Kom på ett projekt, i form av egen firma, som skulle kunna lanseras som en väg för att göra hempul lagligt, samt möjliggöra för personer att skaffa egen auktorisation.

Tidigare fanns ju kravet att man skulle vara formellt anställd av ett bolag, dvs med anställningsavtal, för att få göra elinstallationer "under överinseende".
Detta krav finns inte längre, utan nu ska man "omfattas av elinstallationsbolagets egenkontrollprogram".

Utan krav på faktiskt anställningsavtal. Givetvis kan ett ett elinstallationsbolag få "skit" om de tar in folk som inte kan elinstallationer under sin EKP och ansvarig elinstallatör kan bli av med behörigheten.

Men nu till min idé till företagsprojekt som skulle kunna skapas (jag har inte elinstallatörsauktorisation så jag kan inte genomföra denna idé, men någon som känner sig manad kanske detta kan bli en bra affärsidé):

----------------------------------------------------------------------

Min tanke är att en elinstallatör startar ett bolag.

Där man kan ansöka om att gå med i deras EKP, mot att man får göra ett teoriprov plus en praktisk "uppkörning" (här skulle man kunna ha avtal med några utbildningsanordnare eller så löser man "uppkörningen" på något annat praktiskt vis, kanske genom att man måste koppla upp saker på en "labbänk" hemma som man själv får köpa och så får man filma allt under en livesession med webkamera typ ett teamsmöte).

För denna EKP-"behörighet" får man då betala en årskostnad. Sedan får man betala ett pris för varje elinstallation man vill göra, ett fast pris varav man anger specifikationen, och sedan får man ett intyg på installationen att den har gjorts under EKP, samt en beskrivning på installationen i intyget. Rentav att man måste bifoga foton före/efter installationen, så kan en enklare kontroll göras att man sköter installationen rätt.

Behörigheten får inte användas för kommersiellt elinstallationsarbete, utan enbart för arbete för egen räkning samt t.ex. hos vänner, bekanta osv. missköter man behörigheten genom felkoppling (som syns på fotona) eller kommersiellt arbete så kan man bli spärrad.

Genom denna EKP-tillgång kan man sedan tjäna praktikpoäng. Säg 1 poäng per elinstallation, max 1 poäng per dag, har man "kört upp" för B, så kan man få erfarenhetsintyg efter 730 poäng, och har man "kört upp" för AL så kan man få erfarenhetsintyg efter 1095 poäng.

Därefter kan man med rätt utbildning (t.ex. intensivutbildning på distans), helt enkelt bara ansöka om auktorisation.
Samtidigt som att dessa elinstallationer, med ett faktiskt kunskapskrav bevisat genom "teoriprov", skulle bli säkrare än vad många elektriker gör idag.

Detta gör att man slipper kravet på arbetslivserfarenhet och "social acceptans", och därmed kan "tjäna sig" en auktorisation hos elsäkerhetsverket.
Samtidigt som man minskar olagligt hempul om det finns ett billigt sätt för de som har kunskapen att skaffa sig behörighet på egen väg.


Hur tänker ni kring detta?
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Vid en första anblick så ser det hyfsat bra ut.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt haft samma tanke (är inte heller elektriker). Jag tänkte mig en obligatorisk "praktikdag".

Jag ser några svårigheter. Den ansvariga firman kommer i viss mån att vara ansvarig, jag tror det kan vara problem med en ansvarsförsäkring för detta upplägg.

Sanktioner. Antag att en av dina medlemmar gör ett fel som uppmärksammas i kontrolledet (min tanke var att man måste skicka in detaljerade bilder för "godkännande"). Men antag att du som ansvarig underkänner arbetet. Men att medlemmen vägrar rätta? Eller fullkomligt struntar i allt som står i egenkontrollplanen.

I en riktig elfirma kan du som ansvarig sparka en sådan elektriker, och se till att jobbet görs om och rätt. I det här upplägget kan det bli problem att rätta de här felen. I en riktig firma kan du undvika att anställa de värsta rötäggen, i det här upplägget kan det vara svårt att sålla bort dem. Och får du in ett rötägg så kostar det för firman oavsett om det är en anställd eller en "medlem".

Sedan tror jag att det är relativt få hempulare som faktiskt har den kunskap som krävs för att ex. på ett säkert sätt installera en jordfelsbrytare i en bef. central, eller en central med grupper som går utanför jfb, flera jordfelsbrytare osv.

Jag har sett kolleger (elektronik konstruktörer) med extremt goda kunskaper om el, som dagligen konstruerar väldigt avancerad elektronik och som inte får till hur en jordfelsbrytare skall kopplas. Tom. en bekant som numera är pensionär. Men som konstruerade styrning av stora elmotorer, som inte lyckades göra rätt med jordfelsbrytaren i ett hempul (det fanns en försvårande omständighet i form av en bef. felkoppling i centralen).

Att då formellt ta ansvar för vad en hempulare som anser sig vara fullärd gör, vete tusan om jag skulle vilja göra. Det finns så många personlighetstyper som man inte vill vara arbetsledare över.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
Det rullar nog på tills den ansvarige verkligen får ansvara för nåt...........Kan livligt tänka mig att försäkringsbiten blir aningen snårig med vansinnigt höga premier som följd också..........
 
H hempularen skrev:
Jag ser några svårigheter. Den ansvariga firman kommer i viss mån att vara ansvarig, jag tror det kan vara problem med en ansvarsförsäkring för detta upplägg.
Ansvarsförsäkring skippar man helt och hållet. Det finns inget krav på det enligt lag. Hemförsäkringen gäller såklart heller inte, precis som idag för elinstallationer som görs av auktoriserad elektriker utan egenkontrollprogram (dvs "hempul av auktoriserad elektriker").

Många försäkringsbolag tillåter inte denna bit heller, utan säger att alla elinstallationsjobb ska utföras av ett företag med egenkontrollprogram, även om du så innehar egen auktorisation.

Så detta ska inte vara något sätt att få försäkringsskydd för sina installationer utan enbart göra dem lagliga enligt ellagen. Och även kunna tjäna ihop till egen auktorisation.
H hempularen skrev:
Sanktioner. Antag att en av dina medlemmar gör ett fel som uppmärksammas i kontrolledet (min tanke var att man måste skicka in detaljerade bilder för "godkännande"). Men antag att du som ansvarig underkänner arbetet. Men att medlemmen vägrar rätta? Eller fullkomligt struntar i allt som står i egenkontrollplanen.
I en riktig elfirma kan du som ansvarig sparka en sådan elektriker, och se till att jobbet görs om och rätt.
Vilket kan bli problem om anläggningsinnehavaren vägrar låta felen rättas. Då har du samma fel, att du enbart kan "sparka elektrikern" (vilket i detta upplägg motsvaras av att man blir spärrad från programmet).

Samma om el auktoriserad elektriker (med egen behörighet) kopplar fel i en anläggning, inte mycket du kan göra åt det mer än att elsäkerhetsverket kan dra in behörigheten för den personen.

H hempularen skrev:
I en riktig firma kan du undvika att anställa de värsta rötäggen, i det här upplägget kan det vara svårt att sålla bort dem. Och får du in ett rötägg så kostar det för firman oavsett om det är en anställd eller en "medlem".
Vilket skapar ett moment 22. För att bevisa att du inte är ett "rötägg" måste du vara känd och ha förtroende. Dvs det som kallas "web of trust" och "social kontroll". Dvs man måste ha kontakter. Det är detta jag vill råda bot på. Dvs möjliggöra för vem som helst (som bevisat sin kunskap) att skaffa elbehörighet, utan "web of trust" biten och "social kontroll".

Så idag kan vem som helst traska in på trafikverket, köra upp, göra teoriprovet, och få ett körkort. Och genom detta få behörighet att köra något som har potentialen att döda många människor.
Och där finns det inget "stänga av huvudbrytaren" och "mäta att det blir rätt och dubbelkolla alla kopplingar 10 ggr". Så där krävs faktiskt kunskap och särskilt erfarenhet att det verkligen ska sitta i ryggmärgen att göra rätt första försöket. För man får bara ett försök.

Du kan inte pausa en bilkörning för att dubbelkolla att svängen du gör verkligen är rätt. En elanläggning kan du pausa genom att slå av huvudbrytaren och ohmmäta i timmar att det blir rätt om du vill vara noggrann, så det finns goda möjligheter till kontroll innan fara uppstår, dvs där kan man göra om en koppling som av någon anledning blev dålig.

Råkar tåten bli mosad på fel sätt i skruven är det bara att klippa av kabeln, och skala på nytt. Råkar högersvängen du gör med bilen bli för snäv, ja då hamnar du i diket. Finns inget försök 2.

För vapen krävs föreningsintyg, men där krävs det faktiskt ett förtroende. Där är det adekvat med "web of trust" och "social kontroll", eftersom ett brutet förtroende kan innebära att ett vapen förvaras fel, kommer i orätta händer, och det är rimligt att även ha kontroll på anhöriga så att man inte tar in fel folk i sitt hem, och där handlar det faktiskt om att man rent förtroendemässigt inte ska vara olämplig i många avseende, även vilka man umgås med och sådant.

Att förvara sina avbitartänger och skruvmejslar och elektrikerutrustning fel... ja det finns det inga lagkrav på. Vill du kan du ställa din elektrikerväska utomhus om du vill. Resulterar det i att den stjäls och någon kopplar fulel med den, så är du inte ansvarig ett dugg.

T.om. värre att lämna bilen olåst, med nyckeln i tändningslåset, för det är faktiskt straffbart.

H hempularen skrev:
Sedan tror jag att det är relativt få hempulare som faktiskt har den kunskap som krävs för att ex. på ett säkert sätt installera en jordfelsbrytare i en bef. central, eller en central med grupper som går utanför jfb, flera jordfelsbrytare osv.
Vilket skulle fångas upp i teoriprovet eller "uppkörningen".
Simpelt, låt teoriprovet innehålla tillräckligt många frågor om jordfelsbrytare och en del bilder på felkopplade jordfelsbrytare som sedan ska kunna kryssas i som felkopplade.

Låt "praktikdagen" eller "uppkörningen" omfatta ett moment av att koppla in en jordfelsbrytare med säg, 1 grupp utanför, och denna inkoppling ska sedan utföras korrekt.
H hempularen skrev:
Att då formellt ta ansvar för vad en hempulare som anser sig vara fullärd gör, vete tusan om jag skulle vilja göra. Det finns så många personlighetstyper som man inte vill vara arbetsledare över.
Självklart menar jag inte skadeståndsrättsligt ansvar, utan enbart ansvar enligt elsäkerhetslagen.

Praktikprovet och teoriprovet är avsett att sortera ut de fulaste rötäggen, sedan de som är "ögontjänare" (skriver bra praktikprov och uppkörning men kopplar galet sedan) får man ju sortera ut genom spärr - precis som idag för bilkörning, man kan bli av med körkortet om man inte sköter sig i trafiken.
 
Fast det handlar ju inte om försäkringsskydd på den egna anläggningen. Det är ju mer om nåt händer och den felaktiga installationen ska ligga under någons ansvar. Dvs elinstallatören först i kedjan.
 
S Stefan1972 skrev:
Det är ju mer om nåt händer och den felaktiga installationen ska ligga under någons ansvar. Dvs elinstallatören först i kedjan.
Korrekt. Men så som systemet fungerar idag, så kan du bli elektriker om din väns morsa jobbar på ett elinstallationsföretag, även om du kopplar som ett rötägg.
För där finns ett förtroende.

Har du inga kontakter eller socialt nät får du inget, även om du så kopplar jordfelsbrytare bättre än gud.
För där finns inget förtroende.


Det är väl viktigare att man har kunskapen än att man har ett förtroende (dvs kan lita på en)?

För vapen o kontanter/pengar är däremot förtroende viktigare. Vem som helst kan räkna en bunt med sedlar. Men frågan är om några sedlar hamnar i personens ficka.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
O
S Stefan1972 skrev:
Fast det handlar ju inte om försäkringsskydd på den egna anläggningen. Det är ju mer om nåt händer och den felaktiga installationen ska ligga under någons ansvar. Dvs elinstallatören först i kedjan.
Nu har du missförstått hur lagstiftningen ser ut. Anläggningsägaren är alltid ytterst ansvarig för sin anläggning. Inga undantag. Det där med att en elinstallatör kan godkänna en installation och därmed tar över ansvaret är ett missförstånd.

Ansvarskedjan börjar med anläggningsinnehavaren, därefter kommer företagsledningen på det registrerade installationsföretaget och sedan först i tredje led kommer elinstallatören för regelefterlevnad. Vilket ansvar den enskilde elektrikern som faktiskt gjort fel har är däremot högst oklart.

S sebastiannielsen skrev:
Hur tänker ni kring detta?
Om vi sammanfattar vad du säger så handlar det alltså om ett privat företag tar på sig ansvaret att utforma, genomföra och upprätthålla ett privat auktorisationssystem inom ramen för det statliga. Om någon mot förmodan skulle försöka sig på det här skulle juristerna på Elsäkerhetsverket, lobbyisterna på Installationsföretagen och fackpamparna på SEF omedelbart göra gemensam sak och lusläsa lagen för att hitta sätt att stoppa det, och om det så krävs driva det i domstol.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
Nja nog vet jag hur det fungerar och såklart är anläggningsinnehavaren ansvarig för sin anläggning men händer det något och innehavaren kan peka på att den och den varit där och arbetat så kan man rimligen inte hålla innehavaren som ansvarig för rena felaktigheter som kanske orsakat skada.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
juristerna på Elsäkerhetsverket, lobbyisterna på Installationsföretagen och fackpamparna på SEF omedelbart göra gemensam sak och lusläsa lagen för att hitta sätt att stoppa det, och om det så krävs driva det i domstol.
Ja, därför viktigt att det görs på ett elsäkert sätt. Så kan man inte komma och påstå att det är farliga installationer.
förbjuder man dessutom kommersiellt arbete så slipper man det som kallas "oseriösa aktörer".

Elsäkerhetsverket försöker ju bakvägen "förbjuda" SELV-installationer nu, vilket betyder att de vill att det ska krävas behörighet för att koppla ihop trådbundna sammankopplingsbara brandvarnare på 9 volt.

Vad är nästa steg? Förbjuda auktoriserade elinstallatörer att göra "hempul" så att alla måste ringa elektriker, dvs införa någon form av "jävsreglering" i elinstallatörsföreskrifterna.

Då behövs det lite motstycke som motarbetar dem såklart.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det ser ut bakom kulisserna men jag har svårt att tro att dylika "elektriker" skulle göra mindre fel än riktiga......Som inte ens dom är felfria så i verkligheten tror jag de flesta installationsföretag emellanåt får ansvara för en och annan fadäs i verksamheten.
Hur ska det då bli med en dylik organisation där en blir ansvarig över okänt antal, till slut flera hundra personer? Varav några börjar lämna tvivelaktiga installationer bakom sig........Kan ju bli lite kostsamt minst sagt.
 
Jag tänker att det generellt inte borde vara någon större fara. Jag jobbade tidigare på SveaSolar, där någon elektriker var ansvarig. Ingen aning om vem, ingen som hade hälsat på eller brydde sig om installatörer kunde, orkade eller ville göra rätt. Vid allvarlig anmärkning på besiktning löste man det då utan konsekvens, men bara typ 5% besiktigade.

I princip inte en enda av mina kollegor var ett dugg intresserad av elsäkerhet, vi använde gamla MC4 tänger där ett gäng kontakter glappade, någon villa brann ner och det resulterade i ett treminutesamtal från huvudkontoret via zoom som inte följdes upp. Finns ett hundratal villor i riskzonen som står och väntar på ljusbågar bara i det som var mitt lilla distrikt, välkänt problem men det kostar både tid och pengar att kontrollera kontakterna.

Bland kollegorna så skippade vissa helt skydd på kablar för att man glömt dessa, skapade medvetet stora magnetfält på tak m.m. för att "vi har alltid gjort så" utan att en enda reagerade. Elsäkerhetsverket varnade visserligen Svea, men det var efter sjuttioelva tillbud och olyckor, men kan de borde du kunna också?
 
  • Wow
  • Gilla
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
A
Är det inte bättre att gå med i något politiskt parti och skriva ihop en riktigt bra och genomtänkt motion som ni lämnar in till riksdagen. Dvs som man gör i Sverige för att få förändringar.

Det verkar ju finnas gott om likasinnade här så tillsammans borde ni kunna komma på något de kan rösta igenom i riksdagen.
 
C
A avh67f skrev:
Det verkar ju finnas gott om likasinnade här så tillsammans borde ni kunna komma på något de kan rösta igenom i riksdagen.
Det kan väl inte annat än att leda till en utredning som på sedvanligt vis bemannas av representanter från Elsäkerhetsverket, skrået och branschen...
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.