Hej.

Ska försöka hålla det här kort men svårt att återge utan att beskriva bakgrunden.

Vi köpte ett nybyggt hus 2010 av en privatperson. Personen äger flera fastigheter och anlitar/anställer hantverkare flitigt både för att underhålla fastigheterna men också för att bygga.
Men affären gjordes med honom som privatperson.
Under åren som har gått har vi upptäckt en del småfel, som är att räkna med när det kommer till nya hus, men vi har valt att hantera det själva då det känns bökigt hantera detta då vi inte har med ett företag att göra.
Huset har puts och efter några år så har det har uppstått sprickor både invändigt och utvändigt.
Att man får sprickor inne är ju inte ovanligt och vi har försökt att laga dessa själva så gått det går. Dock kommer några av dem tillbaka. När det kommer till utsidan så har sprickorna ökat samt att det har släppt puts på några ställen. Jag kontaktade personen som jag köpte huset av och påtalade att detta kan inte vara normalt och ville att han skulle engagera sig i saken. Detta gav dock inte resultat och jag la ner mitt försök.

Åren har gått och jag och min fru har känt en oro över att det ska vara något allvarligt och har därför pratat om att ta ut någon kunnig på fasad och titta på putsen. Det har dock inte blivit av på grund av livets alla utmaningar.

I feb månad när det första solen kom fram och började värma så gick jag och min fru ut på vår uteplats för att ta en kaffe i solen. Till vår förtvivlan upptäckte vi att putsen samt lättbetongen som huset är byggt med hade rasat ut och det var ett hål in i väggen ner mot marken. Innanför väggen står vår frånluftvärmepump vilket är i hörnet på vårt inbyggnadsgarage. Till min förtvivlan upptäckte jag att det står vatten mellan värmepumpen och väggen som har tagit sig in i väggen. För att göra en lång historia kort så har vår värmepump läckt vatten från kondensbaljan runt kompressorn och tagits sig ner via chassit på pumpen, och inte via det avsedda röret ner till brunnen som är under pumpen. Det har lett till en vattenskada som i samband med köldknäppen i början av feb har gjort att isen har sprängt sönder väggen. När besiktningsmannen från försäkringsbolaget tittar på skadan konstaterar han att det inte finns ett tätskikt under värmepumpen samt att putsen saknar armering.
Försäkringsbolaget påtalar att skador uppkomna av kondensvatten vilket inte omfattas av försäkringsbolaget. Vi inte får mao inte några pengar på försäkringen.

Jag håller nu på att fixa putsen samt jag behöver byta värmepumpen och fixa vattenskadorna.

De som fixar putsen upptäcker att några av våra fönsterbleck saknar en kant mot fasaden samt att vår avloppsventelation på taket är ett vanligt avloppsrör som inte är UV-skyddat vilket troligtvis kommer leda till problem i framtiden.


Nu till mina frågor.

Vi köpte huset för elva år sedan. Finns det något vi kan göra för att erhålla någon form av ersättning?
Huset är uppenbart felbyggt.
Han som genomförde slutbesiktningen måste ha varit helt blind. Det finns flera uppenbara brister som han borde ha anmärkt på. Kostnaden för att rätta till det som jag nu känner till är ca en halv milj.


Tar tacksamt emot förslag på hur jag ska gå vidare eller är det bara att inse sina egna misstag och gå vidare.
 
Om ni reklamerade/meddelade problem med putsen innan 10 år har ni KANSKE en möjlighet att driva det vidare, annars tyvärr inte :(
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni reklamerade/meddelade problem med putsen innan 10 år har ni KANSKE en möjlighet att driva det vidare, annars tyvärr inte :(
Snygg killgissning, men ack så fel du har :)
 
Tio års preskription tyvärr. Har ni inte ställt några direkta krav på säljaren än är det tyvärr kört.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73
ByggAddo DavidSkallen skrev:
Snygg killgissning, men ack så fel du har :)
Det får du förklara.
Menar du att TS har möjlighet att få ersättning efter 10 år?
 
Jag misstänker att det är kört precis som ni är inne på.
Det jag däremot funderar på är att överklaga försäkringsbolagets beslut gällande problemet med värmepumpen.
Det är ju själva värmepumpen som gått sönder och inte en separat ledning till värmepumpen.
Borde omfattas av försäkringen.
 
ByggAddo DavidSkallen skrev:
Snygg killgissning, men ack så fel du har :)
Och det rätta svaret är?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det får du förklara.
Menar du att TS har möjlighet att få ersättning efter 10 år?
Är det verkligen ingen som läst det ts skrev?

"Huset har puts och efter några år så har det har uppstått sprickor både invändigt och utvändigt."

Felen uppstod innan dessa 10 åren hade löpt ut. Finns ett fall från början av 2000-talet, där kommunen fick rätt mot en entreprenör för hus som byggdes på 70-talet. Sa ja, så länge du har dokumenterat allt och kan bevisa att felet uppstod innan preskriptionstiden hade gått ut, så kan du få ut ersättning.

Jag kan råda dig att kontakta en advokat inom entreprenadjurudik.

edit: stavfel.
 
Redigerat:
harry73
Jordabalk 4 kapitel
19 b § Köparens fordran på grund av fel i fastigheten preskriberas tio år efter det att han har tillträtt fastigheten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan. Lag (1990:936).
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
harry73
Men det är ett garantiärende i ett entreprenadkontrakt.
Här handlar det om ett fastighetsköp enligt jordabalken
 
harry73 harry73 skrev:
Men det är ett garantiärende i ett entreprenadkontrakt.
Här handlar det om ett fastighetsköp enligt jordabalken
Preskriptionsavbrott
5 § Preskription avbryts genom att

  1. gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären,
  2. gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller
  3. borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord. Lag (2006:698).

Har ts påtalat felet för säljaren? hmm...

"Jag kontaktade personen som jag köpte huset av och påtalade att detta kan inte vara normalt och ville att han skulle engagera sig i saken. Detta gav dock inte resultat och jag la ner mitt försök."

Så, ska vi fortsätta älta om det här med 10 års preskriptionstid? Eller hjälpa ts med att driva vidare ärendet?
 
ByggAddo DavidSkallen skrev:
Så, ska vi fortsätta älta om det här med 10 års preskriptionstid? Eller hjälpa ts med att driva vidare ärendet?
Fortsätta älta, eftersom att, som ditt citat tydligt visar, preskription tyvärr inträtt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fortsätta älta, eftersom att, som ditt citat tydligt visar, preskription tyvärr inträtt.
Ja, man kan ju också lägga sig på ryggen som du gör eller kräva sin rätt. Men vi får se vad ts väljer att göra ;)
 
Vad vill du råda TS till då? Att ta en fajt han kommer förlora innan den ens börjat?

Det enda förmildrande för den enfalden är väl att det i alla fall inte hinner bli så dyrt innan det tar slut.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.