Status
Tråden går ej att kommentera.
D
När det gäller ventilationen så har vi ju bara Pers ord på att den uppfyller boverkets minimikrav. Hur har han kommit fram till det? Han har ju inte precis bevisat sina gedigna kunskaper i husbygge och de tekniska beräkningar som detta omfattar. Jag vet inte hur han har gjort beräkningarna, men specifikationerna för utrustning är oftast angivna sas "stand alone" utan att ta hänsyn till rörledningar m.m. Har Per tagit hänsyn till att luftmotståndet i till och frånluftskanalerna gör att man inte kan använda tillverkarens specifikationer på luftomsättning rakt av? Jag har inte sett några beräkningar som bevisar att Pers husbygge uppfyller boverkets minimikrav. Jag har däremot sett Pers PÅSTÅENDE att så är fallet. Detta kan vara rätt, men det kan också vara fel. Medvetet eller omedvetet. Man måste se andras argument lite kritiskt.

Per, det som INTE inger mig förtroende är att du har hävdat en massa saker nu. Men vi har sett väldigt lite konkreta bevis. Du har SAGT att du uppfyller minimikraven på ventilation och att Hedareds ljuger. Då vill jag gärna se bevis för att detta stämmer, speciellt som du tydligen valde ett annat (och lägre specat?) aggregat än det som rekommenderades av din egen expert (enligt Hedareds).

Du säger att du INTE har anklagat Hedareds för att vara skuld till att HUSET drar mycket energi. Om det nu är så, undrar jag varför du kräver att Hedareds betalar en ökad energikostnad? Jag förstår inte ditt argument (med mig)? Om du inte är missnöjd över att huset drar mycket energi, då är väl egentigen allt frid och fröjd? Det är bara mögelpåväxten då som skall åtgärdas och då får man utreda om det är ventilationen som spökar? Vari består den vitala skillnaden mellan att anklaga Hedareds för att HUSET drar mycket energi och att anklaga dem för att VÄGGARNA läcker mycket energi? Förstår inte vart du vill komma, speciellt som du ju flera gånger har framhållit HELA HUSETS ENERGIFÖRBRUKNING? Och återigen hur har *DU* bevisat att väggarna släpper igenom mycket energi? Hur har du bevisat att FÖNSTREN inte är boven i dramat? Och då menar jag verkligen BEVISAT och inte bara repetera något U-värde som någon har givit dig.

När det gäller Hedareds och deras "nya" konstruktion, så kan naturligtvis inte jag veta varför de har gjort en ny konstruktion. Jag kan bara rent allmänt reflektera att det inte alls är ovanligt att utvecklingen går framåt och det nödvändigtvis inte är något bevis på att den föregående produkten var felaktig på något sätt. Varför valde Apple att utveckla en ny iPhone? Är det ett bevis på att den gamla var felaktig? Varför kom Volvo med en ny V70-modell? Är det ett bevis på att den gamla V70 var felkonstruerad? Du kommer ingen vart med den typen av argumentation.

För övrigt så har väl Hedareds bara utlovat ett visst U-värde på hela konstruktionen? Inte vad U-värdet på en specifik cm2 skall vara?
 
Varför denna aggresiva ton?

Om vi vänder på frågan istället. Ridax, hur tycker du att Per skulle ha aggerat efter att han börjat misstänka att väggelementen inte höll de utlovade specifikationerna?

Jag har inte lusläst tråden och kan ha missuppfattat det hela men angående mögel och ventilation så trodde jag att det var köldbryggor och dåliga isolervärden som resulterade i mögel; även om man skulle ventilera bort själva möglet så är det bara symtomet och inte orsaken till problemet.
 
Nu har jag varit tyst länge nog...
2004 byggde vi ett Heda hus i Sjömarken,huset är 240kvm+45kvm garage.
Väggarna är de samma som Per har,skillnaden är att vi har spån+gips på alla ytterväggar.
För att värma detta hus använder vi en IVT 495 twin på totalt 11,4kw (9 kw el och 2,4kw bergvärme)

Huset är fullproppat med el,belysning och massa energi förbrukande mojänger..
Hushålls elen 2008 var 11.300 kwh och våran totala elförbrukning landade på 23.800 kwh.

Då skall vi också tillägga att garaget är eluppvärmt,badrum öv. ca:15kvm har elgolv.

Vi har inga problem med fukt eller mögel däremot med kalldrag i hörnen,samt kalla golv på övervåningen då bjälklaget som består av stål och trä ligger fastsvetsat i betongkonstruktionen..

Jag har påpekat vissa brister för Hedared under årens lopp,vilket dom har tagit till sig och utvecklat en helt ny vägg,som är riktigt bra...

Jag har varit i kontakt med Per ett fler tal tillfällen då han vill höra om vårt hus ,och ser även att han publicerat ett inlägg från mig i denna tråden,med avsikt att få med mig mot Heda.

Hoppas att det går vägen för honom med stämningen men tyvärr tror jag att han är ute på hal is.

Till sist vill jag ge en eloge till Marlene som släppt in Heda i forumet,detta ger en mer objektiv syn på hela problemet,då dom faktiskt tar till sig av kritiken om den är befogad.
 
D
injonil: Aggressiva ton? Du missförstår helt. Jag har ingen aggressiv ton, men jag går inte heller med på "hålla i handen med alla andra på forumet"-tonen. Jag vill bara att läsarna skall se på argumenten med ett litet kritiskt öga. Bara för att (som vanligt i publika forum) privatpersonen som klagar har mycket större utrymme än företaget ifråga, så betyder det inte att den ene eller andre har rätt.

Om du inte ens har läst hela tråden, varför inte ta och göra det? Det är ju den ENA parten (Per) som hävdar att det är köldbryggor och dåliga isolervärden som resulterat i mögel. Det betyder ju INTE att DET ÄR SÅ. Bara att Per hävdar så.

Och detta är INTE menat som någon aggresivitet mot Per. Jag vill bara påvisa att man inte bara kan svälja ena partens beskrivning med hull och hår.
 
injonil skrev:
... att väggelementen inte höll de utlovade specifikationerna?
Jag har inte hittat ngn uppgift om detta? Har kanske läst på dåligt i tråden?

Vad har företaget uppgivit för spec? U-värde?

Och vad har levererats? U-värde?
 
Hej,
tack Fredstu för inlägget. Jag försäkrar dig att min referens till ditt och mitt tidigare inlägg var för att visa på risken att titta på köpt energiförbrukning endast - inget annat.

Detta kan visas med att om din V-pump går motsvarande full tid i 5 mån per år har du stoppat in 29100 kWh energi i huset, om 6 mån, 30200, om 7 mån, 31300, om 8, 32400 (antog COP på 2,6 från tillverkarens data). Jämfört med de 23800 kWh som du har betalat för.
Det är svårt att kommentera dina elförrukningsdata i övrigt då alla andra parametrar är helt obekanta för mig.

Har du själv räknat på vilka rena värmeförluster du har genom väggarna? Hur mycket av väggytan ligger under mark?

Spånsskivorna bidrar till att ta ned de genomsnittliga värmeförlusterna genom väggen med 6-7%, räknat på ett Um om 0,8 W/m2K utan skivan. Men effekten är mycket mer dramatisk över plåtköldbryggorna, där ni på grund av spånskivan har en isolering som är 230% av den vi har. Den mer än dubbla isoleringseffekten kan vara det som gör skilnaden mellan mögelpåväxt eller ej.

Det vore mycket intressant om Fredstu vill/har tid/orkar räkna fram vilket Um som hans väggar har, alternativt publicera data här på forumet så att detta kan beräknas.

-----------------------------------------------------------------------

Jag har redigerat bort en mycket dum kommentar - som var raljant och vilken jag ångrar att jag skrev. Jag är mycket intresserad av att få ett Um-värde på Fredstus väggar

/per
/per
 
Redigerat:
imported_fredstu skrev:
,skillnaden är att vi har spån+gips på alla ytterväggar.
ett liten sidofråga bara, du skriver att du har spån plus gips på alla ytterväggar, men det är inte så att ni reglat bakom dem med exempelvis 2*2 och även stoppad i isolering?

en liten tanke bara jag inte ser framför mig att skruva spånen rätt mot betongväggen?
 
Tycker Per på ett övertygande sätt visat att mögeltillväxten sker där det finns köldbryggor och att dessa köldbryggor finns där ingjutna plåtar använts i konstruktionen. Dessutom har tillverkaren ändrat på konstruktionen så att de ingjutna plåtarna numera är isolerade och inte längre kan fungera som köldbryggor. Konstruktionsändringen tyder på att företaget kommit på att den tidigare konstruktionen inte var bra. Om ventilationen inte varit bra borde väl tillväxten skett mera slumpmässigt.

En fråga till Per vad skulle en utvändig tilläggsisolering gå på? Och finns det några alternativa lösningar, förutom att ”brassa” på mera värme. Går det att inte att göra en invändig tilläggsisolering där det behövs till en lägre kostnad?
 
D
Tigersåg: Jomen, även om mögelpåväxten är just där köldbryggorna är, så betyder det inte att det skulle ha funnits någon mögelpåväxt där om ventilationen hade varit bättre. För att temperatursänkningen där köldbryggorna finns skall kunna generera så hög lokal fuktighet att möglet gror så krävs det ju att luften i sig har en hög luftfuktighet redan från början. Detta hade möjligtvis inte inträffat med en fullgod ventilation (om man nu antar att ventilationen inte är tillfylles, vilket vi iofs inte vet).

När det gäller invändig isolering så är det ju en bra idé. Per antydde ju att fredstus situation var så annorlunda för att han hade en spånskiva i väggen. Så då är ju lösningen tämligen enkel... Smäll upp en spånskiva invändigt på ytterväggarna där ni tycker problemen är som värst?
 
Redigerat av moderator:
Hej per

Kompressorn tar 1,55 kw x24timx180dgr=6696kwh x 2,6=17409+(12500-6696)=23.213 kwh

Summa sumarium,jag petar in 23213 kwh för att värma mitt hus och vatten under 1 år. Eller har jag fel?

Det skall också tilläggas att huset har en takhöjd från 2400mm till 6300mm,vilket ger en väldigt stor luft volym att värma upp.

Svar till gb79:spånen är skruvad i stålplåtarna,alltså ingen extra isolering.

Tyvärr märks det Per att du är en siffrornas man och inte ser till verkligheten,det vet vilken byggare som helst,att oavsett U värde på väggar/fönster så är just fönsterpartier den största boven till höga energikostnader.
 
Tigersågen skrev:
Tycker Per på ett övertygande sätt visat att mögeltillväxten sker där det finns köldbryggor och att dessa köldbryggor finns där ingjutna plåtar använts i konstruktionen. Dessutom har tillverkaren ändrat på konstruktionen så att de ingjutna plåtarna numera är isolerade och inte längre kan fungera som köldbryggor. Konstruktionsändringen tyder på att företaget kommit på att den tidigare konstruktionen inte var bra. Om ventilationen inte varit bra borde väl tillväxten skett mera slumpmässigt.

En fråga till Per vad skulle en utvändig tilläggsisolering gå på? Och finns det några alternativa lösningar, förutom att ”brassa” på mera värme. Går det att inte att göra en invändig tilläggsisolering där det behövs till en lägre kostnad?
Tigersågen,
vi bad konsulten utreda problemen och föreslå hur de kunde överkommas. Hans förslag var en yttre tilläggsisolering. Kostnad, inklusive puts, plåt och moms 675.000 kr. Förutom plåtköldbryggorna, läcker stommen mycket värme där väggens betong är pågjuten direkt på grundplattan, med sin golvvärme. Ett liknande problem finns vid mellanbjälklaget. Endast en yttre tilläggsisolering kan bryta dessa två köldbryggor också. Annars fungerar säkert idén om att tilläggsisolera inifrån - för att ta udden av montageplåtarnas köldbryggor. Jag vet att många Excellentväggar är uppreglade på insidan med isolering mellan reglarna.

/per
 
imported_fredstu skrev:
Hej per

Kompressorn tar 1,55 kw x24timx180dgr=6696kwh x 2,6=17409+(12500-6696)=23.213 kwh

Summa sumarium,jag petar in 23213 kwh för att värma mitt hus och vatten under 1 år. Eller har jag fel?

Det skall också tilläggas att huset har en takhöjd från 2400mm till 6300mm,vilket ger en väldigt stor luft volym att värma upp.

Svar till gb79:spånen är skruvad i stålplåtarna,alltså ingen extra isolering.

Tyvärr märks det Per att du är en siffrornas man och inte ser till verkligheten,det vet vilken byggare som helst,att oavsett U värde på väggar/fönster så är just fönsterpartier den största boven till höga energikostnader.
Fredstu - hängde inte riktigt med där. Du drar bort kompressorenergin från din energiberäkning?, men den värmen hamnar ju i ditt hus om du inte har VPn utomhus. Du stoppar nog in dryga 30.000 i huset om du kör kompresorn under halva året.

Vill/orkar du kolla på dina väggars Um? eller skicka data så andra kan beräkna?

Fönster och dörrar är normalt sett de byggnadsdelar som läcker mest energi, sett per yta. Så är också fallet i vårt hus. Men, de utgör endast runt 10% av klimatskalet, vilket begränsar deras skurkaktighet vad gäller energikostnader. Våra väggar är bättre isolerade än fönstren - så att Up-vägg är ungefär hälften av fönstrens Up, men deras relativa yta är stor (runt 45% av klimatskalet), så deras relativa energiförlust är också intressant i det stora hela eftersom vi har 4,5 ggr mer vägg än fönster. I vårt fall är det väggarna som är den enskilda byggnadsdel som läcker mest energi, totalt sett.

Dina slutargument är inte logiska. U-värden är bara ett standardiserat sätt att beskriva hur mycket energi som en byggnadsdel släpper igenom sig. Om ett fönster har ett högre U-värde än en vägg så släpper det mer energi igenom sig per ytenhet än väggen gör. Men det omvända måste då också vara sant. Dvs en vägg med sämre data än ett fönster släpper mer energi genom sig än väggen. Om du med din kommentar menar att framräknade och publicerade U-värden inte representerar verkligheten på ett bra sätt så finns det kilometervis med materialforskning inom byggsektorn som hävdar motsatsen. Boverket håller på U-värden också.

/per
 
D
Per: Han har antagit att COP för värmepumpen är 2,6 vilket är rimligt. Det betyder att för varje kWh el som värmepumpen får så producerar den 2,6 kWh värme (inklusive den kWh el som den fick in). Han multiplicerar värmepumpens förbrukning med 2,6 och drar sedan bort värmepumpens förbrukning. Helt korrekt alltså.

Det är sådant här som gör att man undrar om alla dina andra beräkningar också hänger lite löst?
 
Oj, oj, oj,
vilken straffspark jag lade upp för där Ridax. Varsegod!!

Självklart skall inte VP-förbrukningen räknas 2 gånger.

Jag tar ödmjukt av mig hatten och skyller på trötthet då jag skrev mitt inlägg.

/per
 
imported_fredstu skrev:
Svar till gb79:spånen är skruvad i stålplåtarna,alltså ingen extra isolering.
Är det korrekt uppfattat att det är ett lager cellplast?. dvs

Ingen korsande isolering mot köldbryggor
Ingen PU skumtätning vid vägganslutning och golv
Ingen diffusionsspärr används i denna konstruktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.