Om microugnarna placeras i högskåp brukar det finnas plats bokom. Men en micro som skall byggas in i ett överskåp då måste uttaget plaseras ovanför eller bredvid. Och din elektriker kan inte hitta några krav på höjder, för det finns inga sådana.
 
Tack. Då har jag koll på läget.
Följer era rekommendationer, och kryddar med en nypa sunt förnuft..
 
elmont skrev:
Diskmaskin ska sitta på 500 mm över golv, lämpligen i skåpet under vasken.
Denna höjd (och placering) har jag fått lära mig. Men nu läser man detta:

Bloink skrev:
Den standard som avser höjder på apparater heter SS 4370146. Men som privatperson finns det ingen mening att gå och köpa en sådan bok. Om man använder sunt förnuft och höjderna som angivits i denna tråd kommer man långt.

Det finns hur många böcker som helst inom svensk standard. Vissa böcker har jag inte sett sen jag gick i skolan.

[länk]



Svensk standard SS 437 01 46 utgåva 1 1999-06-02

Anslutnings punkt för diskmaskin 300 mm
Vad är det som gäller egentligen?

//Patrik
 
  • Gilla
no_brakes
  • Laddar…
På 30 cm brukar uttaget hamna bakom "bakkanten" som sitter på underskåpets golv och likaså bakom ev sopsorterings utrustning. därför är det 50 cm. Standarden är ju över tio år så det kan tänkas att det har blivit nån ändring, vart jag har läst/sett höjden mins jag inte men troligen i nån standar eller EL-AMA. Men jag är helt säker på att jag läst/sett, jag hittar inte på en så "oväsentlig" sak.
 
Som vanligt när SS (Svensk Standard) nämns så passar jag på att påpeka att det är bara en standard man kan välja att följa, men den är inte lag.

Jämför att det troligtvis också finns någon SS som föreskriver att spisen ska finnas till vänster om diskhon och att det ska finnas tillräckligt stora bänkytor och dessutom var de ska finnas relativt spis och diskho...
 
yxis skrev:
Som vanligt när SS (Svensk Standard) nämns så passar jag på att påpeka att det är bara en standard man kan välja att följa, men den är inte lag.

Jämför att det troligtvis också finns någon SS som föreskriver att spisen ska finnas till vänster om diskhon och att det ska finnas tillräckligt stora bänkytor och dessutom var de ska finnas relativt spis och diskho...
Saken med SS är väl att så länge man följer den gör man ju "rätt". Vid all avvikelse från standard får man ju stå för funktionen/säkerheten själv. Gör man enl. standard har man ju ryggen fri.

Sen är ju höjden på ett Vu inne kanske inget att oroa sig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.