Microkatten Microkatten skrev:
Det är nog mycket personliga preferenser. Själv använder jag gärna Veritas dove tail såg (t.ex.) till just laxstjärtar, men japansåg till annat. Japansågar är inte så dyra, och normalt behöver man nog lite olika sågar för olika uppgifter. En flush cut såg är ganska bekväm för pluggar, inte heller så dyr. Köp några olika sågar!

Veritas behövs inte slipas innan. Även om du inte tänker slipa i början kan det ju vara bra att införskaffa lämpliga filar i en beställning. Paul Sellers har mycket info om slipning, se här, där man också kan hitta ett excellark över lämpliga filstorlekar beroende på sågens tandning.


Du behöver ju kunna hålla fast dina ämnen, men det behöver inte vara perfekt från början. Handhyvling kräver en stabil bänk. Min starka rekommendation är att, om du kan klara dig med vad du har nu i början, använd det. När du har fått lite mer erfarenhet så vet du bättre hur du föredrar att jobba. Då läser du Chris Schwartz Workbench-bok...

[bild]

...och bygger din egen custom bänk!
Hans nyaste bok om hyvelbänkar är gratis, finns att ladda ner via Lost art press hemsida

https://lostartpress.com/products/the-anarchists-workbench

En liten bit ner på sidan finns en länk till gratis PDF.

Jaja, jag är bok-tokig. Jag köpte den som inbunden istället.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hör av dig om du behöver hjälp, Sollentuna. Min ACM BS440 köpte jag på auktion i Vallentuna och körde hem i hyrd skåpbil med baklyft. Backade in mot garageporten och tog sista biten i garaget med pirra.
Väldigt snällt. Nu när jag kollat så inser jag att min väger 170, vilket är hälften av ditt monster, så det borde lösa sig. Felders säljare funderade på att hälsa på själv vid leveransen och han kanske är stark. Men behövs det, så hojtar jag absolut till.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
@Frustrator

Min nuvarande arbetsbänk används till allt möjligt och är ingen "hyvelbänk". Här är en bild från när den nästan var färdig. Överhänget på skivan är borta nu. Den väger en hel del och är stadig, så om jag skulle välja svordomsspåret och montera dit något, så är det inte bänken som flyttar på sig. Varför svordomar?

En stadig arbetsbänk i trä med klämmor som håller fast bänkskivans överhäng under montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt en bok jag nyss läst, så är en Gents Saw till för små saker. Är det att låsa in sig i småprylsfacket? Den är ju iofs billig nog att chansa på, men om det är bättre att lägga mer och får en som jag inte kommer ersätta så känns det mer lockande.
 
Hep Hep skrev:
@Frustrator

Min nuvarande arbetsbänk används till allt möjligt och är ingen "hyvelbänk". Här är en bild från när den nästan var färdig. Överhänget på skivan är borta nu. Den väger en hel del och är stadig, så om jag skulle välja svordomsspåret och montera dit något, så är det inte bänken som flyttar på sig. Varför svordomar?

[bild]

Enligt en bok jag nyss läst, så är en Gents Saw till för små saker. Är det att låsa in sig i småprylsfacket? Den är ju iofs billig nog att chansa på, men om det är bättre att lägga mer och får en som jag inte kommer ersätta så känns det mer lockande.
Nä svordomarna är om bänken flyttar på sig ;)
Eller när man gjort en ofullständig fullösning. Problemet med saker på hjul är att hjulen ger för liten friktion=> lätt att bänken ger sig iväg.
Men om den står stabilt så är det bara att testa!
En Gents Saw med längre blad funkar bra till stora dovetails och liknande med.
Med den här sågen gjorde jag helt ok dovetails, 99kr på krauta. Då ingick en geringslåda i plast.
Det är inte materialet i handtaget eller ryggen som avgör hur bra sågen är.
Hand håller en Gents Saw med längre blad i ett verkstadsutrymme med verktyg och sågspån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu nördar jag lite mer och använder ett gäng.. Verktygsvägg med upphängda handsågar av olika storlekar och typer i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Microkatten
Googlar jag på Veritas dove tail så får jag upp något som i min enkla hjärna ser ut som en japansåg. Alltså rakt handtag och ingen rygg. Googlar jag rätt? Jag som trodde att det snarare var deras ryggsågar som var det jag borde ha för t ex laxstjärtar, förutom någon/några japansågar.

Tack för länken till Paul Sellers -den är bokmärkt.
 
Hep Hep skrev:
@Microkatten
Googlar jag på Veritas dove tail så får jag upp något som i min enkla hjärna ser ut som en japansåg. Alltså rakt handtag och ingen rygg. Googlar jag rätt? Jag som trodde att det snarare var deras ryggsågar som var det jag borde ha för t ex laxstjärtar, förutom någon/några japansågar.

Tack för länken till Paul Sellers -den är bokmärkt.
Denna alltså Två olika handsågar med trähandtag, en Standard Dovetail Saw och en Crosscut Carcass Saw.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket rimligare. Jag fick upp den här:
Veritas Dovetail Saw med svart handtag och silverfärgat blad på vit bakgrund, avsedd för snickeriarbete.
Din bild visar mer på vad jag trodde jag borde ha. Synd bara att alla andra tänkt samma sak, för jag hittar den inte i lager någonstans. Är det laxstjärtscoronans fel?
 
Hep Hep skrev:
Mycket rimligare. Jag fick upp den här:
[bild]
Din bild visar mer på vad jag trodde jag borde ha. Synd bara att alla andra tänkt samma sak, för jag hittar den inte i lager någonstans. Är det laxstjärtscoronans fel?
Japp. Stålet är slut. Folk är inlåsta i sina källare och sågar för fullt.
 
Microkatten
Frustrator Frustrator skrev:
Hans nyaste bok om hyvelbänkar är gratis, finns att ladda ner via Lost art press hemsida
Nu fick du mig att ladda ner och börja läsa denna också! :geek: Känns som ett komplement snarare än en ersättning till hans förra bok, så båda bör läsas! Såg att han i en bänk använt dubbla Ikea bänktoppar.

Hep Hep skrev:
Enligt en bok jag nyss läst, så är en Gents Saw till för små saker. Är det att låsa in sig i småprylsfacket?
För bara några dagar sedan använde jag en till att göra spår för bleck i en fönsterkarm-reparation:
Verktygsuppsättning för träbearbetning på arbetsbänk inklusive sågar, hyvlar och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sågar var för tunna, för flexiga eller så tog handtaget emot. Dessutom står tillverkarnamnet fint textat på bladet, vad mer kan man begära för 130 kr? ;)

Hep Hep skrev:
Synd bara att alla andra tänkt samma sak, för jag hittar den inte i lager någonstans.
Känns verkligen trist att se hur lagrena nu lyser tomma på hyvlar m.m.

Apropå hyvlar:
Hep Hep skrev:
Hyvlar kan jag för lite om och tror att jag avvaktar tills jag får klämma och testa lite olika storlekar och varianter på kursen.
Det är nog en bra idé. Själv har jag utgått från vad jag har behövt göra i mina projekt och anskaffat hyvlar efterhand. Även om du har t.ex. rikt- och planhyvelmaskin så går det nog ändå åt en del hyvlar, men du kanske inte behöver börja med en rubank. En putshyvel (no 3 eller 4) är alltid bra att ha, sen beror det på vad du skall göra, hur. Jag har t.ex. haft stor användning av grundhyvel men använder inte stöthyvel (trots att jag har en).
 
@Frustrator (numera också känd som min personal shopper)
Nu heter den här sågen något annat än just dovetail saw, men i texten beskrivs den rätt likt och som en såg för mina behov. Den finns dessutom att köpa närmare än i Kanada. Eller är det bättre att betala transatlantisk frakt och handla den du visat?

https://www.hyvlar.se/en/rip-carcass-saw,-12-tpi
 
Hej,

Den sågen du länkade är ju lite grövre, men du kommer helt klart kunna göra fina laxade fogar med den med. Bladet är lite djupare och längre, så den får större användningsområde. Jag har en motsvarande samt en dovetailsåg, jag hade klarat mig enbart med den lite större men när det kommer till finjobbet så använder jag alltid den finare sågen för det blir bättre resultat med den.

Om du har möjlighet att prova sågarna så hade jag rekommenderat dig att göra det. Jag tycker att passformen, på handtaget då, är rätt viktig när det kommer till dom finare sågarna. Det kan vara rätt stor skillnad mellan tillverkare och typ.

En hyvel för stötlåda är en bra investering. Det finns specialhyvlar för det, men en Stanley nr 5 eller "low angle jack" kan du ju ha till allt möjligt sedan också, putsa, rikta och bara hyvla för nöjets skull. :)
 
Låter som ett rimligt köp och att det är bättre att handla i Farsta än i Kanada, så att det finns en möjlighet att känna hur den ligger i handen. Nu vet jag inte om det är en butik eller bara utlämning i Farsta, men å andra sidan har man ju ångerrätt på nätköp och då går det att ångra direkt på plats ifall alla kanadensare har skogshuggarnävar.
 
Hep Hep skrev:
Låter som ett rimligt köp och att det är bättre att handla i Farsta än i Kanada, så att det finns en möjlighet att känna hur den ligger i handen. Nu vet jag inte om det är en butik eller bara utlämning i Farsta, men å andra sidan har man ju ångerrätt på nätköp och då går det att ångra direkt på plats ifall alla kanadensare har skogshuggarnävar.
Tidigare gick det att hälsa på hyvlar iaf
 
Hep Hep skrev:
@Frustrator (numera också känd som min personal shopper)
Nu heter den här sågen något annat än just dovetail saw, men i texten beskrivs den rätt likt och som en såg för mina behov. Den finns dessutom att köpa närmare än i Kanada. Eller är det bättre att betala transatlantisk frakt och handla den du visat?

[länk]
Som snuttekudde skrev fungerar den fint till det mesta. Sen kan man skaffa en till senare när man vet att man är fast.
Såg du mitt pm?
 
Nu har jag suttit en timme med en ledsen femåring i knät och tittat på Pelle Svanslös. Igen. Han fick något multivaccin i fredags och är som en tung, halvsovande trasdocka. Jag har haft ena handen fri och ”råkat” verktygssurfa lite för mycket på telefonen.

Snart kommer det lite blandade prylar. Tack och lov utan att ruinera mig. Ungefär som min lista tidigare, plus veritassågen, en mjuk japanpluggsåg och lite fix för att få till fasthållning på arbetsbänken. Jag återkommer när det börjar trilla in paket.
 
  • Gilla
Rönnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.