Finns både för- och nackdelar med frihandel inom EU. Det finns även andra för- och nackdelar med EU. När/om nackdelarna blir fler än fördelarna och ett utträde vore en fördel återstår att fundera över.
 
  • Gilla
Lasses stuga och 8 till
  • Laddar…
G
P placerej skrev:
Även länder längre norrut, till exempel Tyskland, har betydligt dyrare el än vi har. De behöver också värma husen på vintern.
Kanske dumt att lägga ned befintliga reaktorer då?
 
  • Gilla
Joak och 24 till
  • Laddar…
P placerej skrev:
Även länder längre norrut, till exempel Tyskland, har betydligt dyrare el än vi har. De behöver också värma husen på vintern.
Det gör de väl tillräckligt bra nu? Vi borde istället se till att tillverka och sälja isolering så att energibehovet minskar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Kanske dumt att lägga ned befintliga reaktorer då?
Det var väl dumt att lägga ner den planerbara baskraften i Skåne, inte ska vi peka finger åt tyskarna när vi själva gjort samma fel.
 
  • Gilla
Jonas.hamidi och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl lämpligt att ha en styrning som ger så bra utnyttjande av elnätet som möjligt? Jag har väldigt svårt att bli arg för något sådant.
Självklart, men utan extra kostnader.
 
F fribygg skrev:
Det gör de väl tillräckligt bra nu? Vi borde istället se till att tillverka och sälja isolering så att energibehovet minskar.
Jo men om ingen inom EU har råd med isoleringen så blir det ju fattigsamhället.

Det här handlar ju om EU's och Sveriges konkurrenskraft för att inte bli helt överkörda av USA samt Kina med färdiga energiplaner.
 
G Ganescha skrev:
Självklart, men utan extra kostnader.
Vad menar du med extra kostnader? Att nyttja elnätet bättre kostar inget.
 
  • Gilla
Lastbärarn
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Läge för en Swexit-omröstning?

De som röstade nej till EU för 29 år sen kanske kan slippa prishöjningar och de som röstade ja kan betala övriga Europas elräkningar?
Nej jag tror att fördelarna med ett EU medlemskap alltjämt överväger.

Vi har anpassat oss till energikriser förut och kommer nog anpassa oss till ett nytt pris nu också, kanske får vi årliga statliga elbidrag eller så får vi satsa på teknikutveckling så varken vi eller de övriga europeerna behöver använda så mycket energi till bostadsuppvärmning.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Blir svårt o få bukt på inflationen när vi fortsätter lägga fällben på oss själva med olika typer av förordningar som kommer driva priser uppåt.
 
  • Gilla
KateVN och 5 till
  • Laddar…
G
F fribygg skrev:
Det var väl dumt att lägga ner den planerbara baskraften i Skåne, inte ska vi peka finger åt tyskarna när vi själva gjort samma fel.
Men en gör fel först så blir det ju inte bättre om en annan fortsätter och gör samma fel.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med extra kostnader? Att nyttja elnätet bättre kostar inget.
Jo, det kan uppenbarligen bli 20% dyrare för mig (enligt artikeln) Inget jag vill ha.
 
  • Gilla
lundensaren och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men om ingen inom EU har råd med isoleringen så blir det ju fattigsamhället.

Det här handlar ju om EU's och Sveriges konkurrenskraft för att inte bli helt överkörda av USA samt Kina med färdiga energiplaner.
Kanske bättre att vi i Sverige satsar pengar på isolering och sänka det framtida energibehovet istället för att ge ut statliga 'elbidrag' i efterskott som både denna och den förra regeringen gjort?
Jag vet inte hur befintlig kraftvärme kan effektiviseras, hur värmepumpar kan utvecklas men på 1700talet satsade staten på att utveckla kakelugnen för att spara ved och nått liknande kanske behöver till nu?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Jo, det kan uppenbarligen bli 20% dyrare för mig (enligt artikeln) Inget jag vill ha.
Ja, men det är ju ett resultat av minskade flaskhalsar. Vilket är bra, inte en ny kostnad.
 
  • Gilla
Lastbärarn
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej jag tror att fördelarna med ett EU medlemskap alltjämt överväger.

Vi har anpassat oss till energikriser förut och kommer nog anpassa oss till ett nytt pris nu också, kanske får vi årliga statliga elbidrag eller så får vi satsa på teknikutveckling så varken vi eller de övriga europeerna behöver använda så mycket energi till bostadsuppvärmning.
Så för att t.ex tyskarna ska få billigare el ska vår el exporteras dit och därigenom fördyras så vi kommer att behöva bidrag för att få billigare el? Det är sån här fördelningspolitik som jag har svårast att begripa när det gäller EU.

Men teknikutveckling för elproduktion vore ju bra. Helst så att mer el kan produceras och förbrukas lokalt så inte långväga distribution av el fördyrar alltihop.
 
  • Gilla
MONTREAL och 13 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Men teknikutveckling för elproduktion vore ju bra. Helst så att mer el kan produceras och förbrukas lokalt så inte långväga distribution av el fördyrar alltihop.
Ja teknikutveckling blir nog nödvändig, synd att vi svenskar inte satte i gång den innan vi la ner Barsebäck.
 
  • Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.