt att minska effektuttaget momentant.
 
F
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Då har du ju PFC i den. Det talsr dock inte om hur funktionen är byggd i just din svets. Någon kombination av kondensatorer, spolar och elektronik i alla fall.
För min nya lilla Esab-TIG står det såhär:
” PFC säkerställer en stabil båge och motståndskraft mot strömvariationer även vid arbete med långa förlängningskablar upp till 100 meter”.
Den verkar alltså vara till för att stabilisera svetsarbetet, men även optimera effektuttaget.

Intressant det där med PFC som funktion. Jag vill minnas att det gjorde att svetsen drog mycket mer på ”tomgång” men att man kunde belasta hårdare utan att säkringen löste ut. Nu talar vi om ”förr i tiden”. Ett sätt att minska effektuttaget momentant.
Betvivlar att det är PFC i Dans svets faktiskt. Vilken ESAB Tig är det du har? PFC gör extremt stor skillnad för effektiviteten, verkningsgraden. Tomgången har väl inget med det att göraq alls tror jag, det hade vvarit extremt kontraproduktivt då de nya lagkraven av nån anledning fokuserar mycket på tomgångseffekt.Generellt så är det omöjligt att sätta en enfas på EU-marknaden certifierad 60974-1. Eventuellt att man kan fuska sig fram med 60974-6 på nåt sätt men får då istället betydligt tuffare EMC-krav. Men jag låter det vara osagt.
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den har inte den bästa instruktionsboken jag sett, men långt ifrån den värsta... Det står inget om PFC någonstans, men däremot fanns ett kopplingsschema där det nämns;
[bild]

Skulle den kunna tänkas ha PFC tror du?
Jag tror faktiskt inte det. Vad var det för svets, man borde se det på specifikationen, verkningsgrad mm? Det är en rätt påtaglig kostnadsökning med en PFC och jag har aldrig sett nån TIG DC under 12000kr eller nån AC/DC under ca 20000kr med PFC. Jag gissar att energilagringsinduktor är precis vad det låter som, DC-kapacitans som är nödvändigt för att en 1-fas svets öht skall vara svetsbar då det helt enkelt inte finns nån effekt alls 2ggr/50Hz från AC-nätet. Det är av den anledningen det finns massa gamla svetsare med gamla maskiner som säger att det inte funkar att svetsa med 1-fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.