H
Kan det vara att kondensvattnet frusit på pumpen så det tagit en annan väg och via väggen?
Då kanske det går lite på den som äger huset att se om det bygger på is mot huset så inte vattnet blir stående.

har du bild på hur värmepumpen är monterad?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Man kan nästan tro att det rör sig om en hyresgäst. Skulle vara intressant att se besiktningsprotokollet från köptillfället om det ens finns något.

Uppenbarligen har försäkringsbolaget kunnat konstatera 11 år efter köp att det saknas tätskikt under värmepumpen. Varför har inte köparen lyckats upptäcka detta i samband med köp? Eller har säljaren lämnat någon form av utfästelse att det fanns tätskikt under värmepumpen?

Sjuk tråd. Ta smällen och låt säljaren vara i fred. Eller lägg upp betydligt ,er fakta på bordet.
 
  • Gilla
Bobbo81 och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Kan det vara att kondensvattnet frusit på pumpen så det tagit en annan väg och via väggen?
Då kanske det går lite på den som äger huset att se om det bygger på is mot huset så inte vattnet blir stående.

har du bild på hur värmepumpen är monterad?
Hej.
Pumpen står i ett inbyggnadsgarage som är uppvärmt så det har inte frusit.
Jag har haft ute en serviceman för värmepumpar som har konstaterat att felet orsakats av stopp i kondensbalajan vilket gjort att den har svämmat över in i fläktutrymmet.Därifrån har sedan vattnet runnit via chassit ner mot väggen..Troligtvis har detta skett under en längre period vilket medfört att vatten tagit sig in i väggen.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Man kan nästan tro att det rör sig om en hyresgäst. Skulle vara intressant att se besiktningsprotokollet från köptillfället om det ens finns något.

Uppenbarligen har försäkringsbolaget kunnat konstatera 11 år efter köp att det saknas tätskikt under värmepumpen. Varför har inte köparen lyckats upptäcka detta i samband med köp? Eller har säljaren lämnat någon form av utfästelse att det fanns tätskikt under värmepumpen?

Sjuk tråd. Ta smällen och låt säljaren vara i fred. Eller lägg upp betydligt ,er fakta på bordet.
Tycker att din ton är helt onödig. Är det sjukt att man försöker rådfråga i ett forum som är till för just det?
Om man är köpare av sitt första hus och inte är snickare eller jobbar med något annat yrke där man kommer i kontakt med VVS så är det inte så enkelt att upptäcka att det saknas tätskikt under en värmepump. I.o.m. att huset var helt nytt och vi fick ett besiktningsprotokoll i vår hand där det inte fanns några anmärkningar gick vi i tron om att allt var korrekt utfört.
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 3 till
  • Laddar…
H
S Simz skrev:
Hej.
Pumpen står i ett inbyggnadsgarage som är uppvärmt så det har inte frusit.
Jag har haft ute en serviceman för värmepumpar som har konstaterat att felet orsakats av stopp i kondensbalajan vilket gjort att den har svämmat över in i fläktutrymmet.Därifrån har sedan vattnet runnit via chassit ner mot väggen..Troligtvis har detta skett under en längre period vilket medfört att vatten tagit sig in i väggen.
ja men är pumpen installerad på ett felaktigt sätt?
Jag menar kanske inte att kondens vatten från pumpen som letar sig In väggen för att avrinningen går tätt är säljarens fel.
Det är väl lite med underhåll att göra.
Många vet att det bildas kondensvatten av pumpen.
Jag är iallafall intresserad att inte det kommer i närheten av huset.
 
H
S Simz skrev:
Tycker att din ton är helt onödig. Är det sjukt att man försöker rådfråga i ett forum som är till för just det?
Om man är köpare av sitt första hus och inte är snickare eller jobbar med något annat yrke där man kommer i kontakt med VVS så är det inte så enkelt att upptäcka att det saknas tätskikt under en värmepump. I.o.m. att huset var helt nytt och vi fick ett besiktningsprotokoll i vår hand där det inte fanns några anmärkningar gick vi i tron om att allt var korrekt utfört.

Vad för tätskikt ska va under pumpen då?
Jag har bara sett dropptråg sen en del gånger får man leda bort vatten själv.

man kan se ibland på vintern när folk kör pumparna och skiter i den.
Is som står långt upp på väggen och upp under pumpen.
 
H
Mitt fel såg det var inte luft värmepump utan frånluft
 
H
Men i service instruktionen på pumpen står det säkert att man med jämna mellanrum kollar dräneringsslangen?
 
H Hallerudsbo skrev:
Men i service instruktionen på pumpen står det säkert att man med jämna mellanrum kollar dräneringsslangen?
Jag kollar dräneringsslangen med jämna mellanrum och där har det droppat.
Stoppet var i skälva tråget som sitter runt kompressorn. Det har droppat men flödet har varit för klent.
Hade det blivit helt stopp så hade jag förmodligen upptäckt det tidigare.
Det står inget i manualen för pumpen om att man ska kolla slangen och tråget.
Men slangen har jag kollat ändå då jag vet att det blir en massa skit i den.
 
H Hallerudsbo skrev:
Vad för tätskikt ska va under pumpen då?
Jag har bara sett dropptråg sen en del gånger får man leda bort vatten själv.

man kan se ibland på vintern när folk kör pumparna och skiter i den.
Is som står långt upp på väggen och upp under pumpen.
H Hallerudsbo skrev:
Vad för tätskikt ska va under pumpen då?
Jag har bara sett dropptråg sen en del gånger får man leda bort vatten själv.

man kan se ibland på vintern när folk kör pumparna och skiter i den.
Is som står långt upp på väggen och upp under pumpen.
Under pumpen sitter det en brunn.
Lägger in två bilder som jag tror visar bättre.
första bilden ser ni tråget som det blev stopp i.
Det var alltså inte i slangen som stoppet var i.
Bild två ser ni brunnen under pumpen. Slangen från bild ett terminers i ett litet tråg med vatten som sedan droppar ner i brunnen.
Mekaniskt tråg under en värmepump med sladdar och rör, som visar vattenflöde till brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett tråg under en pump med synliga rörledningar och indikationer på ett avloppsstopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Simz skrev:
Tycker att din ton är helt onödig. Är det sjukt att man försöker rådfråga i ett forum som är till för just det?
Om man är köpare av sitt första hus och inte är snickare eller jobbar med något annat yrke där man kommer i kontakt med VVS så är det inte så enkelt att upptäcka att det saknas tätskikt under en värmepump. I.o.m. att huset var helt nytt och vi fick ett besiktningsprotokoll i vår hand där det inte fanns några anmärkningar gick vi i tron om att allt var korrekt utfört.
Till att börja med får jag be om ursäkt. Men tyvärr lär jag kränka dig ännu mer nu.
Om du köpt ett nytt hus finns vissa regler att följa. En besiktningsmans uppgift är att kontrollera att allt är rätt utfört. Om ditt försäkringsbolag 11 år senare upptäcker att det saknas tätskikt på något ställe där det för 11 år sedan krävdes tätskikt så ska dom hjälpa dig. Sedan får ditt försäkringsbolag regressa mot besiktningsmannen vars försäkringsbolag evt. Får regressa vidare mot byggaren.

Om besiktningsmannen inte kunnat kontrollera byggarens uppgifter okulärt utan enbart vis egenkontroller från byggaren som nu visat sig vara osanna ska ditt försäkringsbolag hjälpa dig för att sedan regressa på byggaren.

En grundregeln i försäkringar säger att man aldrig får sätts en försäkringstagaren i nöd.

Men tyvärr ligger inte alla papper på bordet i dina inlägg
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Till att börja med får jag be om ursäkt. Men tyvärr lär jag kränka dig ännu mer nu.
Om du köpt ett nytt hus finns vissa regler att följa. En besiktningsmans uppgift är att kontrollera att allt är rätt utfört. Om ditt försäkringsbolag 11 år senare upptäcker att det saknas tätskikt på något ställe där det för 11 år sedan krävdes tätskikt så ska dom hjälpa dig. Sedan får ditt försäkringsbolag regressa mot besiktningsmannen vars försäkringsbolag evt. Får regressa vidare mot byggaren.

Om besiktningsmannen inte kunnat kontrollera byggarens uppgifter okulärt utan enbart vis egenkontroller från byggaren som nu visat sig vara osanna ska ditt försäkringsbolag hjälpa dig för att sedan regressa på byggaren.

En grundregeln i försäkringar säger att man aldrig får sätts en försäkringstagaren i nöd.

Men tyvärr ligger inte alla papper på bordet i dina inlägg
Det är två olika saker här.
1. att jag har upptäckt att det finns saker på huset som jag gick i tron om var korrekt utförda som sedan har visat sig inte vara det. Här får jag stå mitt kast men ville ställa en kontrollfråga om det fanns något juridiskt som kunde hjälpa mig i den sits jag är. Utifrån ovan diskussionen så ser det inte ut så.

2. Försäkringsbolaget vill inte kompensera mig för skadan som uppstått iom det har läckt vatten och de anser att kondensvatten inte omfattas av försäkringen. Jag anser att man har gått på fel rekvisit. En trasig värmepump ska vist täckas av försäkringen. Men de tycker inte att uppsamlingsbaljan och röret som leder bort kondensvattnet inte tillhör värmepumpen. Jag är av en annan uppfattning.
Att det sedan inte finns ett tätskikt spelar ingen roll för försäkringsbolaget. Deras bedömning om jag ska få ersättning handlar enbart om orsaken till problemet. Men hade det funnits tätskikt så hade förmodligen inte vattenskadan i väggen uppstått.

Slutningen så vill jag säga att mitt syfte är inte att skylla på alla andra. Jag är mycket väl medveten om att jag har brutit i flera delar vilket har resulterat i att jag befinner mig där jag är nu.
 
S Simz skrev:
Det är två olika saker här.
1. att jag har upptäckt att det finns saker på huset som jag gick i tron om var korrekt utförda som sedan har visat sig inte vara det. Här får jag stå mitt kast men ville ställa en kontrollfråga om det fanns något juridiskt som kunde hjälpa mig i den sits jag är. Utifrån ovan diskussionen så ser det inte ut så.

2. Försäkringsbolaget vill inte kompensera mig för skadan som uppstått iom det har läckt vatten och de anser att kondensvatten inte omfattas av försäkringen. Jag anser att man har gått på fel rekvisit. En trasig värmepump ska vist täckas av försäkringen. Men de tycker inte att uppsamlingsbaljan och röret som leder bort kondensvattnet inte tillhör värmepumpen. Jag är av en annan uppfattning.
Att det sedan inte finns ett tätskikt spelar ingen roll för försäkringsbolaget. Deras bedömning om jag ska få ersättning handlar enbart om orsaken till problemet. Men hade det funnits tätskikt så hade förmodligen inte vattenskadan i väggen uppstått.

Slutningen så vill jag säga att mitt syfte är inte att skylla på alla andra. Jag är mycket väl medveten om att jag har brutit i flera delar vilket har resulterat i att jag befinner mig där jag är nu.
Ok. Nu gillar jag dig lite mer. :rofl:
En grundregel bland försäkringsbolag brukar vara att man måste hitta en skadeorsak. Vad är den egentliga skadeorsaken enligt dig?
En kyl tex. Släpper ifrån sig kondensvatten som droppar ner i en ”balja” som sitter på kompressorn som gör att kondensvattnet kondenserar.
Blir det stop i systemet så ersätter försäkringsbolag normalt skador som uppgår. Ibland kan dom knorrs och hävds att man inte gjort rent ordetligt enligt tillverkarens anvisningar.

Du måste helt eneket förklara bättre vad det är som har hänt.
 
Om jag förstår rätt så är det kondens inomhus som orsakat skadan? Har bolaget det klart för sig?

försäkringar brukar ha ett undantag mot utifrån kommande vatten, är det inte det bolaget går på ?
 
R
ByggAddo DavidSkallen skrev:
Så, ska vi fortsätta älta om det här med 10 års preskriptionstid? Eller hjälpa ts med att driva vidare ärendet?
Intressant argumentationsteknik du har.
Först kommer du med förolämpningar utan något som helste att backa upp det med.
Sedan backar du upp det med ett rättsfall som inte alls har något med det aktuella fallet att göra tillsammans med några paragrafer som inte alls säger det du påstår. För du tror väl inte själv på att "påtala felet för säljaren" är detsamma som att utfästa betalning, ett skriftligt krav eller att väcka talan?

När alla dina argument smulats sönder så uppmanar du oss andra dessutom att gå vidare och sluta älta.
Nej, det gick inte så bra det här.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.