Maria T
Hep Hep skrev:
Låter som ett rimligt köp och att det är bättre att handla i Farsta än i Kanada, så att det finns en möjlighet att känna hur den ligger i handen. Nu vet jag inte om det är en butik eller bara utlämning i Farsta, men å andra sidan har man ju ångerrätt på nätköp och då går det att ångra direkt på plats ifall alla kanadensare har skogshuggarnävar.
Det är en fysisk butik i Farsta, mycket trevlig och relativt välbesökt.
Jag har ärvt ett antal gamla verktyg efter pappa och farfar, och finsnickeri har alltid lockat mig. Kanske skulle leta efter någon lämplig kurs, förhoppningsvis i söderort. Har gått kurs i möbel-tapetsering och -renovering för ett tiotal år sen, riktigt kul!
 
Låter bra med en riktig butik. Inte säker på att jag vågar åka dit, då det nog kan bli dyrt. Nu fick det bli leverans till närmsta ombud då jag är ute och reser de flesta dagar ett tag framöver. Får lita på att mina väldigt genomsnittliga händer funkar med handtagen.

Bra tips om Clas Ohlson, fast är det verkligen en slump med det nicket…
 
Finns plats för fler tips?
Ett set med bra träborr ger rena snitt, och en pluggborr för att kunna göra egna plugg.
 
Hep Hep skrev:
Låter bra med en riktig butik. Inte säker på att jag vågar åka dit, då det nog kan bli dyrt. Nu fick det bli leverans till närmsta ombud då jag är ute och reser de flesta dagar ett tag framöver. Får lita på att mina väldigt genomsnittliga händer funkar med handtagen.

Bra tips om Clas Ohlson, fast är det verkligen en slump med det nicket…
Yes, slump de luxe, hade jag kört den firman så hade den inte utvecklats till en förtäckt Åhlensbutik, just saying... :cool:
 
G Gfox skrev:
Finns plats för fler tips?
Ett set med bra träborr ger rena snitt, och en pluggborr för att kunna göra egna plugg.
Tips på en bra pluggborr?
 
fatsug fatsug skrev:
Tips på en bra pluggborr?
Tycker Lunas håller rätt länge, faktiskt.

Om du beställer något från "fine-tools" så fundera på om du ska slänga med en milani rasp. Suvveräna!
 
Redigerat:
Ahhh… Hur kunde jag glömma träborrar. Jag har ett uselt kit som jag stör mig på jämt. Någon som har en länk till ett bra kit? Både ”normala” och forstner. Jag har båda av för dålig kvalitet.

Pluggborrar har jag. Kanske skräp, men jag kanske ska testa dem innan jag köper nya…
 
Hep Hep skrev:
Låter som ett rimligt köp och att det är bättre att handla i Farsta än i Kanada, så att det finns en möjlighet att känna hur den ligger i handen. Nu vet jag inte om det är en butik eller bara utlämning i Farsta, men å andra sidan har man ju ångerrätt på nätköp och då går det att ångra direkt på plats ifall alla kanadensare har skogshuggarnävar.
Med risk för att vara tjatig så får du gärna svänga förbi och prova hos mig, så slipper du åka hela vägen till Farsta.

Tre olika handsågar på ett verkstadsbord med träspån, verktyg för snickeri och finbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började med en Lie Nielsen dovetail, sjukt nöjd med den men har sedemera gått över till Veritas, primärt pga att det är helt jävla omöjligt att få tag i Lie Nielsen både nytt och begagnat, men också att Veritas är mycket billigare just på sågar,
 
"Om farbror följer med upp i skogen så ska farbror få känna på min såg."

Jag är väldigt tacksam för erbjudandet och kommer gärna förbi och klämmer på både det ena det andra, men det får tyvärr vänta ett litet tag. Fullt på jobbet med resor och kundbesök (jag börjar redan sakna pandemin och hemmakontoret) och den tid jag har över hemma måste jag förbereda inför att en grävare kommer och stökar till hela tomten. Men när det lugnat sig något kommer jag gärna förbi som sagt. Som jag skrivit råkade jag klicka hem en veritassåg, men det finns ju väldigt många sågar kvar där ute att köpa.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ahhh… Hur kunde jag glömma träborrar. Jag har ett uselt kit som jag stör mig på jämt. Någon som har en länk till ett bra kit?
Jag har investerat i en 10 mm forstnerborr från Famag och den är riktigt bra i alla träslag tycker jag. Just 10 mm är kanske extra viktigt att ha fina snittytor, tror jag, om man gör plugghål? Mina vanliga träborr är bra, de finns inte att köpa längre men påminner om settet med 5 borr på den här sidan: https://www.fine-tools.com/hm-holzspiralbohrer.html Trevlig kväll!
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.