OXYD
Har du bredband via telia så kan du se dem gratis via deras tjänst telia play+
 
OXYD skrev:
Har du bredband via telia så kan du se dem gratis via deras tjänst telia play+
kommer att få fiber genom kommunens stadsnät, Telia har ännu inte visat intresse att vara leverantör i deras nät
 
nissenhj skrev:
Någon som vet om man kan få in de friakanalerna fritt genom fiber?
Här får man det iaf (stadsnät sundbyberg)
 
vespaman skrev:
Här får man det iaf (stadsnät sundbyberg)
okej! skall ringa o höra med ansvarig på kommunen
 
Nerre skrev:
Hur många TV-kanaler kan du titta på parallellt via din fiber? D.v.s. praktiskt provat, inte i teorin med ett obegränsat abonenmang.
Tja, fem har jag väl provat, men jag kan titta på allihopa som sänds, har bara inte TV-apparater tillräckligt.

Vi får skilja på IP-TV som inte ens behöver fiber, och "fiber", där tekniken för att skicka analoga (och "digitala") TV-signaler, alltså "kabel-TV" är gammal som gatan. Jag har det senare, alltså traditionell kabel-TV via fiber.

Tyvärr så installeras den inte ny i så stor omfattning, och går inte ens att installera eftersom man idag alltmer bara drar en enkel fiber och muxar på den, istf ett riktigt fiber-par. (Ja, ja, det går att köra även analog/digital TV på enkelfiber, men jag har inte sett utrustningen för att göra det).

IP-Tv är jag inte så intresserad av. Skall jag köra IP så vill jag ha on-demand. Så att Netflix går över IP är väl inget att anmärka på, men att skicka "TV" över IP är ett fulhack.
 
Ah, du pratar alltså om bredbandig DVB-C via fiber? Det är ju nåt som knappt existerar (vi drog in en extra fiber för Sappa eftersom det bara kostade en tusenlapp extra, men den har jag inte tänkt använda än på ett tag eftersom då måste göra göra om hela min HTPC-lösning).

(Med "knappt existerar" menar jag att det finns väl i mindre än 1% fiberinstallationerna som görs idag.)
 
Nerre skrev:
(Med "knappt existerar" menar jag att det finns väl i mindre än 1% fiberinstallationerna som görs idag.)
Ja idag så är det nog närmare 0% än 1% är jag rädd. Med singlefiber så går det inte att lösa. Vilket är lite synd. Skall man se linjär-TV så är de gamla bärarna bäst, helt klart.

Fun fact: i stort sett alla kabel-TV installationer i hyreshus/bostadsrätter levereras idag via fiber, iaf någonstans på vägen. Det var ganska länge sedan man gick ifrån koax för distribution i gatan.
 
Jag trodde det var "analog" kabel-TV över fiber som Lars-Stefan har. Dvs, man har en tämligen enkel RF-modulator och kan koppla in hur många gamla TV-apparater som helst och titta på olika kanaler samtidigt. Kan vi få ett förtydligande?
 
Nja, det är RF via fiber kan man väl säga. Så ja, du kan koppla in hur många TV-apparater som helst, men det är inte analoga kanaler utan det är DVB-kanaler (för det mesta DVB-C) och de kan alltså vara krypterade så du behöver programkort för att se dem.

Och de använder då den "nya" krypteringen (som jag inte minns namnet på) som såvitt jag förstått omöjliggör "kortdelning" ens inom samma apparat (jag har idag en burk med 4 DVB-T-kort och EN kortläsare för mitt Boxer-kort).
 
Nerre skrev:
Nja, det är RF via fiber kan man väl säga. Så ja, du kan koppla in hur många TV-apparater som helst, men det är inte analoga kanaler utan det är DVB-kanaler (för det mesta DVB-C) och de kan alltså vara krypterade så du behöver programkort för att se dem.
Jo, båda varianterna finns, dvs jag får både analoga och digitala signaler. Det är egentligen bara "analoga" signaler, dvs man konverterar inte varken den analoga eller DVB-C signalen till någon digital domän för överföringen, utan det är analog-analog-konvertering direkt till fibermediet. (Enligt uppgift så har de som jobbar uteslutande med "digitala" tekniker lite svår att förstå att reflektioner osv. faktiskt då spelar roll i ett fibernät. Det duger inte med; "Ja, men kolla vi har ju noll bitfelsrate", eftersom man inte har någon felkorrigering så syns överföringsfelen i slutresultatet.)

Man sänder mao som man skulle gjort på ett koax-baserat nät. I min CPE så har jag en vanlig f-kontakt hane ut som jag kopplar till mitt eget interna antennät i huset.

Nerre skrev:
Och de använder då den "nya" krypteringen (som jag inte minns namnet på) som såvitt jag förstått omöjliggör "kortdelning" ens inom samma apparat (jag har idag en burk med 4 DVB-T-kort och EN kortläsare för mitt Boxer-kort).
Vi får ju inte prata om kortdelning här, men gamla Gothnet här i Göteborg med Canal digital som leverantör krypterar precis som man alltid gjort i alla andra DVB-C-nät. Så kortdelning i huset fungerar alldeles utmärkt. Har jag hört... ;)

Man hotade med parade kort, men det blev inget av det. Så jag slipper extra boxar; använder de som redan finns i TV-apparaterna utom en gammal trotjänare 14" som jag har på kontoret och som uteslutande visar de analoga kanalerna.
 
Jag vet inte om det formellt räknas som "kortdelning" att en och samma burk kan spela in ett program samtidigt som man tittar på ett annat, det är ju den funktionen man vill ha eftersom det har man haft utan extra kostnad sen man skaffade sin första video. Att förlora den funktionen eller att behöva betala dubbelt för det är i mina ögon ett ENORMT nerköp.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Jag vet inte om det formellt räknas som "kortdelning" att en och samma burk kan spela in ett program samtidigt som man tittar på ett annat, det är ju den funktionen man vill ha eftersom det har man haft utan extra kostnad sen man skaffade sin första video. Att förlora den funktionen eller att behöva betala dubbelt för det är i mina ögon ett ENORMT nerköp.
Ja, hur det officiella regelverket för mellan tillverkarna ser ut det vet jag inte. MEN, jag håller helt med, det är ett oerhört nerköp. Med den kodningsstandard som används i mitt nät så fungerar det dock utmärkt.

Jag vet att EU, stärkt av framgången med roamingavgifter för telefoni, tittade på att förbjuda dylikt oskick och lagstifta att man skulle kunna titta på samtliga mottagare i ett hushåll med ett och endast ett abonnemang. Men det var några år sedan, och TV-lobbyn satte väl till alla klutar, så jag har inte hört något sedan dess. Detta är ju kortsiktigt av dem. I mitt fall så hade jag från början tecknat ett "större" abonnemang om jag kunnat använda all mina TV-apparater samtidigt, men eftersom de skulle ha extra betalt för "tvillingkort" så blev det det billigaste som "fungerade".
 
Jag tycker ju t.o.m. att det är ett nerköp att inte kunna få använda vilken utrustning som helst. Gäller även IP-telefoni och liknande. Leverantörernas utrustning passar väldigt sällan mina behov och att då inte kunna välja fritt bland allt som finns på marknaden anser jag vara på gränsen till konkurrensbegränsande.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Tjänsterna utvecklas för stora volymer och blir då anpassade utifrån efterfrågan och kostnad att producera.
I producera ingår då även support och service, det ska vara automatiserat utifrån webbhantering och ge minimalt behov av support. Krångliga lösningar som kräver mänsklig handpåläggning vill man undvika i det längsta.
Så små volymer, många olika konfigurationsalternativ med mänsklig handpåläggning och svårt att felsöka är något som man undviker i det längsta.
 
Nåja, det finns trots allt leverantörer som tillåter kunderna att använda valfri utrustning (när det gäller TV börjar det dock tyvärr bli sällsynt). Det är bara att vi som vill ha valfrihet väljer de leverantörerna så blir vi nöjda.

Att försöka stöpa alla kunder i samma form har sällan varit en lyckad strategi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.