Köksplanerna

K%C3%B6ket.jpg

K%C3%B6ket+EL.jpg

Något så här hade vi tänkt vårt kök...

men då var det elen... inte lätt att veta hur man ska planera.
Vi är väl ganska på det klara hur vi vill ha köket, dock återstår det några funderingar...

En fundering är Imkanalen, spontant känns det som den är lite lång och för många 90 grads vinklar, måste höra med någon som säljer köksfläktar om detta funkar. (Vet att jag postat i EL delen men men:blushing: )

När det gäller elen är inte uttag i taket för taklampor och arbetsbelysning över ön med på bilden.

När det gäller el kontakter vid köksbänken kommer vi att köra med nedsänkta i bänkskivan även på ön.

Eftersom vi bara kommer att ha ett överskåp kommer vi att sätta LED spotlights infällda i "imkanalslådan". Dessa ska man kunna tända både på vanliga brytaren vid dörröppningen och vid bänkskivan. Då vi inte har någon bra lösning på detta idag funderar vi på en trådlös lösning, typ NEXA men det är viktigt att vanliga kontakten också fungerar.

Sen har jag försökt läsa på om KNX system men det verkar dyrt och avancerat, är mer inne på tellstick och lite NEXA prylar. Men som jag förstått går dessa på batterier, och jag vill att även om batterierna tar slut så ska vanliga brytaren funka, någon som vet hur man ska fixa det?

Oj det blev många frågor och funderingar nu, men är det någon som har erfarenheter av liknande projekt eller någon som bara har lite tips mottages allt varmt.

MVH

Da9911
 
Hej!

Ingen som har något endaste litet tips?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Vad gäller imkanalen så är kanske kolfilterfläkt en lösning?

Utan att vara expert så tror jag det är bra att göra ungefär såhär:

En 10A-grupp till kyl och frys, eller två separata grupper där en matar kyl och en frys.

En 10A-grupp separat till diskmaskinen

En 16A trefasgrupp som delas upp så att två faser går till spishällen och den tredje till inbyggnadsugnen.

Fläkten drar relativt lite ström och kan matas från samma grupp som uttag/belysning i närheten.

En/två/tre 10A-grupper för uttag för diverse maskiner.
Det som avgör hur uttag vid bänk och köksö delas upp är hur ni kommer använda köket.
En vattenkokare drar 10A ensam men körs rätt kort tid. En elvisp, stavmixer eller liknande drar däremot inte särskilt mycket ström. En kaffebryggare drar kanske ett par hundra watt, likaså en äggkokare.

Ska ni inte ha någon färdig plats för mikrovågsugn?

Ni kanske skulle överväga nån slags ytterhörnöverskåp dels där ni ritat ett skåp och dels till vänster om högskåpet där ni ritat ugnen?

Fundera också på var och hur ni vill lyssna på musik o.s.v. - att ha snyggt installerade högtalare som låter bra i köket kan vara en bra idé. Man är trots allt i köket rätt stor del av tiden. Om ni inte vill installera värsta svindyra deluxesystemet så kan ett typ färgat i samma färg som ett skåp, klätt över en skåplucka (utan handtag) med ett stort hål sågat i sig (tänk ramen från en vitrinlucka med glaset borttaget) och en standardhögtalare innenför vara en lösning. Om ni vill gömma ljudkällan så köp en vanlig stereo med fjärrkontroll, skaffa en "fjärrkontrollförlängare" avsedd just för att förlängs fjärrkontrollsignaler till gömda apparater, och när det är ett kök se till att skaffa en lärbar/förprogrammerad extrafjärrkontroll som ni "sliter" på, så behöver ni "bara" köpa ny fjärrkontroll istället för att byta hela stereon den dagen fjärrkontrollen råkar trilla ner i diskvattnet.

Oavsett om ni väljer nån slags smart lösning eller inte så tänk på att ha manöverknappar där man verkligen vill både tända och släcka belysningen. Om ni ändå drar el fram till köksön så kan det kanske vara läge att sätta dels lampknappar innanför dörröppningen mot hallen och dels på sidan av köksön som smidigt kan nås både om man står vid köksbänken och om man sitter på "barstol" vid köksön?
 
Hej!

Och tack för mycket bra input. Hade totalt missat stereon, helt klart vill vi ha ett ljudsystem i köket.

När det gäller kolfilter är jag tveksam, egentligen helt utan belägg men jag har fått för mig att det inte är någon bra lösning...
Vi ska även bygga in en micro under ugnen.

ska absolut ta med placering av lampbrytare på ön i beräkningen.

Tack fler får gärna fylla på med åsikter :)

MVH

Da9911
 
Vadför måste du dra imkanalen längs väggarna?
Har du en övervång över köket?
Om du har vinden direkt över köket så gå upp med imkanalen direkt till vinden, sedan lägger du en 15-45graders böj precis vid bjälklaget går upp med rör till nuvarande takgenomföring, där lägger du en lagom böj.

Om du har våningplan/annan lägenhet/mm över ditt kök så funkar det antagligen med dom böjar du får. Vi hade tidigare (med fyrkantiga eternitrör) en 90gradersböj precis ovanför vindgenomgången 2,5 meter liggande rör, 90gradersböj, 4,5 meter liggande rör till tegelmurstocken större delen av ett 90gradersböj var ingutet i murstocken, murstocjshöjden var ca 3,5 meter.
 
Hejsan!

Och tack för svaren, Var kanske lite otydlig i mina frågeställningar, försöker konkretisera:

* Synpunkter på planeringen av el utag, har jag missat nått?

* Hur ska jag "rita" elen? räcker det med att märka ut vad jag vill ha utag, brytare mm och vad de ska gå till typ spis? och ska jag rita det i 2d vägg för vägg eller ska jag märka ut det på planlösningen? Vill försöka göra en så bra plan som möjligt innan jag kontaktar elektrikern.

* Någon som har erfarenheter från NEXA med tellstick duo? fungerar det att köra med vanliga brytare om batteriet tar slut?

* Kan man köra larm och övervakning via tellstick?

* Funkar det med vågrät imkanal med två nittio graders böjjar och totalt ca 9m till muren, eller hade ni dragit upp den genom mellanbjälklaget och fortsatt upp genom plåttaket? eller rentav kolfilter?

* Huset är byggt -46 med tvåkammarbrunn, finns det några speciella krav på avlopp stammarna för att kunna köra avfallskvarn?

Tacksam om ni kan hjälpa mig att räta ut några frågetecken.

MVH
Da9911
 
Nexa har en "dimmerburk" som är tänkt att läggas bakom en vanlig strömbrytare, med två korta sladdsnuttar som sticker ut från burken som ska kopplas in i strömbrytaren. Med en sån så kan du använda både din vanliga strömbrytare (utan risk för att batterier är slut eller liknande) och valfri fjärrstyrning till nexa (inkl tellstick). Jag har inte provat det själv men har svårt att se att det skulle kunna vara nåt problem med det.

För säkerhets skull så är det nog dumt att chansa på att använda kronbrytare (en fas in -> två knappar -> två utgångar) ihop med just en sån nexaburk. Om du vill ha en dubbel strömbrytare ihop med en eller två såna nexaburkar så använd en dubbeltrappbrytare så är de två halvorna helt separerade, och håll reda på vilka anslutningar som hör till vilken halva.

Imkanalfrågorna är nog säkrast att du ställer i annan del av forumet för att få svar från de som borde ha bäst koll.

Jag har inte en aning om vad som gäller avloppet men om jag fick betala en del för slamtömning men det inte var nån marginalkostnad på att slänga fler soppåsar så skulle jag nog valt bort avfallskvarnen. Jag är å andra sidan erkänt dumsnål ibland och lagar sällan mat där jag behöver plocka upp matrester/skalrester ur vasken...

Vad gäller placeringen av uttag så är det viktigaste nog att ha uttag så att varje bänkyta kan ha något elektriskt anslutet utan att sladdar behöver korsa över spisen eller diskhon (eller ligga över golvet).

Som redan sagts, fundera på vilka apparater ni kan tänkas vilja ha var, hur mycket ström de drar och vilka av dem ni kan tänkas köra samtidigt. Det är vad som avgör vilka uttag som kan sitta på samma säkring (10A) och vilka som bör sitta på olika säkringar.

Tellstickfrågorna är kanske bra att ställa t.ex. här:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/
 
Da9911 skrev:
* Hur ska jag "rita" elen? räcker det med att märka ut vad jag vill ha utag, brytare mm och vad de ska gå till typ spis? och ska jag rita det i 2d vägg för vägg eller ska jag märka ut det på planlösningen? Vill försöka göra en så bra plan som möjligt innan jag kontaktar elektrikern.
Ja det räcker för elektrikern. Vanligen duger en 2d-planlösning - då hamnar uttag och strömbrytare på standardiserad höjd. Har du speciella önskemål så får du ange det specifikt. Din 3d-bild är ju inte dum alls :)
 
Beroende på effekter.

3x2.5 Spis
3x2.5 Ugn/Micro
3x1.5 Belysning, uttag, kyl/frys, kaffekokare, fläkt, diskmaskin

Eventuellt separat matning till diskmaskin,kaffekokare beroende på effekt

Spis/Ugn idag kan ju ligga på upp mot 10kw, kyl brukar ligga på några få hundra.

Vill du vara framtidssäker när du ändå är igång lägg upp någon extraslang från centralen.
 
RickeT skrev:
Beroende på effekter.

3x2.5 Spis
3x2.5 Ugn/Micro
3x1.5 Belysning, uttag, kyl/frys, kaffekokare, fläkt, diskmaskin

Eventuellt separat matning till diskmaskin,kaffekokare beroende på effekt

Spis/Ugn idag kan ju ligga på upp mot 10kw, kyl brukar ligga på några få hundra.

Vill du vara framtidssäker när du ändå är igång lägg upp någon extraslang från centralen.
5G2,5 till spis.

Bänkuttag och diskmaskin är det ett absolut måste att de ligger på varsin egen 10 A säkring!
Beroende hur enkelt man kan få upp matningar så gärna bänkuttagen uppdelade på två 10 A säkringar.

//Patrik
 
Som andra påpekat så tycker jag att det saknas uttag vid vissa bänkytor (om jag tolkar bilden rätt). De där "popup" uttagen ser nog häftiga ut, men de tar rejält med plats i skåpen under. Fundera på om ni inte kan ha mer traditionella uttag ex. på väggen ovanför skivan. På köksön kan man ex, montera uttag på sidan av stommen. Vi har uttag och brytare för takbelysningen monterade så.

Styrning av belysningen tycker jag att du med fördel kan göra med dosdimmer och återfjädrande brytare, gäller då bara att välja Led och drivdon som tål att dimmas. Med en sådan lösning kan du ha hur många brytare du vill placerade var som helst i köket. Nexa etc. känns mer som en nödlösning när man inte kan komma fram med ledningar.

Ang. immkanalen.

Det ställs krva på immkanaler, i princip är det 3 områden man bör tänka på.

1 Längden och antalet krökar påverkar flödet, en krök ger lika mycket flödesmotstånd som ett antal meter rör. Med den lösning du ritat kan man troligen lösa det med lite råstyrka, dvs du kommer att behöva en ovanligt (onödigt dyr) stark fläktmotor.

2 Rensning av kanalen. Reglerna föreskriver att det får bara finnas en krök mellan fläkten och utloppet ur huset. Man rensar från fläkten fram till kröken, och utifrån fram till kröken. OM det finns fler krökar så måste det finnas rensluckor vid krökarna. Det blir inte så roligt med luckor i lådan runt röret, kan bli fult.

3 Brandskydd. Det man vill undvika är att OM det börjar brinna i stekpannan på spisen, så skall inte den branden sprida sig till resten av huset via fläktkanalen. Om branden sprider sig upp i immkanalen (fett brinner bra) så skall det kunna brinna med full lufttillförsel från fläkten i 15 minuter utan att elden sprider sig från kanalen. Tanken är att inom den tiden släcker brandkåren. Man löser det här med brandsiolering av kanalen, den består vanligen av 30mm mineralull runt röret. Den skall vara isolerad i hela sin längd, utom där den går "öppet" i köket.

Detta gör att din låda runt röret måste vara ca 60mm större än röret.

Ett lite udda krav som jag aldrig hört talas om varken förr eller senare kom från vår sotare som jnspekterade här när vi köpte huset. Den då befintliga fläktinstallationen dömdes ut. Enl. sotaren skall man kunna demontera slangen som ansluter fläkten till imkanalen utan att använda verktyg, och det skall gå fort. Tanken är att OM det börjar brinna på spisen så skall man snabbt få bort slangen så att elden inte kan sprida sig till kanalen. I vårt fall satt "kåpan" fast med skruvar, och slangen var kopplad med slangklämmor med skruv. Det finns klämmor för detta ändamål med små spakar som spänner fast dem istället för skruvar, och kåpan skall sitta fast med snäppfästen eller liknande.

Jag skulle absolut överväga att dra upp fläkten rakt upp genom taket, om det är möjligt. Även att dra ut den genom ytterväggen kan vara ett alternativ, men även där kommer brandskydd in i bilden, om det är träfasad måste man ha en plåt runt röret på väggen, och det måste sticka ut ganska långt rakt ut, även uppåt måste man ha fritt (1 eller 1,5m har jag för mig), dvs. det fungerar inte om takfoten ligger ovanför.
 
RickeT skrev:
Beroende på effekter.

3x2.5 Spis
3x2.5 Ugn/Micro
3x1.5 Belysning, uttag, kyl/frys, kaffekokare, fläkt, diskmaskin

Eventuellt separat matning till diskmaskin,kaffekokare beroende på effekt

Spis/Ugn idag kan ju ligga på upp mot 10kw, kyl brukar ligga på några få hundra.

Vill du vara framtidssäker när du ändå är igång lägg upp någon extraslang från centralen.

Måste varit full, givetvis ska det vara 5G2.5 Både till spis och ugn/micro.
 
Jag skulle ha kört 3G2,5 till inbyggnadsugn och 3G1,5 till micro.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.