Hej igen!

Har tagit åt mig av era synpunkter och skiktar nu på att dra ut imkanalen ut genom ytterväggen.
K%C3%B6ket+3.jpg

När det gäller elen tänker vi som följande:

* Fälla in dimbara led spotlights i taket ovanför alla bänkskivor. Dessa vill jag kunna köra med trådbrytare och fjärrstyra. Hur funkar det med dimmer?

* Uttag för fönsterlampor ovanför fönsterna i taket. En slinga

* Uttag i bänkskåpen som via popup kontakter i bänkskivan ska täcka hela elkontakts behovet på köksbänkarna. Dessa vill jag kunna styra trådlöst, och hade tänkt att använda dessa kontakterna. Tanken är att sätta en trådlös brytare på kortsidan av ön. Anledningen till denna lösning är att om jag ångrar mig kan jag bara ta bort dem. 2300w borde väl räcka?

* Sen vill jag ha samma funktion på Ugn, Spis och diskmaskins uttagen. Och har där funderar om denna kan fungera?

Jag vet att det blir en liten panel med strömbrytare för att slå på allt, men tanken är att helt enkelt kunna ångra sig och då bara plocka bort nexa prylarna.

Vad säger ni har jag haft otur när jag tänkt?
 
LED-spots för konstantström ihop med Jolly-drivare som har inbyggd dimmerfunktion går ju enkelt att ansluta till en fjärrstyrning som har momentanfunktion på knapparna.

För bänkarna skulle jag skippa popuputtagen (de stjäl ju bara utrymme egentligen) till förmån för riktiga uttag t.ex. i hörnboxar.

Men varför vill du ha plugin mottagare i uttagen? Och till resten också? Klart att du kan göra det, men vad är vitsen, det finns ju ingen anledning att bryta strömmen till prylarna?
 
Jag vet att det kan låta lite konstigt, men det har med nojja att göra. jag vill kunna remote avstänga allt, från telefonen...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Jag har tittat lite på uttagens placering.

  • Ugn och micro bör ha varsitt eget uttag och grupp. Det kan bli svårt att få plats med båda på samma grupp även med 16 A. Det beror på hur effektstark micro ni planerar för. Dessutom levereras inte alla ugnar med stickpropp, dvs tillverkaren förordar fast inkoppling pga den höga strömmen.
  • Uttaget för spishäll är ritat väldigt högt? 300 mm ög är standardhöjden.
  • Uttag för "coocker" - vad är det?
  • Uttag för DM ser ut att hamna bakom DM? Det ska placeras i skåpet bredvid, lämpligen i diskbänksskåpet.
  • Det finns ett uttag till inritat bakom DM - det behöver också flyttas - man vill inte ha uttag bakom DM.
  • Uttag för kyl/frys ser ut att hamna vid golvet. Standardhöjden är 2000 mm ög, eller strax över skåpet. Det brukar inte finnas plats bakom.
  • Vad som inte syns på bilden är sedan strömställare och städuttag. Det bör t.ex finnas ett uttag i det närmaste hörnet där skafferi & städskåp finns.
Det var allt tror jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.