sverigesradio.se: Han måste sälja torpet - när kommunen kräver halv miljon (2024-08-21)
Norrtälje kommun tvingar boende på Åkerö att ansluta sig till landets dyraste vatten för en halv miljon kronor.

Det finns mer om denna Kommun:

byggahus.se: Dyra VA-avgifter (2018-11-15)
"Efter att förra året i princip blivit tvångsinkopplade på Norrtälje kommuns utbyggda VA-nät till ett nätt kostnad av 250.000kr + 100.000kr för grävning på egen tomt (sommarstuga) så fick vi nu första fakturan för VA-abbonemanget."

sverigesradio.se: Norrtälje tvingar Agneta att koppla på VA-nät – måste sälja huset (2019-05-02)
"Tvåbarnsmamman Agneta Helgesson i Norrtälje tvingas av kommunen att ansluta sitt hushåll till VA-nätet. Men notan på 310 000 kronor kan bli omöjlig för henne – nu förbereder hon sig på att sälja hemmet."

norrteljetidning.se: Nye VA-chefen det är en spännande verksamhet med många utmaningar (2017-01-04)
"Från den 1 september har han varit tillförordnad VA-chef i Norrtälje kommun. Från årsskiftet kliver Anders Gelander in i tjänsten "på riktigt"."
"Våren 2015 sökte och fick Anders Gelander tjänsten som anläggningschef på kommunens vatten- och avloppsavdelning. Då kom han närmast från en tjänst där han arbetade med medicinsk teknik på ett företag i Skåne."

va-i-tiden.se: Riksdagen / Beslut: Tvånget att ansluta sig till kommunala va-nätet bör tas bort (2020)
"En fastighetsägare med enskilt avlopp ska inte kunna tvingas att ansluta sig till det kommunala vatten- och avloppsnätet. Detta under förutsättning att det egna avloppet uppfyller de gällande miljö- och hälsokraven. Det anser riksdagen och riktade därför ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om det."

nvaa.se: Bilaga 2. VA-utbyggnadsplan i befintlig bebyggelse, områdesbeskrivningar (2020)
Sidan 20 "Bygg- och miljönämndens bedömning är att det finns ett stort behov av allmänna vattentjänster i området. Behovet föreligger både med avseende på status i närliggande recipient och tillgången till grundvatten av god kapacitet och kvalitet. Bygg- och miljönämnden har den 2015-09-30 (BMN § 62) hemställt i kommunfullmäktige om utbyggnad av allmänna vattentjänster2 i Åkerö.
En detaljplan har antagits på Åkerö med krav på allmänna vattentjänster med anledning av otillräcklig grundvattenkapacitet i området. Vid avgränsning av området ska en översyn göras av Djursnärsudde för att utreda behovet av allmänna vattentjänster. Området omfattar ca 140 fastigheter,"
 
  • Arg
  • Gilla
CFj och 5 till
  • Laddar…
Helt sjukt. Har ett hus (sommar/fritidsboende) i Norrtälje kommun som köptes för ett par år sedan. Kollade då på att ansluta till den det kommunala VA-nätet.

Men det visade sig att Norrtälje beslutat om en i min mening dum anslutningsavgiftstaxa som baseras på tomtstorlek. Min tomt är närmare 8000 kvm så när jag räknade på det var jag uppe i 500 k. Bara för anslutningen. Mailade lite med kommunen då jag inte trodde på min egna beräkning men visst stämde den. Det finns ingen hänsyn till antal boende eller användningsmönster.

Skulle bli billigare om jag klöv upp fastigheten i mindre delar, handläggningskostnad inräknat.

Hur beräknar andra kommuner sina anslutningsavgifter?
 
K KMNelhas skrev:
Skulle bli billigare om jag klöv upp fastigheten i mindre delar, handläggningskostnad inräknat.
Glöm skatteplanering, då Norrtäljes nya blir "VA planering". Stycka av utedasset. Dra in vatten där :)
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Men det visade sig att Norrtälje beslutat om en i min mening dum anslutningsavgiftstaxa som baseras på tomtstorlek.

Skulle bli billigare om jag klöv upp fastigheten i mindre delar, handläggningskostnad inräknat.
Logiken bakom "tomtstorlekstaxa" är enkel. Med stora tomter blir det större avstånd mellan anslutna fastigheter så färre skall betala för kostnaden att anlägga VA-nätet.
Om du delar upp fastigheten i mindre delar, vad blir summan för anslutningarna då?
 
  • Gilla
DarkInNight och 2 till
  • Laddar…
Kanske vore värt att granska VA verksamhetens budget? vad lägger man pengar på och hur effektivt är utförandet?
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Logiken bakom "tomtstorlekstaxa" är enkel. Med stora tomter blir det större avstånd mellan anslutna fastigheter så färre skall betala för kostnaden att anlägga VA-nätet.
Om du delar upp fastigheten i mindre delar, vad blir summan för anslutningarna då?
Förvisso, men vid en viss nivå når man ju en rimlighetsgräns. De har ju redan byggt nätet där mitt hus står så alla pengar de får in är positivt. Som det ser ut nu kan jag bygga världens finaste enskilda avlopp bara för anslutningsavgiften.

Har inte räknat på en "optimal" planering och sen är det upp till LM att bedöma om fastigheten blir ändamålsenlig men väsentligt lägre i alla fall.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Förvisso, men vid en viss nivå når man ju en rimlighetsgräns. De har ju redan byggt nätet där mitt hus står så alla pengar de får in är positivt.
Så den som ansluter senare än fastigheterna runtomkring skall betala mindre än vad de har gjort?
 
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Som det ser ut nu kan jag bygga världens finaste enskilda avlopp bara för anslutningsavgiften.
Om du får det kan det vara ett alternativ. Det är ingen tvångsanslutning i Norrtälje?
 
K Kane skrev:
Så den som ansluter senare än fastigheterna runtomkring skall betala mindre än vad de har gjort?
Det har jag inte sagt nåt om. Ingen aning om när de drog ut nätet, när taxan sattes eller hur fastigheterna runt mig har resonerat kring kommunalt VA.

Men som kommun är de åtminstone moraliskt skyldiga att göra en bedömning kring huruvida en investering i ett VA-nät kommer att bära sig. Då måste ett antagande om betalningsvilja vara en variabel i den kalkylen.

Det blir ju knepigt för kommunen att försvara en taxa som innebär att jag kan installera två tre stycken helt nya enskilda avlopp för endast anslutningsavgiften.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Kane skrev:
Om du får det kan det vara ett alternativ. Det är ingen tvångsanslutning i Norrtälje?
Inte här, inte än i alla fall. De har precis avslutat en inventering av enskilda avlopp och jag har fått ett par år på mig att ordna ett nytt. Inget om kommande/eventuell tvångsanslutning.

EDIT: investering -> inventering
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske vore värt att granska VA verksamhetens budget? vad lägger man pengar på och hur effektivt är utförandet?
Jo nu orkar jag inte leta men det ska finnas ett protokoll hos Norrtälje kommun när beslutet togs om en tvångsanslutning, vilka skäl som anges och av vilken politisk majoritet.

Någonstans
https://www.norrtalje.se/info/kommun-och-politik/

Sen en intressant riksdagsdebatt om det här.
Går man ner på sidan så kan man läsa debatten, "Protokoll från debatten"
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...angsanslutning-till-kommunalt-avlopp_hb10691/
 
Claes Sörmland
K KMNelhas skrev:
Det har jag inte sagt nåt om. Ingen aning om när de drog ut nätet, när taxan sattes eller hur fastigheterna runt mig har resonerat kring kommunalt VA.

Men som kommun är de åtminstone moraliskt skyldiga att göra en bedömning kring huruvida en investering i ett VA-nät kommer att bära sig. Då måste ett antagande om betalningsvilja vara en variabel i den kalkylen.

Det blir ju knepigt för kommunen att försvara en taxa som innebär att jag kan installera två tre stycken helt nya enskilda avlopp för endast anslutningsavgiften.
Problemet är att taxan ju måste fungera för hela VA-kollektivet. Och jag antar att majoriteten av fastigheterna ligger tätare och med mindre tomter. Där blir taxan rimlig. Sen kommer situationen som Åkerö där men vill ha kommunalt VA mitt ute i skärgårdsspenatens utspridda fritidsbebyggelse. Det rätta valet hade ju varit att inte inrätta detta utan lösa det med enskilda avloppsanläggningar. Men så finns det ju i just detta fall ett problem med färskvattentillgången. D v s bebyggelsen behöver kommunalt tappvatten...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Helt sjukt. Har ett hus (sommar/fritidsboende) i Norrtälje kommun som köptes för ett par år sedan. Kollade då på att ansluta till den det kommunala VA-nätet.

Men det visade sig att Norrtälje beslutat om en i min mening dum anslutningsavgiftstaxa som baseras på tomtstorlek. Min tomt är närmare 8000 kvm så när jag räknade på det var jag uppe i 500 k. Bara för anslutningen. Mailade lite med kommunen då jag inte trodde på min egna beräkning men visst stämde den. Det finns ingen hänsyn till antal boende eller användningsmönster.

Skulle bli billigare om jag klöv upp fastigheten i mindre delar, handläggningskostnad inräknat.

Hur beräknar andra kommuner sina anslutningsavgifter?
Här är något som inte stämmer. De har en "takregel" så att tomtstorleken spelar bara in upp till en viss tomtstorlek. Vi har en stuga i norrtäljetrakten som tvångsanslöts 2023 (avgiften debiterades då), vi anslöt oss på riktigt i början av sommaren nu.

Avgiften är uppdelad på en grupp av fasta avgifter (en för vatten, en för avlopp, en för ev. dagvatten). Sedan en rörlig avgift som är beroende av tomtstorlek. Men den rörliga avgiften får inte bli högre än summan av de fasta avgifterna. När vi tvångsanslöts till 2023 års taxa så blev max avgiften ca 375 000 kr. Där alltså hälften beror på tomtstorlek. Man nådde taket om tomten var lite drygt 2000 kvm.

MEN om man då har ex. en gäststuga med kök, så räknas den som en extra "lägenhet", med en extra fast avgift på ca 45 000 kr (2023), därmed blir även taket för denm rörliga avgiften 45 000 högre. Så för många i området kostade extra anslutningen av en attefallsstuga ca 90 000 kr.

Det man kan ha synpunkter på (men som jag inte känner mig kompetent att ha synpunkter på), är om det överhuvudtaget är nödvändigt för miljön att alla skall anslutas till kommunalt avlopp.

Men OM det skall anslutas så ÄR det dyrt i områden med så mycket berg som här. I vår etapp anslöts drygt 400 fritidshus. Alla vägar i området grävdes/sprängdes, det är ca 22 km vägar (den längd som samfälligheten förvaltar), Arbetet pågick i drygt 2,5 år (nog bara 2 år med full maskinuppsättning) + flera års projektering. Det var ca 20 grävmaskiner, två team med bergsprängare, några tiotals dumpers och andra lastmaskiner i gång under hela tiden.

Om vi antar att kommunen fått in ca 150 milj i anslutningskavgifter här. Och maskinerna kanske kostar 50 - 70 000 /h och kanske 3 000 h. Så får vi hoppas att jag räknar fel, för annars kommer verksamheten att gå i konkurs. Och pumpstationer, kanske 50 km ledningar osv, kostar ju en del material också.

Vi köpte fritidshuset några år innan projektet startade, så vi visste att det skulle bli dyrt, kunde ta höjd för det i priset vi betalade för huset. Men för många äldre som kanske haft sin "billiga" stuga i 50 år, och som nu lever på en klen pension så är det ju en mänsklig katastrof.
 
  • Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Här är något som inte stämmer. De har en "takregel" så att tomtstorleken spelar bara in upp till en viss tomtstorlek. Vi har en stuga i norrtäljetrakten som tvångsanslöts 2023 (avgiften debiterades då), vi anslöt oss på riktigt i början av sommaren nu.

Avgiften är uppdelad på en grupp av fasta avgifter (en för vatten, en för avlopp, en för ev. dagvatten). Sedan en rörlig avgift som är beroende av tomtstorlek. Men den rörliga avgiften får inte bli högre än summan av de fasta avgifterna. När vi tvångsanslöts till 2023 års taxa så blev max avgiften ca 375 000 kr. Där alltså hälften beror på tomtstorlek. Man nådde taket om tomten var lite drygt 2000 kvm.
Du har rätt! Det verkar ha ändrats. Har inte kollat på prislistan sen 2022 och i den nya som gäller från 2024 finns det ett tak! Måste räkna på vad det skulle innebära innan jag fattar beslut om nytt avlopp.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Taket fanns redan i 2020 års prislista (det var då vi köpte). men avgiften har gått upp med 10 - 15 % varje år. Och jag tror även att ökningen varit lika olika i procent för fast och rörliga delen, så taket för den rörliga har ändrats lite, alltså vilken max tomtstorlek som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.