Hej
Håller på och renoverar köket.
Ska sätta upp eluttag för diskmaskin, Kyl/frys, samt för Ugn & Induktionshäll.
Skulle vilja vet höjd över golv för dessa.
Vet att det finns krav för dessa respektive uttag..
 
Det finns inga kravhöjder. Det finns standardhöjder och dessa är
Kyl/frys: 2000 ög på vägg inom utrymmet för enheten.
Diskmaskin: 300 ög i intilliggande skåp.
Ugn(inbyggnads): På vägg innom utrymmet för ugnen.
Häll: I skåpet under.
 
Hmm.. uttag för diskmaskinen. Ska det inte sitta 500 ög enligt standarden?
 
Diskmaskin ska sitta på 500 mm över golv, lämpligen i skåpet under vasken.
2000 mm för kyl och frys brukar kollidera med fästet för överskåpen så kolla den höjden lite extra och flytta dom ev några cm upp eller ner.
 
  • Gilla
medborgaren
  • Laddar…
1900 mm ö.g kan vara lite trevligare för kyl och frys.
300 mm ö.g för spisuttag.

//Patrik
 
Diskmaskin ska sitta på 300mm ÖG enl standarden, och i skåpet "brevid".
 
  • Gilla
ylvae
  • Laddar…
Sharp skrev:
Det finns inga kravhöjder. Det finns standardhöjder
Kan någon vara snäll och berätta var jag kan hitta detta svart på vitt. Jag har ständiga diskussioner med min elektriker angående det ena och det andra och han hänvisar hela tiden till diverse regler och krav ... dock inte svart på vitt. När jag hänvisar till svensk standard, att detta är rekommendationer vid tex nybyggnation så fortsätter han hävda regelverk. När jag nämner att det förs diskussioner i ämnet på ett forum (Byggahus.se) så fnyser han ännu mer och säger att på ett forum får man bara en massa tyckande från människor som inte kan saker fackmannamässigt! Hjälp mig nu snälla!
 
Uttag sitter väl bäst där de inte är ivägen för inredning och vitvaror, och att man kommer åt att dra ur kontakter efter det att allt är på plats.
Det mått som angetts är helt rimliga, önskar jag hade läst dem innan jag satte mitt kök... sedan 50 eller 30 cm är väl inte hela världen.
 
Det finns inget annat än svensk standard och ELAMA som säger hur man bör placera sina "apparater", men det är inga tvingande regler utan bara råd. Så att visa svart på vitt att nått inte existerar är rätt svårt.
 
Sharp skrev:
Det finns inga kravhöjder. Det finns standardhöjder och dessa är
Kyl/frys: 2000 ög på vägg inom utrymmet för enheten.
Diskmaskin: 300 ög i intilliggande skåp.
Ugn(inbyggnads): På vägg innom utrymmet för ugnen.
Häll: I skåpet under.
Uttag för ugn ryms ofta ej bakom ugnen. Bättre att sätta ovanför (bakom micro?) eller under.

TS: Vad är det för uttagsplacering som elektrikern vägrar? Vet inte om det finns några egentliga lagkrav på var man inte får sätta uttag i ett kök. Brukar räcka med sunt förnuft (typ är ju inte så lämpligt med uttag rakt ovanför disk-ho, eller rakt ovanför spishäll. Eller där uttagen ej ryms: Bakom diskmaskin, högt upp bakom spis, bakom vissa inbyggnadsugnar osv.. )
 
Låter mer som att din elektriker inte kan ta kritik utan vet bäst själv, Returia.
 
elmont skrev:
Det finns inget annat än svensk standard och ELAMA som säger hur man bör placera sina "apparater", men det är inga tvingande regler utan bara råd. Så att visa svart på vitt att nått inte existerar är rätt svårt.
Att något INTE existerar är ganska svårt att finna, men då borde det vara lättare för elektrikern att hitta dokument som stödjer hans påstående?! :S När jag frågar honom var jag kan hitta informationen svamlar han bara om Elsäkerhetsverket. Och hos dem är det inte lätt att hitta ...
 
Det din elektriker syftar på är Svensk Standard där rekommenderade höjder finns angivna. Elsäkerhetsverket har inget med höjder på uttag i kökt att göra.
 
Den standard som avser höjder på apparater heter SS 4370146. Men som privatperson finns det ingen mening att gå och köpa en sådan bok. Om man använder sunt förnuft och höjderna som angivits i denna tråd kommer man långt.

Det finns hur många böcker som helst inom svensk standard. Vissa böcker har jag inte sett sen jag gick i skolan.

http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=24989



Svensk standard SS 437 01 46 utgåva 1 1999-06-02

Eluttag placeras högst 200 mm över golv.

Anslutnings punkt för diskmaskin 300 mm

Anslutnings punkt för spis 300 mm

Kylskåp 2000 mm

spisfläkt 2000 mm , 100 mm från skåp sida

Vägguttag över arbetsbänk 1150 mm

Eluttag vid matplats 800 mm

Strömbrytare 1000mm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.