Någon mer som har detta larm?
 
Har haft Nookbox i en vecka och försöker nu koppla in Philips Hue men lyckas inte. Någon annan som har lyckats?
 
Hittat något. Skulle vara intressant om det gick
 
Är det någon som har kopplat in videokamera till nookbox? Finns ju ingen information om vilka kameror som fungerar.

Fick du ordning på din Philips hue tillslut?
 
Ingen videokamera ännu hos mig å Philips HUE fungerar inte, vad jag hört så är det fel version av Zigbee.
Har lagt det åt sidan men ska ta tag i det. Köpte mig en Z Wave dongel och en Telldus kontakt och Nookbox hittade den direkt.
 
  • Gilla
Stins
  • Laddar…
Ok. Jag testade en Trådfri-lampa från Ikea, men den hittar Nookbox inte heller. Antagligen samma fel, eftersom det är samma standard i trådfri som i Hue.
 
Den här tråden var intressant.
Jag tittar på alternativ till den skenande månadskostnaden.
Ni som har systemen - funkar de fortfarande stabilt och bra?
Nån som testat att koppla Nookbox till larmcentral?
Vad är det för batterier i prylarna? Det ser ut att vara 2xAA + 1xCR123A i en PIR (varför två olika sorter?), CR123A i magnetkontakten och den takmonterade PIRen och 1/2 AA Lithium i knappsatsen
Men Centralenheten, Kameradeckaren, brandvarnaren, sirenen hittar jag ingen info om
Inte heller den kombinerade ZigBee brandvarnaren/PIR hittar jag något om batterier till. Har den fortsatt krångla, eller är det uppdaterat så det funkar?
Tittar även på Ajax, men de verkar ju inte ha kamera-PIR, utan då ska man visst ha separata kameror och då tycker jag det börjar dra iväg i både kostnad och pryttlar att pynta väggarna med....
 
  • Gilla
Göran R
  • Laddar…
Jag har ett system med 3 ir, dörrsensor och knappsats och der funkar bra. Inga fellarm eller problem. Stabilt. Tänker komplettera med en 4e ir, samt 2st rökdetektorer via zigbee. Inte bestämt mig för vilka än men kan återkomma när detta är gjort.
Ingen larmcentral kopplad än. Har läst att JM elteknik ska gå att använda sig av. Bara larm till 2 telefoner via appen än så länge. Ska sätta i simkort i enheten oxå o se om det lirar.
Skulle vara intressant att få veta vilka videokameror som funkar med Nookbox, för det finns en flik i programvaran, men ingen vet. Nookbox.com svarar inte på mail, inte heller Teletec, men däremot Smarthomebutiken. De är skitbra, men vet inget om kamerorna. Så fråga gärna dem, o posta intressanta svar här Jag kan iaf rekommendera nookbox.
 
Tackar för info!
Jag har i nuläget inget intresse av videokameror. I så fall skulle jag nog sätta några andra utomhus som tar bilder på buset när de kommer in på tomten.
Men SIM-kort tycker jag är ett absolut krav, för det är alldeles för lätt att stänga av strömmen till en villa när fasadmätarskåpet sitter på utsidan och kan öppnas med nästan vad som helst.
Funderar även på om man kan sätta en magnetkontakt i fasadmätarskåpet så att det drar larmet så fort någon öppnar det. Men de trådlösa magnetkontakterna gillar kanske inte fukt och minusgrader? Möjligen kan man bygga om en så att tungelementet och magneten sitter ute och så dra en sladd genom skåpet och in i byggnaden och sätta enheten i uppvärmd torr miljö. Men det är ju rätt mycket bökigare.

Det framgår inte heller om man kan få Nookbox att SMS när man har SIM-kort i.
Att vara beroende av att både deras server ska funka och att appen lyckas skicka notifiering känns som lite för många saker som kan fallera just när de verkligen behövs. Kan det skicka SMS så blir det ju mer direkt.
I manualen står "Rapportering via SMS programmeras separat av installatören (tills vidare)."
Om man bara köper prylarna, kan man alltså då inte konfigurera allt själv!? Har en "auktoriserad" installatör tillgång till andra gränssnitt och funktioner!?

Vidare funderar jag på hur det är det där med GSM.
På vissa larm står 2G, GSM eller GPRS och några även 3G.
På Nookbox står bara GSM.
2G är väl detsamma som GSM?
GPRS (ibland även benämnt 2,5G) kan köras i både 2G och 3G och gör trafiken paketorienterad. Då kan man ligga uppkopplad hela tiden och skickar ett paket när man vill och blir debiterad för datavolym och då går det fort att få iväg ett larm.
Kör man inte GPRS är det väl inte uppkopplat hela tiden och då debiteras väl data per minut uppkopplad tid, som med ett gammalt telefonmodem? Då måste man väl vänta på att systemet ringer upp en server och får en lucka att sända data? Det var väl med GSM man körde WAP...men det var länge sen, så jag kommer inte ihåg exakt hur det funkade. Men det slog ju aldrig igenom för mobildata på dumma- eller halvsmarta telefoner...
Att inte köra GPRS-trafik verkar ju stendumt...eller? Vad kör egentligen Nookbox?
Operatören Tre har väl inte längre avtal med någon om 2G-nätet. Hur länge kommer 2G-nätet leva? Kommer det överleva 3G-nätet, eller vilket kommer släcks först?

Att det inte finns någon support är ju en klar nackdel. Jag kikade på bilder på GUI:t och allt var ju inte helt glasklart. Men det kanske är tydligare om man läser engelska versionen. Svenska översättningar brukar ju ofta vara lite förvirrande när det gäller tekniska pryttlar. Dock räckte det inte att bara välja engelska i menyn. Det blev bara halva sidan som kom på engelska. Manualen var fortfarande den svenska. Får väl brottas mer med den och ställa om operativets location och se om jag kommer åt den engelska....
 
Jag har ett system som fungerar ok. Det enda är deras zigbee brandlarm som fel larmar ibland. Främst strax efter jag larmat på efter det så fungerar det.
Det finns en speciell installatörs kod som ger tillgång till lite flera inställningar. Vet inte hur det fungerar om man bara köper delarna. Jag fick koden efter installationen.

Är det någon som vet hur programvaran kan uppdateras?
 
Vad bra det är med forum och entusiastiska användare så att man kan få tag i mer info än vad som går att läsa sig till :)

Default-installationskoden står i manualen, så den kommer man uppenbart åt även om man bara köper lösa enheter på nätet.
Men det framgår inte av några skärmdumpar eller manualen hur man gör för att konfigurera SMS (eller om det ens verkligen går).
Vet du hur det funkar med mobilkommunikation och om det är GPRS eller ej?
Har du testat att bryta strömmen när det är pålarmat? Hur snabbt får det iväg larm om att strömmen försvann?
Vad kör du för mobilavtal/kontantkort till det och hur mycket datavolym eller saldo förbrukar systemet?
 
Det står GPRS på ett ställe i inställningarna annars GSM. Så vet inte vad det är. Det jag använde var et kort som ingick ett år så nu måste fixa ett nytt. Ska höra med installatören vad som är bäst. Jag får notis i appen och mail vid larm.
Jag har inte provar bryta strömmen.
Vad jag har sett så verkar det finnas en portal för installatörer, såg det i en pdf. Jag hittar ingenstans där jag kan uppgradera programvaran.
 
G grebdnul skrev:
Ok. Jag testade en Trådfri-lampa från Ikea, men den hittar Nookbox inte heller. Antagligen samma fel, eftersom det är samma standard i trådfri som i Hue.
Jag har köpt en ny trådfri lampa och den funkar bra. Det står Zigbee på förpackningen.

Jag behövde bara göra en reset med lampan bredvid nookbox.
 
J JoakimD skrev:
Jag har ett system som fungerar ok. Det enda är deras zigbee brandlarm som fel larmar ibland. Främst strax efter jag larmat på efter det så fungerar det.
Det finns en speciell installatörs kod som ger tillgång till lite flera inställningar. Vet inte hur det fungerar om man bara köper delarna. Jag fick koden efter installationen.

Är det någon som vet hur programvaran kan uppdateras?
Har fått mina brandvarnare utbytta nu. Tydligen ett känt problem med falsklarm på dom. Så om någon har samma problem hör av er till installatören eller där dom köptes.
 
Simonix Simonix skrev:
Jag har köpt en ny trådfri lampa och den funkar bra. Det står Zigbee på förpackningen.

Jag behövde bara göra en reset med lampan bredvid nookbox.
Intressant! Vet du vilken av alla deras modeller av trådfri det var?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.