Nerre skrev:
Nåja, det finns trots allt leverantörer som tillåter kunderna att använda valfri utrustning (när det gäller TV börjar det dock tyvärr bli sällsynt). Det är bara att vi som vill ha valfrihet väljer de leverantörerna så blir vi nöjda.

Att försöka stöpa alla kunder i samma form har sällan varit en lyckad strategi.
Jajamen, visst finns det men då har man oftast nischat mot att göra det och oftast mindre volymer.
Om vi ska vara ärliga när det gäller TV, oberoende av hur den överförs så vill merparten (låt säga 80%) att det bara ska fungera, dvs koppla in sladdarna och tryck på fjärrkontrollen.
Så statistiskt är nog inte vi som diskuterar dessa mera flexibla TV-lösningar inte tillhörande den stora massan, utan tillhörande de 20% ;)

Har lite slarvigt använt 80/20% faktor vid analys av hur produkter passar, ger tillräcklig funktionalitet och även uppföljning av kundnöjdhet där de siffror i många sammanhang stämmer ganska bra. Inte alltid men tillräckligt bra för att veta om man hamnat rätt.
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Ah, du pratar alltså om bredbandig DVB-C via fiber? Det är ju nåt som knappt existerar (vi drog in en extra fiber för Sappa eftersom det bara kostade en tusenlapp extra, men den har jag inte tänkt använda än på ett tag eftersom då måste göra göra om hela min HTPC-lösning).

(Med "knappt existerar" menar jag att det finns väl i mindre än 1% fiberinstallationerna som görs idag.)
Hos oss kommer kommunen dra in två fibrer. En för bredband, den andra för kabel-TV.
Kan jag räkna mig till ett 1%er gäng då? :)
 
AndersS skrev:
gäller TV, oberoende av hur den överförs så vill merparten (låt säga 80%) att det bara ska fungera, dvs koppla in sladdarna och tryck på fjärrkontrollen.
Så statistiskt är nog inte vi som diskuterar dessa mera flexibla TV-lösningar inte tillhörande den stora massan, utan tillhörande de 20% ;)
Jo, men det värsta här är ju att man tvingar kunderna att använda någon utan undantag värdelös box istället för mottagaren som är inbyggd i alla TV-apparater. Så för kunden blir det ju sämre, med fler fjärrkontroller/knapptryckningar/sladdar osv. bara för att göra det enklare för operatörens support.

Och när man dessutom lägger till parning och annat skit för att man är så oerhört kissnödigt rädd för att någon skulle kunna titta på ett TV-program utan att betala, det är som om de aldrig hört talas om internet, det är ju då man känner att lagstiftning är ta mig f-n det enda som biter på sådana idioter!
 
fubar skrev:
Hos oss kommer kommunen dra in två fibrer. En för bredband, den andra för kabel-TV.
Kan jag räkna mig till ett 1%er gäng då? :)
Nej, då kan du räkna dig till 0.001%-gänget. :) Det var mig en konstig och korkad lösning. Tekniken att överföra både digitala och analoga signaler på ett fiberpar är både etablerad, enkel och billig. Så att blåsa två fibrer låter ju helt huvudlöst. Här måste det varit en ekonom med i planeringen, eller ännu värre, en jurist... ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men det värsta här är ju att man tvingar kunderna att använda någon utan undantag värdelös box istället för mottagaren som är inbyggd i alla TV-apparater. Så för kunden blir det ju sämre, med fler fjärrkontroller/knapptryckningar/sladdar osv. bara för att göra det enklare för operatörens support.

Och när man dessutom lägger till parning och annat skit för att man är så oerhört kissnödigt rädd för att någon skulle kunna titta på ett TV-program utan att betala, det är som om de aldrig hört talas om internet, det är ju då man känner att lagstiftning är ta mig f-n det enda som biter på sådana idioter!
Jag säger inte emot dig, men du representerar 20% av användarna ;)
Inbyggda "boxar" som sedan blir inkompatibla, har en sådan som t.ex. inte klarar HD-format för marknätet i fritidshuset. Eller alla dessa smartTV-funktioner i TV, BlueRay-boxar, etc som inte duger till något och aldrig används :)
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
...Tekniken att överföra både digitala och analoga signaler på ett fiberpar är både etablerad, enkel och billig. Så att blåsa två fibrer låter ju helt huvudlöst...
Utan att raljera om ekonomer och jurister:
Vad är skillnaden mellan ett fiberpar och två fibrer?

Ett par har väl alltid betytt två (2)?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Utan att raljera om ekonomer och jurister:
Vad är skillnaden mellan ett fiberpar och två fibrer?

Ett par har väl alltid betytt två (2)?
Nej, i min värld så är fiber något som kommer i par. Så när man talar om installation osv. så talar man när man är noggrann om "ett par" om en fysisk fiberkabel, men ibland säger man istället slarvigt "en fiber" när man talar om ett par.

I ett traditionellt nätverk så är nämligen minsta odelbara nämnare när det kommer till något man kan hålla i handen, ett fiberpar. (Idag har som sagt singlefiber kommit in mer och mer på marknaden så då blir det lite krångligare). Man behövde nämligen en fiber för upplänk och en fiber för nedlänk, så en anslutning krävde ett par. Precis du säger "telefontråd" när vi också där talar om ett par ledare. Minsta möjliga enhet för att uppnå kommunikation mellan dig och telefonväxeln är just två ledare, ofta i en kabel, ett s.k. par. (Jmf. även Ethernet över TP "twisted pair" som som sagt för gigabit behöver fyra par. Att tala om de enskilda ledarna i paret blir lite meningslöst i de flesta fall.)

Så när vem-det-nu-var sade att man skulle blåsa in två "fibrer" för två olika tjänster, så måste man alltså tolka det som att det är två skilda kablar som blåses in och att man separerat tjänsterna på dessa två, både tekniskt, men antagligen främst administrativt/ägarmässigt. (Det kan då som sagt vara två singlefibrer man blåser in, för att krångla till det ännu värre).

Detta låter som sagt huvudlöst, eftersom det går alldeles utmärkt att köra båda dessa tjänster på en "fiber", alltså en "fiberkabel", alltså "en kabel att blåsa in". Bara denna är det traditionella en fiberkabel med ett fiberpar i.

Denna förvirring är ju inte ny iaf i svenska språket. Om du tar på dig ett par byxor hur många byxben behöver du då kliva i? Två eller fyra? ;) Kommer ju från att det från början var byxholkarna man avsåg och det blev ju kallt att springa omkring med bara en på sig, för att inte tala om hur dumt det såg ut. :) Notera dock att vår svenska sax är singular, men i engelskan så blir den ett par (skänklar).
 
Redigerat:
Tack för denna långa utläggning, Lars-Stefan!

Puh, nu tror jag att jag går och tar mig ett par öl :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, i min värld så är fiber något som kommer i par. Så när man talar om installation osv. så talar man när man är noggrann om "ett par" om en fysisk fiberkabel, men ibland säger man istället slarvigt "en fiber" när man talar om ett par.
Jag tror att vi bara har en bi-directional hemma. Om det finns en andra tråd i röret är den inte terminerad. Svenskinfrastruktur erbjuder tydligen stadsnät två trådar, men vanligtvis är den andra tråden för framtida bruk alternativt kabeltv.
 
KnockOnWood skrev:
Tack för denna långa utläggning, Lars-Stefan!

Puh, nu tror jag att jag går och tar mig ett par öl :)
Det är lugnt. Slappa du så jobbar vi andra. ;)
 
AndersS skrev:
Jag säger inte emot dig, men du representerar 20% av användarna ;)
Inbyggda "boxar" som sedan blir inkompatibla, har en sådan som t.ex. inte klarar HD-format för marknätet i fritidshuset. Eller alla dessa smartTV-funktioner i TV, BlueRay-boxar, etc som inte duger till något och aldrig används :)
Fast nu pratade vi ju om fiber, och DVB-C är fortfarande samma standard och kommer att så förbli under överskådlig tid. Alla TV-apparater som haft DVB-C-mottagare från början fungerar fortfarande. Det finns bara en och det finns ingen anledning att hålla på och byta. DVB-C hade t ex HD från början, så någon uppgradering som i det marksända nätet var aldrig nödvändig.

SmartTV är naturligtvis skit. Det är klart att TV-tillverkare inte klarar av att hänga med i "internetfart". De vill ju fö aldrig ge dig ny eller uppdaterad funktionalitet i en "gammal" apparat, utan förväntar sig att du köper en ny. Vilket vi ju inte går på. Så där är det ju en extern box som gäller. MEN, eftersom denna skall vara en dator, så har den i stort sett obegränsad förmåga till uppgradering. (Man behöver lite händighet dock...)

BlueRay-boxar osv. är ju just externa boxar och det var ju sådana vi ville bli av med, så det är lite skyll dig själv där. ;)
 
arneri68 skrev:
Jag tror att vi bara har en bi-directional hemma. Om det finns en andra tråd i röret är den inte terminerad. Svenskinfrastruktur erbjuder tydligen stadsnät två trådar, men vanligtvis är den andra tråden för framtida bruk alternativt kabeltv.
Ja, man har på senare tid börjar med single-fiber till hemmen. Vet inte varför, så mycket jobbigare är det inte med ett par och det ger som sagt fördelen att man kan sända TV över fibern också.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, man har på senare tid börjar med single-fiber till hemmen.
Det beror på hur du definierar "på senare tid", vi har haft fiber sedan våren -08, kommunen anslöt första privata villan till fibernätet våren/sommaren -07. Kommunen drar ett fiberpar men man använder bara den ena fibern, detta har kommunen gjort sedan -07 och det görs än idag. Kommunen tog beslut om kommunägt fibernät till "alla" -04, kanalisation för fiber lades ner i backen samtidigt som det grävdes för VA, el, fjärrvärme etc sedan -04/-05.
 
tommib
Det känns som att tråden har spårat lite men jag kan väl lägga till min uppfattning om hur det borde vara....
Jag vill ha en "TV" som är en dum skärm. Den ska inte ha några funktioner alls förutom en HDMI-ingång och möjligen ett par kassa inbyggda högtalare (men helst inte). Den ska starta automatiskt när den får insignal och inte behöva någon egen fjärr.
Själva mottagarbiten och Smart-biten vill jag ha i en egen box, som jag tillhandahåller. Denna box vill jag kunna stoppa i ett kort om jag mot förmodan skulle vilja se på vanlig linjär TV från någon leverantör. Fysiska interface som Coax, Fiber, Koppartråd borde vara utbytbara.

Men det är väl i vanlig ordning bara en dröm jag har, som om så mycket annat....
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
En sådan skärm kallas för en public display. Finns att köpa i handeln, men kostar ofta mer än en vanlig TV av motsvarande storlek. Du behöver inte heller betala licens för en sådan tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.