J JoakimD skrev:
Jag har ett system som fungerar ok. Det enda är deras zigbee brandlarm som fel larmar ibland. Främst strax efter jag larmat på efter det så fungerar det.
Det finns en speciell installatörs kod som ger tillgång till lite flera inställningar. Vet inte hur det fungerar om man bara köper delarna. Jag fick koden efter installationen.

Är det någon som vet hur programvaran kan uppdateras?
Installatörskoden finns med när man bara köper delar, så man kommer åt allt.
 
Jag hittade inget gällande uppdateringar. Enligt installatören så ska dom hålla koll på det. Ska se igen om jag ser något. Men han uppdaterade när han bytte sensorerna
 
G grebdnul skrev:
Intressant! Vet du vilken av alla deras modeller av trådfri det var?
Det var en E27 1000 lm dimbar med olika vit färger (LED1732G11). Lampan kostade 149kr.

Jag tror att man måste bara köpa Ikea produkter som är märkt Zigbee och de måste fungera. Nyare produkter är Zigbee 3.0 och därför kompatibla. Till exempel: https://zigbee.org/zigbee-products-...cts/productdetails3/5bc5919986f046017ea565f4/


En fråga: är det inte möjligt att göra OTA uppdateringar med Nookbox built-in Zigbee?
 
Redigerat:
Jag har köpt Ikea Trådfri led driver och uttag. De fungerar också bra med Nookbox. Uttaget ses som en dimmer istället för en enkel switch men det är faktiskt inga problem.

Jag har köpt en Aqara leak sensor men kunde inte koppla till Nookbox. Jag har bytt den mot en Smartthings leak sensor och kan koppla till Nookbox MEN det verkar att jag får bara temperaturen tillbaka. Ja måste prova lite mer...

Jag funderar på att köpa en Smartthings Hub istället för att använda Nookbox. Nookbox har tyvärr många begränsningar (kompatibilitet, kan inte skicka notification på mobil, ingen integration med Amazon/Google/Apple, osv).
 
Redigerat:
Jag har köpt 3 stycken nya Philips Hue led filament (bluetooth och zigbee) och de funkar bra med Nookbox.
 
FYI, Cubsec säljer nu Nookbox och lovar Google Home stöd snart!
 
Simonix Simonix skrev:
FYI, Cubsec säljer nu Nookbox och lovar Google Home stöd snart!
Men då måste man binda upp sig på månadsbetalning?
Fortfarande nöjd med Nookbox?
Använder du någon utomhuskamera ihop med systemet?
 
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Men då måste man binda upp sig på månadsbetalning?
Fortfarande nöjd med Nookbox?
Använder du någon utomhuskamera ihop med systemet?
Hos Cubsec kan man välja med eller utan bindningstid och det går att betala allt (fastpris på larmet).

I alla fall går det också att köpa Nookbox själv annanstans och sen koppla till Cubsec om man vill. Just nu är min Nookbox kopplad till Lövestad men de får tyvärr inte Nookbox bilder, har 36 månader bindingstid och erbjuder inte fri utryckning. Jag ska titta på det när mitt avtal löper ut.

Jag är nöjd med min Nookbox. Mobil appen är inte den absolut bästa men uppdateringar kommer enligt Cubsec. Hemautomation är kanske inte den mest avancerade men gör jobbet. Jag har idag 15 zigbee enheter.

Jag har ingen utomhuskamera.
 
Jag har en gammal utomhussiren som går på 433Hmz. Tror ni att den går att koppla till nookbox på något sätt? Zwave går väl på samma frekvens men är ett annat protokoll som inte är kompatibelt, vad jag förstår.
 
G grebdnul skrev:
Jag har en gammal utomhussiren som går på 433Hmz. Tror ni att den går att koppla till nookbox på något sätt? Zwave går väl på samma frekvens men är ett annat protokoll som inte är kompatibelt, vad jag förstår.
Nix, Z-wave går ej på 433 MHz utan på 868 MHz.
 
Simonix Simonix skrev:
Hos Cubsec kan man välja med eller utan bindningstid och det går att betala allt (fastpris på larmet).

I alla fall går det också att köpa Nookbox själv annanstans och sen koppla till Cubsec om man vill. Just nu är min Nookbox kopplad till Lövestad men de får tyvärr inte Nookbox bilder, har 36 månader bindingstid och erbjuder inte fri utryckning. Jag ska titta på det när mitt avtal löper ut.

Jag är nöjd med min Nookbox. Mobil appen är inte den absolut bästa men uppdateringar kommer enligt Cubsec. Hemautomation är kanske inte den mest avancerade men gör jobbet. Jag har idag 15 zigbee enheter.

Jag har ingen utomhuskamera.
Hej.
Jag funderar på att investera i ett NookBox startkit och sedan koppla upp mot larmcentral. Själva startkitet innehåller ju inte så många produkter. Vilka Zigbee enheter har du kompletterat med?
 
S SnickeNicke skrev:
Hej.
Jag funderar på att investera i ett NookBox startkit och sedan koppla upp mot larmcentral. Själva startkitet innehåller ju inte så många produkter. Vilka Zigbee enheter har du kompletterat med?
Jag använder nookbox/climax larm komponenter. Jag köpte lite extra allt detektor med kamera (till exempel var det billigast att köpa den hos... Securitas), magneter, brandlarm, osv. De kör på F1 protokollet vilket är ganska stabilt och har en bättre räckvidd än Zigbee.

Mina Zigbee enheter är lampor, led driver och uttag.
 
  • Gilla
SnickeNicke
  • Laddar…
Simonix Simonix skrev:
Jag använder nookbox/climax larm komponenter. Jag köpte lite extra allt detektor med kamera (till exempel var det billigast att köpa den hos... Securitas), magneter, brandlarm, osv. De kör på F1 protokollet vilket är ganska stabilt och har en bättre räckvidd än Zigbee.

Mina Zigbee enheter är lampor, led driver och uttag.
Ja det är ju en avsevärd prisskillnad mellan Zigbee glas & vibrationsdetektor från typ Kjell & co och om man jämför hos t.ex. en NookBox återförsäljare men det är väl som vanligt, du får vad du betalar för...
 
S SnickeNicke skrev:
Ja det är ju en avsevärd prisskillnad mellan Zigbee glas & vibrationsdetektor från typ Kjell & co och om man jämför hos t.ex. en NookBox återförsäljare men det är väl som vanligt, du får vad du betalar för...
Mitt råd:
F1 protokollet till rejält larm
Zigbee (eller Z-wave) till automation

tänk på att kompatibilitet med Zigbee enheter är begränsad med NookBox. Till exempel har jag inte hittat en billig Zigbee läckagedetektor som funkar som den ska. Jag har provat Aqara, Smartthings, och wattle.

Jag vet inte om Z-wave funkar bättre med Nookbox men jag tycker att om man måste köpa en dongle som kostar 500kr så är det kanske bättre att köpa en Smartthings hub till 900kr men kompatibel till nästan allt Zigbee och Z-wave.
 
  • Gilla
SnickeNicke
  • Laddar…
Simonix Simonix skrev:
Mitt råd:
F1 protokollet till rejält larm
Zigbee (eller Z-wave) till automation

tänk på att kompatibilitet med Zigbee enheter är begränsad med NookBox. Till exempel har jag inte hittat en billig Zigbee läckagedetektor som funkar som den ska. Jag har provat Aqara, Smartthings, och wattle.

Jag vet inte om Z-wave funkar bättre med Nookbox men jag tycker att om man måste köpa en dongle som kostar 500kr så är det kanske bättre att köpa en Smartthings hub till 900kr men kompatibel till nästan allt Zigbee och Z-wave.
Tack för dina svar, det blir till att köra F1 prylar till bevakning precis som du gjort.
 
  • Gilla
Simonix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.